بزرگان موسیقی به داوری آثار چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان می‌نشینند




نداسیجانی
خبرنگار
چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان همچنان درحال برگزاری است؛ آن هم در روزهایی که جامعه در بیم و نگرانی به‌سرمی‌برد و اغلب جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری تعطیل شده، جوانان مستعد و باذوق کشورمان باردیگر پرامیدتر و باانگیزه‌تر بر صحنه هنر موسیقی حاضر شده‌اند و آمده‌اند تامیراث‌دارهنرایران‌زمین باشند و نغمه‌های موسیقایی خود را طنین‌انداز کنند و در شرایط کنونی عزم‌شان را جزم‌تر از سال‌های گذشته کرده اند.
فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سال گذشته با دبیری هومان اسعدی و مشارکت گستردۀ استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران و حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه بخش «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی کلاسیک»، و «موسیقی نواحی ایران» منتشر شد و در مرحله نخست  داوری با حضور اساتید و بزرگان موسیقی همچون حسین علیزاده،علی اکبرشکارچی،محمدرضا درویشی، داریوش پیرنیاکان،هنگامه اخوان،اردشیر کامکار و... 2400 اثر بررسی و ارزیابی شد که از این تعداد ۵۰ درصد آثار مربوط به بخش موسیقی دستگاهی، ۱۵ درصد موسیقی کلاسیک و ۳۵ درصد سهم موسیقی نواحی است. شیوع ویروس کرونا در برپایی این جشنواره بی‌تأثیر نبوده و شرکت‌کنندگان در هر دو مرحله به‌صورت مجازی شرکت می‌کنند و آثارخود را به صورت فایل ویدئویی از طریق سامانه «بامک» (سایت انجمن موسیقی ایران) به دبیرخانه این جشنواره ارسال کرده‌اند که  با بررسی و ارزیابی این آثار توسط هیأت داوران وارد مرحله دوم شده‌اند. ناگفته نماند در مرحله اول اگرچه آثار به صورت ویدئویی به جشنواره ارسال شده اما ستاد جشنواره پس از احراز هویت ارسال‌کنندگان، فقط فایل‌های صوتی را برای داوران پخش می‌کند. ضمن اینکه تمامی فرم‌های امتیازدهی به صورت بی‌نام و کدگذاری شده است.
حالا با پایان‌یافتن مرحله نخست داوری‌ها، از ابتدا تا پایان تیرماه،  برگزیدگان هر بخش معرفی و وارد مرحله نهایی شده اند و به رقابت می پردارند که در این مرحله هم به‌خاطر گسترش این بیماری، آثار طبق فراخوان اعلام‌شده در مرحله نهایی شرایط جداگانه‌ای دارد و قطعات متفاوت است و پس از بررسی توسط هیأت داوران نفرات اول تا سوم در هر بخش معرفی می‌شوند. نکته دیگر اینکه امسال برخلاف سال‌های گذشته و با وجود این بیماری، در بخش موسیقی نواحی از استان‌های گیلان و کرمان نیز شرکت‌کنندگانی حضور داشتند و موسیقی این منطقه نیز در جشنواره ارزیابی خواهد شد که این نوید اتفاقی خوب دراین حوزه است. قرار است بعد از اتمام جشنواره و انتخاب منتخبان، آثار برگزیدگان این دوره از جشنواره در فضای مجازی منتشر شود تا علاقه‌مندان به هنر موسیقی آشنایی بیشتر و بهتری با نسل نوظهور موسیقی ایران داشته باشند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7408/19/550128/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها