جمع‌آوری کلاس‌های سنگی در خوزستان



پریسا عظیمی -خبرنگار/مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خوزستان از جمع‌آوری کلاس‌های سنگی در استان با هدف تأمین ایمنی بیشتر دانش‌آموزان بخصوص دانش‌آموزان عشایر خبر داد.
«علی قربانی»، در گفت‌وگو با «ایران» در این باره اظهار داشت: در استان خوزستان حدود هزار کلاس درس در قالب ۳۷۲ مدرسه سنگی داریم که بیشتر در شمال و شمال شرق استان در روستاهای پیرامون شهرهایی از جمله ایذه، باغملک، سردشت دزفول و چند شهرستان دیگر قرار دارند. کل این مناطق هم عشایری و کوچ رو است و به‌دلیل صعب العبور بودن این مسیرها ومشکل تردد دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه، کلاس درس برای این دانش‌آموزان با مصالحی از جمله سنگ وگل ساخته می‌شود و برای سقف آن هم از شاخه و برگ درختان بلوط استفاده می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه این کلاس‌ها در مقابل زلزله آسیب پذیر هستند و از طرفی این مناطق هم زلزله‌ خیزند، افزود: ضروری بود برای ایمن بودن دانش‌آموزان عشایر اقدامی صورت گیرد.
قربانی با بیان اینکه جمعیت مدارس عشایراستان کم است و بین ۴۰تا ۱۰۰ نفر است، گفت: برای بعضی مدارس که تا ۱۰ نفر دانش‌آموز جمعیت دارد از کانکس استفاده می‌شود. البته مدارس کانکسی مدتی است که در سطح استان جمع‌آوری شده و در حال حاضر از آنها فقط برای تحصیل دانش‌آموزان عشایر که برای رفتن به مدرسه به‌خاطر سخت گذر بودن مسیر با مشکلاتی مواجهند؛ استفاده می‌شود. ضمن اینکه انتقال این کانکس‌ها بیشتر با بالگرد انجام می‌شود وحتی از ماشین هم برای انتقال آنها نمی‌توان استفاده کرد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خوزستان درباره تأمین مالی برای ایمن کردن مدارس و جمع‌آوری مدارس سنگی استان نیز تصریح کرد: حدود ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که هزار کلاس سنگی را تبدیل به کلاس‌های ایمن مثل کانکس و کلاس‌هایی که از سازه‌های فلزی ساخته شده‌اند، کنیم که با توجه به شرایط مالی دولت از خیرین هم خواستیم در این کار خیر به ما کمک کنند و خوشبختانه هم با استقبال آنان مواجه شدیم. اعتبار ساخت هر کدام از این کلاس‌های درس ساخته شده حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است.
به‌گفته وی، در حال حاضر در سوسن ایذه چهار کلاس سنگی را حذف و کانکس را جایگزین کردیم و تاکنون اعتبار ۲۰۰ کلاس هم به‌کمک دولت و خیرین تأمین و مقرر شده طی مدت سه سال و هر سال ۳۰۰ کلاس را به کانکس و کلاس ایمن تبدیل کنیم. در حال حاضربا کارخانه‌هایی هم که قرار داد بستیم در حال تولید قطعات این کلاس‌ها هستند و تا آخر سال بیش از 300 کلاس را ایمن‌‌سازی خواهیم کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7412/11/550578/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها