شهروند مجـــازی




یگانه خدامی

#کرونا

با بالا رفتن آمار مبتلایان و قربانیان کرونا یکی از عوامل این افزایش برگزاری مراسم عروسی و عزا اعلام شد‌. هشدارهای زیادی درباره این موضوع داده شد تا اینکه اعلام شد برگزاری ‏عزا و عروسی در تالارها ممنوع است و معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران هم گفت که با این مسأله برخورد می‌شود. ضمن اینکه اعلام شد با برگزاری یک مراسم عروسی در شهر اراک عروس و چند میهمان کرونا گرفته‌اند و مادر داماد هم درگذشته است.
در شبکه‌های اجتماعی و بخصوص توئیتر خیلی‌ها این روزها درباره اینکه نباید مراسمی برگزار شود می‌نوشتند و از خطراتش می‌گفتند. با اعلام خبر ممنوعیت برگزاری مراسم این موج بیشتر هم شد: «‏به‌معنای واقعی وزارت بهداشت خودش رو می‌کشه و میگه از هرگونه اجتماع خودداری کنید بعد جوان تحصیلکرده مثلاً فهمیده میره مراسم عقد یا عروسی میگیره دوستاش هم دعوت میکنه!»، «‌‌‎وقتی خود ما رعایت نمی‌کنیم از اونا چه‌کاری برمیاد؟ مشهد تو این چند روز بیشترین فوتی کرونا رو داره از دکتر پرسیدم گفت هرکی اومده یا عروسی بوده یا مراسم ختم بود یا دورهمی پس خودمون باید رعایت کنیم»، «‏باورم نمیشه عروسی دعوتیم بعد که گفتیم نمیایم باهامون قهر کردن»، «‏تو این شرایط عروسی گرفتی بوق بوق هم می‌کنی؟!»، «‌‌‎٨٠ درصد اطرافیان من دارن زندگی عادیشونو میکنن، مهمونی، پارتی، دورهمی.... ولی من پدرمو از اسفند ماه ندیدم، مطمئنم برا مردمی که تو عروسی و پارک میچرخن اونقدرها مهم نیست و تنش نداره تا برا منی که همش تو قرنطینه هستم»، «‌‎هر گونه تجمعی مثل مراسم عزا و عروسی و همایش با جمعیت زیر ۵۰۰ نفر جرمه و جایز نیست اون وقت سر برگزاری کنکور میلیونی هنوز شک و تردید وجود داره؟»، «‏از اونجایی که طایفه ما اونقدر تعدادش زیاده که میتونیم یه شهر تأسیس کنیم به خاطر عروسی هفته آینده میتونید برای موج سوم کرونا روی طایفه ما حساب باز کنید!»، «‌‎بچه‌های پرستار بخش کرونایی‌ها رو چند باری دیدم انصافاً بیش از حد ما کارشون سخت و دلهره آور و.... کاش کمی مردم رعایت می‌کردن کاش کمی به فکر خود بودیم. کاش عروسی و عزا رو چند وقت رها می‌کردیم. کاش مردم ما می‌دونستن کمی به فکر خود و کشور و کادر درمان باشن و‌....»، «‏۲۳۹۷ بیمار جدید و ۱۸۸ نفر فوتی! عروسی بگیرید عزیزان، عروسی برای سلامتی مفیده»، «‏واسه عروسی به ‎گیلان دعوت شده / می‌گم نرو خطرناکه / میگه ‎مازندران وضعش قرمزه، گیلان مشکلی نداره، تازه قراره مراسم توی ‎باغ برگزار بشه»، «‌‌‎اولش مردم رعایت کردن ولی تا آمار مبتلایان تو همون پیک اول کم شد مردم منطقه ما فکر کردن خب دیگه کرونا تموم شد و عروسی و عزا رفتنشون شروع شد طوری که الان شهر ما کاملاً تو وضعیت قرمزه .بیمارستان اصلی مخصوص کرونای شهر خیلی وقته که پر شده و بقیه بیمارستان‌ها هم اعلام کردن ظرفیت تکمیله».  

کوپن بازمی‌گردد؟

دیروز کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: «بستر توزیع کالاهای اساسی به‌وسیله کالابرگ، کارت الکترونیکی یا سایر روش‌های مشابه در کشور فراهم می‌شود تا کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها با قیمت مناسب به دست آنها برسد.» این خبر با عنوان بازگشت کوپن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و کاربران درباره‌اش اظهارنظر کردند. اینکه این روش درستی است یا نه مسأله‌ای بود که بعضی‌ها به آن پرداختند و البته خیلی‌ها هم از بازگشت کوپن به‌عنوان بازگشت به قدیم یاد کردند. تعدادی هم با شوخی درباره کوپن و نوستالژی اش نوشتند: «‏خبر خوش مجلسیان بعد از دریافت 231 میلیون: کوپن بر می‌گردد»، «بزودی: ‏کوپن ۷۸۳ پنیر و کوپن ۷۸۸ قند و شکر اعلام شد.»، «‏اوشین رو هم پخش میکنن؟»، «‏حالا که قراره به عقب برگردیم و دولت برای تأمین کالای اساسی بهمون ‎کوپن بده، برگردیم به دهه شصت که به همه اعضای خانواده کوپن می دادند نه دهه70 که به فرزند سوم به بعد تعلق نمی‌گرفت.»، «حامیان اصلی کوپن امثال مصباحی مقدم، توکلی و زاکانی بودند منتهی الان مخفی نگه می‌دارند»، «‏و این گونه در روندی پیشرفت کرده‌ایم و از دهه 60 و 70 کوپن کاغذی به دهه 90 با کوپن‌های الکترونیکی وارد شدیم.»، «‏واقعاً طرح ‎کوپن نه آن طرح قدیمی و کاغذی و صف و... بلکه طرحی به روز، چه اشکالی داره؟»، «‏من صف کوپن واینمیستم»، «‏بچه بودم همه چی کوپنی بود الانم سنی ازم گذشته باز داره کوپنی میشه. بعد بگین دهه شصتی بدبخت نیست»، «‏دعواهایی که تو صف کوپن خواهد شد از صف نونوایی هم جذاب‌تره!»، «‏از سری شغل‌هایی که دوباره به چرخه زندگی قراره برگرده خرید و فروش کوپنه....»، «‌‎اگه میتونستن مثل زمان جنگ تورم رو هم به ۶ درصد برسونن من مشکلی با کوپن نداشتم»، «‏ولی باور کنین همون کوپن دادنِ دوباره بهتر از اینه که جنس‌های دولتی و سهمیه‌ای رو همینجوری ول بدن داخل بازار و یه نفر بیست کیلو بخره و یه نفر هیچی بهش نرسه».

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7391/20/548173/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها