بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

نویسنده شهیر امریکایی وارد تهران شد
ویل دورانت درایران

دکتر ویلیام ج. دیورانت [ویلیام جیمز دورانت. ویل دورانت] مورخ و نویسنده شهیر امریکای امروز از بغداد بوسیله هواپیما وارد تهران شد و عده کثیری از دانشمندان و اعضای سفارت کبرای امریکا از ایشان استقبال نمودند و قرار است تا تاریخ ۱۳ اردیبهشت به قاهره عزیمت کنند.دکتر دیورانت تاکنون کتاب‌های معروف بسیاری تألیف کرده است که از آن جمله یکی کتاب «تاریخ تمدن» است که به ۱۲ زبان مختلف ترجمه شده و شهرت عظیمی کسب کرده است. دکتر دیورانت اکنون نیز مشغول تألیف هشت جلد کتاب تاریخ تمدن می‌باشد و تاکنون سه جلد آن را به اتمام رسانده است.این دانشمند امریکایی در تاریخ ۱۸۸5 از یک خانواده کانادایی فرانسوی الاصل در نرث آدامس[آدامز] واقع در ایالات متحده امریکا متولد شده و تحصیلات خود را در کالج سنت پترز نیوجرزی پایان رسانید سپس تا مدتی بتدریس زبان‌های خارجی مشغول بود و بعد بنا به تقاضای والدینش که مایل بودند دیورانت کشیش بشود وارد دیر ستون هال شد ولی در سال ۱۹۱۱ دیر مزبور را ترک گفت.سپس تا مدتی در کشور‌های اروپا به سیاحت پرداخت و در سال ۱۹۱۷ به اخذ درجه دکتری از دانشگاه کلمبیا در رشته فلسفه نائل آمد و مدت یک سال در همان دانشگاه مشغول تدریس فلسفه شد.در ضمن ریاست آموزشگاه اکابر مخصوص کارگران را عهده دار شده و تا سال ۱۹۲۷ به این سمت باقی ماند. دکتر دیورانت سپس به تألیف کتب فلسفی پرداخت و با انتشار کتاب «تاریخ فلسفه» شهرت فوق‌العاده‌ای کسب کرد.
روزنامه کیهان-  دوشنبه 30 فروردین 1327


بیانیه آیت‌الله کاشانی
حمایت از فلسطین در مسجد شاه

روز جمعه در تجمع عده کثیری از اهالی پایتخت که در مسجد شاه برگزار شد، بیانیه‌ای از طرف آیت‌الله حاج سید ابوالقاسم کاشانی به مناسبت وقایع فلسطین و توطئه انگلیسی‌ها قرائت شد:
«... متأسفانه در نتیجه تحولات و پیدایش سیاست های بوقلمونی جهان و بخصوص روی کار آمدن حکومت‌های جبار و تبهکار و نفوذ سیاست و مداخلات خائنانه استقلال شکنانه شوم استعماری، زنجیر اتحاد و یگانگی و آن معنویت و برادری و برابری را که اسلام به دور خود کشیده و با نیروی ایمان، دانه‌های محکم آن را به هم متصل و پیوست نموده بود از یکدیگر گسیخته و خاک ذلت بر سر مسلمین عموماً ریختند.
برادران عزیز مسلمان! امروز بیش از همه چیز به اتحاد و برابری و یکرنگی و صمیمیت احتیاج داریم، چنانچه خداوند می‌فرماید: «یا ایها الذین آمنوا ادخلو فی السلم کافه و لا تتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدو مبین» باید با ایمان به مبدأ حق و حقیقت و در سایه تعالیم اسلامی سعی کنیم ریشه‌های فساد و بدبینی را از بیخ و بن برکنیم و خود را مشمول آیه «ان‌الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کانهم بنیان مرصوص» بداریم. خداوند تبارک و تعالی کسانی را که در راه او فداکاری می‌کنند و دسیسه‌های کفر در آنها رخنه ندارد دوست دارد، به طوری که پیغمبر اکرم فرموده: «المؤمنون کبنیان واحد یشد بعضاً بعضا» یعنی مسلمانان مانند اجزای یک ساختمانند که یکدیگر را نگاه داری می‌نمایند. اسلام حدود و ثغوری برای مسلمین تعیین نکرده و نقطه یا سرزمین معینی را برای آنها وطن قرار نداده است و همه مناطق و ممالک اسلامی وطن مسلمین است و بر مسلمانان لازم نموده است که اگر چنان که برای برادران مسلمان زحمت و مشقتی پیش آید، بکوشند و به کمک یکدیگر رفع نگرانی از خود بنمایند. اسلام با تمام قوا بر آن بوده است که مسلمین اختلافات را کنار گذارند و متفقاً در یاری و استعانت یکدیگر جدیت نمایند و به مضمون آیه «واعتصموا بحبل‌الله» کمر همت بر میان بندند. این مصیبتی که اخیراً برای برادران مسلمان فلسطین پیش آمده و ایرانیان را برای همدردی و اظهار تأثر در این مکان گردهم جمع آورده، منشأ آن حس برادری و عواطف دینی و اسلامی است که همه متحداً تأثر و تألم خود را با قلبی آزرده و خاطری پریشان به سمع عموم مسلمین دنیا می‌رسانیم: چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار.
اکنون که باعث تهییج احساسات مردم ایران و اجتماع عمومی شده است، به سمع آقایان محترم می‌رساند چنانچه در اخبار روزانه مشاهده کرده اید، بعضی دول، بدون مجوز قانونی، فلسطین را که مراکز مقدسه اسلام و محل مسجد اقصی که قبله مسلمین می‌باشد و سالیان دراز وطن و مسکن مسلمانان به شمار می‌رفت و بر آن حکومت می‌کردند و طی صدها سال جنگ‌های خونین صلیبی و دادن میلیون‌ها کشته، نتوانسته‌اند این سرزمین مقدس را از دست مسلمین به در آورند، وطن صهیونیست‌هایی که از نقاط مختلفه عالم به آنجا مهاجرت کرده، شناخته‌اند. در صورتی که حکومت اسلام از قدیم الایام بر فلسطین حقی ثابت است و مسلمین دنیا بخصوص ملت مسلمان ایران چنین اجازه‌ای نمی‌دهند که صهیونیست‌ها به این حق ثابت دست تعدی دراز نموده و با چنگال‌های آلوده به فساد و ظلم، برادران مسلمان ما را درهم ریخته و خون آنان را بی‌رحمانه بریزند....»
 روزنامه اطلاعات - دوشنبه 3 خرداد 1327





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7412/16/550598/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها