خسرو روزبه مارشال ایران!؟



هفته گذشته خسرو روزبه افسر فراری ارتش توسط مأموران شهربانی دستگیر شد.
این خبر چون برق بسرعت در تمام کشور منتشر گردید زیرا همکاری بسیار نزدیک روزبه با دموکرات نماهای آذربایجانی و مواضعه[همدستی] او برای تهیه فرار افسران یا سران حزب توده و مخالفت او با سازمان ارتش و نوشتن مقالات مختلفی علیه ارتش در روزنامه‌های حزب توده و بازداشت اولیه او در زندان دژبانی و فرار اسرار آمیزش، او را به‌صورت مرد اسرارآمیزی درآورده بود.
چندی قبل یکی از روزنامه‌های انگلیسی نوشته بود که روزبه یا «لنین ایران» در یکی از نقاط دورافتاده قفقاز شب و روز به طرح نقشه‌های جنگی برای حمله به مرزهای ایران اشتغال دارد و فرمانده قوای مهاجم نه [جعفر] پیشه‌وری و نه غلام یحیی [دانشیان] و نه افسران خارجی هیچ‌کدام نخواهند بود، بلکه این خسرو روزبه افسر فراری ارتش است که فرماندهی مهاجمین را در آینده به‌دست خواهد گرفت.
این خبر در محافل دست چپ و منتسب به سیاست همسایه شمالی موجب مسرت گردید. منتها اختلاف آزادیخواهان؟! با آن روزنامه انگلیسی بر سر این بود که اگر هرکس فقط به نام مبارزه با ارتجاع، مزدوری و جاسوسی دیگران را قبول کند و برای لگدکوب کردن کشور از قوای خارجی استمداد کند و فرماندهی قوای متجاوز را عهده دار شود، او را نمی‌شود با [ولادیمیر] لنین مقایسه کرد بلکه باید او را «تیتوی ثانی» [مارشال یوسیپ بروز تیتو] خواند.شاید همین مقاله روزنامه انگلیسی سبب گمراهی و آفتابی شدن خسرو روزبه شده باشد. به هر حال پانزده روز پیش به شهربانی خبر می‌رسد که خسرو روزبه را در چند جا با لباس‌ها و قیافه‌های مختلف دیده‌اند. شهربانی با جدیت کاملی به جست‌و‌جو می‌پردازد و بالاخره مأموران شهربانی و رئیس شهربانی پس‌از چند روز جست‌و‌جو و زحمت او را در باغ مهندس شریفی دستگیر می‌نمایند....
می‌گویند خسر و روزبه طبق قرائنی که در دست می‌باشد در قتل محمد مسعود دست داشته است....
خسرو روزبه از کلیه جریانات سیاسی دو سال و نیم اخیر اسراری می‌داند که اگر فاش شود به‌نفع کشور خواهد بود. همان فرار اسرار‌آمیز او از زندان دژبان، قطعاً مقدماتی داشته است که دست مقامات ذی نفوذ در آن وارد بوده است، والا چگونه امکان دارد که یک نفر زندانی بتواند به این سهولت از زندان و در برابر چشم نگاهبانان فرار کند. دلایلی نیز در میان است که گذشتن خسرو را از مرز تأیید می‌کند.خسرو روزبه یک افسر فراری عادی نباید تلقی بشود، چه بسا بتوان مطالب بسیار مهمی را در صورت جدیت مقامات کشف جرم، از دهان او بیرون آورد که برای حفظ امنیت و استقلال کشور مفید باشد.گرفتاری روزبه نشان می‌دهد که مأموران شهربانی جداً مراقب اوضاع می‌باشند ولی اصرار ارتش در بردن روزبه به دژبانی قدری اذهان را مشوش داشته است چون در تاریخ نظیر خیانت روزبه، وقایعی روی داده است که فقط به حکم «بر نیاید ز مردگان آواز» قبل از اینکه اینگونه زندانی‌های مهم بتوانند حقایقی را ابراز و مسائلی را فاش نمایند راه عالم دیگر در پیش گرفته‌اند.
هفته نامه الفبا- شنبه 28 فروردین 1328

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7412/16/550597/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها