عروسان خاکسترنشین داعش




گروه جهان / زنانی که روزگاری شاهد خشونت‌های همسران، پدران و برادران داعشی خود در سوریه بودند، این روزها تبدیل به یکی از مسائل حقوق بشری و همچنین امنیتی جهان شده‌اند. سازمان ملل با هشدار فاجعه مرگ 700 زندانی خانواده‌های داعشی بر اثر گرسنگی و نبود بهداشت در اردوگاه‌های شمال سوریه، خواستار واکنش و همکاری مجامع جهانی شد.
رئیس گروه مبارزه با تروریسم سازمان ملل در حالی از این آمار ابراز نگرانی کرده است که براساس آخرین بررسی‌ها، پس از نابودی داعش در منطقه بیش از 70 هزار زن و کودک وابسته به جنایتکاران تکفیری به دو کمپ پرجمعیت شمال شرق سوریه انتقال یافته و تحت نظارت نیروهای کرد سوریه با هدایت امریکا نگهداری می‌شوند. این در حالی است که داعشی‌ها نیز جدای از خانواده هایشان در زندان‌های امنیتی محبوس شده‌اند.
به‌گزارش «آسوشیتدپرس»، «ولادیمیر ورونکوف» در نشست خبری روز پنجشنبه گرچه هیچ منبع و بازه زمانی برای این آمار مرگ و میر اعلام نکرد، نبود دارو و غذای کافی در اردوگاه‌های «روژ» و «الهول» را نگران‌کننده دانست؛ چراکه می‌تواند زمینه ساز بروز خشم داخلی و خروش خوی جنایتکارانه داعشی‌ها از درون زندان‌ها شود.
ضرورت مشارکت بین‌المللی برای مهار بحران
رئیس گروه مبارزه با تروریسم سازمان ملل تنها راه برون رفت از این معضل بزرگ را مشارکت جوامع بین‌المللی می‌داند. وی در حالی خواستار جلوگیری از مرگ و میر زندانیان داعشی سوریه است که بسیاری از آنها زمینه ساز مرگ بسیاری از زنان و مردان و کودکان بیگناه سوری بودند؛ اما معتقد است نجات آنها از مرگ تدریجی نه تنها یک وضعیت بغرنج حقوق بشری را برطرف می‌کند، که راهکار اصلی جلوگیری از تکرار تراژدی کشتار مردم سوریه است. چراکه «آنها براحتی می‌توانند بمب‌های دست ساز و انفجاری بسازند و فعالیت‌های جنایتکارانه‌شان را از درون کمپ‌ها و زندان‌ها آغاز کنند.» اسناد تاریخی نشان می‌دهد گرچه سلطه داعشی‌ها بر اراضی وسیعی از عراق و سوریه در اوایل سال 2019 به پایان رسیده اما حملات پراکنده بازماندگان این گروه همچنان امنیت جهان و بویژه دو کشور بحران زده سوریه و عراق را تهدید می‌کند. «ورونکوف» گفت: «اوایل امسال حملات پراکنده داعش در عراق و سوریه باز هم زیاد شد و زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که آنها قصد دارند، زندانیان‌شان را هم فراری دهند.» این در حالی است که با وجود اخراج داعش از مناطق نفتی شمال شرق، سلطه ترکیه بر مناطق با استفاده از مرزهای مشترک و درگیری کردهای ترکیه و سوریه و گرایش آنها به‌سمت حمایت از تروریست‌ها، زنگ خطر را برای جهان به صدا درآورده است.
چند ماه قبل تیم بحران بین‌المللی اعلام کرد 66 هزار نفر در کمپ «الهول» و 4 هزارنفر در کمپ «روژ» زنان و کودکان داعشی هستند.  «ورونکوف» معتقد است: «ما می‌دانیم که کسی از داعشی‌ها در کشورش استقبال نمی‌کند اما باید به حال 9 هزار کودکی که در میان این خشونت بزرگ می‌شوند، فکری کرد تا پیش از اینکه تفکر داعشی در آنها نفوذ کند از این فضا دور شوند، متأسفانه بسیاری از کشورها از پذیرش زندانیان‌شان سرباز زدند و تنها چند کشور آسیای مرکزی، امریکا و روسیه برای استرداد زندانیان چراغ سبز نشان دادند.»
وی همچنین بر این باور است که در میان زنان داعشی شماری افراطی و خطرناک هستند اما تعداد زیادی از آنها قربانی خشونت اطرافیانشان شده‌اند و باید با وجود خطرات و تبعات آن، فکری برای بازگشت‌شان به جامعه شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7391/4/548145/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها