امید نوروزی قهرمان کشتی فرنگی المپیک 2012 لندن در گفت‌و‌گو با «ایران»:

کمک جامعه کشتی به نیازمندان، تبلیغاتی نیست




حامد جیرودی
خبرنگار
مراسم پویش کمک مؤمنانه قهرمانان کشتی به خانواده‌های نیازمند صبح دیروز در خانه کشتی شهید ابراهیم هادی برگزار شد. در این مراسم علاوه بر مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، قهرمانان و چهره‌های کشتی از جمله علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی، حمید سوریان، محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، حسن یزدانی و عباس جدیدی حضور داشتند. در این پویش تعداد ۱۷۰۰ بسته معیشتی با کمک جامعه کشتی تهیه شده که در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار خواهد گرفت. امید نوروزی قهرمان سابق کشتی فرنگی جهان هم که در این برنامه شرکت کرده بود، در خصوص این اقدام خداپسندانه به خبرنگار «ایران» گفت: «این تصمیمی بود که فدراسیون کشتی گرفت تا بسته‌های معیشتی را در اختیار خانواده‌های نیازمند بگذارد و آقای دبیر و سوریان در آن نقش اصلی را داشتند. آدرس خانه خانواده‌های نیازمند گرفته شده و به غیر از آن مقداری هم کارت‌های هدیه 500 هزار تومانی در اختیار آنها قرار می‌گیرد و چند گروهی که مشخص شده‌اند، این کمک‌ها را به آنها می‌رسانند. این کار تبلیغی نیست و دوربینی به در خانه‌ها نمی‌رود. جامعه کشتی خواسته تا سهمی در این روزها که بخشی از مردم به کمک بیشتری نیاز دارند، داشته باشد. در چنین شرایطی، هنرمندان و ورزشکاران احساس مسئولیت می‌کنند تا به مردم‌شان و همنوعان کمک کنند. هرکسی به سهم خودش کمک کرده است. چون تا زمانی که واکسن کرونا کشف نشود، این شرایط سخت وجود خواهد داشت و این وظیفه انسانی همه ماست که در خفا و پنهانی به نیازمندان کمک کنیم تا این واکسن بیاید و یک اتفاق خوبی بیفتد.» این ورزشکار شیرازی فروردین سال گذشته هم کمک‌های زیادی را در شهر خود و استان فارس برای مردم سیلزده جمع‌آوری کرد. او در این خصوص گفت:«همان طور که گفتم من خودم مخالف تبلیغات هستم و اگر کاری می‌کنم برای رضای خدا انجام می‌دهم. ما این کارها را انجام می‌دهیم که حس خوبی داشته باشیم و وجدان‌مان راحت باشد. این وظیفه امثال ماست. وقتی مردم به من امید نوروزی اعتبار می‌دهند، من هم باید چند کار خوب انجام دهم و این کار هم طوری انجام شود که به غرور و آبروی کسی لطمه زده نشود.»
او درباره اینکه آیا به‌عنوان مشاور فدراسیون کشتی فعالیت می‌کند، گفت:«من هیچ پست و سمت رسمی ندارم و دنبال هیچ چیزی هم نیستم. من کشتی‌گیری بودم که دوران کشتی‌ام تمام شده و حالا خوشحالی‌ام موفقیت‌های این رشته است. دوست دارم کسانی هم که آمده‌اند، بتوانند به نحو احسن فدراسیون را اداره کنند و من هم اگر کار یا کمکی از دستم بربیاید، انجام دهم. حتماً که نباید در فدراسیون یا در رأس باشیم. من اگر خیر و صلاح کشتی را بخواهم، همین بیرون هم می‌توانم کمک کنم.»
با وجود ادامه کرونا تعدادی از رشته‌های ورزشی از جمله فوتبال فعالیت‌های خود بدون حضور تماشاگران را از سر گرفتند ولی این اتفاق برای کشتی نیفتاده و کشتی گیران نمی‌توانند مسابقه‌ای را برگزار کنند. قهرمان المپیک 2012 لندن در این خصوص چنین نظر داد:«کشتی یک ورزش انفرادی و تن به تن است و در محیط بسته انجام می‌شود و به همین خاطر، صلاح نیست که انجام شود. چون بحث جان آدم‌ها و سلامتی قهرمان‌های‌مان در میان است. وقتی کسی کرونا می‌گیرد، ممکن است تا چند روز متوجه نشود و قهرمان‌های ما هم از لحاظ سیستم ایمنی بدن‌شان قوی است و ممکن است روزهای بیشتری طول بکشد که این ویروس در بدن‌شان اثر کند بنابراین مسابقات کشتی نباید برگزار شود تا واکسن کرونا بیاید.»
با‌وجود تعویق المپیک توکیو، ممکن است این عدم برگزاری اردوها و مسابقات کشتی، به ضرر ملی پوشان این رشته تمام شود. نوروزی به این موضوع چنین واکنشی داشت: «در حال حاضر بیشتر برنامه‌های ورزشی دنیا به هم ریخته است. خود ژاپن که میزبان مسابقات است، میلیاردها دلار هزینه کرده بود تا المپیک را برگزار کند و سودی هم ببرد اما حالا ضرر کرده است. ما که میزبان نیستیم که بخواهیم چنین تاوانی را بدهیم. اتفاقی است که افتاده و بهتر است صبور باشیم.»
آیا با این وضعیت، می‌توان از ملی پوشان کشتی ایران انتظار کسب مدال داشت؟ نوروزی به این سؤال چنین پاسخ داد:«این شرایط برای همه کشتی گیران دنیا یکسان است و آنها هم مثل کشتی گیران ما انفرادی تمرین می‌کنند و خبری از تمرینات گروهی و اردویی نیست ولی در کل ما جوان‌های خوبی داریم که می‌توانند در المپیک و جهانی افتخار آفرین باشند. همه آنها شانس این را دارند که مدال بگیرند و پرچم مملکت را بالا ببرند. داشته‌های ما هم همین‌ها هستند. باید آنها را حفظ و حمایت‌شان کنیم تا وقتی این مریضی رفت، با شرایط خوبی کارشان را دنبال کنند.»
هفته پیش و قبل از انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک، هادی ساعی قهرمان سابق تکواندو المپیک و جهان، انتقادهایی را از سوریان در خصوص این کمیسیون مطرح کرد که با واکنش تعداد زیادی از علاقه مندان به کشتی و سوریان همراه شد. نوروزی که خودش سابقه قهرمانی المپیک را دارد، درباره اختلافی که میان این دو قهرمان المپیک به‌وجود آمد، چنین نظر داد: «من دوست ندارم بین قهرمان‌های المپیک هیچ کدام از رشته‌ها، چنین اتفاق‌هایی بیفتد و در جامعه در خصوص هم صحبت‌های بدی را انجام دهند. به‌نظرم همه باید احترام هم را حفظ کنند و اگر کسی هم نظری دارد، محترمانه آن را بیان کند. البته من با صحبت‌هایی که آقای ساعی انجام داد، موافق نبودم. سوریان برترین ورزشکار کشور است که 7 مدال طلای جهانی و المپیک دارد و یک شبه به این جایگاه نرسیده است. شاید 50 سال دیگر قهرمانی مثل سوریان نیاید و اگر ساعی احترام او را حفظ کند، خوب است.»

بــــرش
سلطانی فر: جامعه ورزش کمک‌های خوبی داشته است

مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در مراسم پویش کمک مؤمنانه قهرمانان و پهلوانان کشتی ایران گفت: «خوشبختانه تلاشی از ماه‌های گذشته با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب برای جمع‌آوری کمک‌های مختلف و رساندن آن به اقشار آسیب‌پذیر جامعه، انجام شد که جامعه ورزش در سراسر کشور نیز تلاش بسیار خوبی در این زمینه داشت. در آستانه عید سعید غدیر خم با تلاش بسیار خوبی که توسط فدراسیون کشتی، بسیج ورزشکاران و همراهی همکاران ما در وزارت ورزش به عمل آمد، اولین مرحله از کمک‌های مردمی در قالب پویش کمک مؤمنانه آغاز شد که به امید خدا این حرکت توسط فدراسیون‌های دیگر در روزهای آینده استمرار پیدا می‌کند. این حرکت در 3 مقطع زمانی انجام می‌شود و با توجه به اعلام آمادگی که فدراسیون‌های مختلف انجام دادند شروع کار از سوی فدراسیون کشتی و بسیج ورزشکاران بود. ما علاوه بر این ماه در دهه اول محرم و در دهه سوم صفر، دومین و سومین مرحله از پویش کمک مؤمنانه را خواهیم داشت. در این مرحله نزدیک به ۲ هزار بسته کمک، هم به‌صورت نقدی و هم به‌صورت کالا توزیع می‌شود و در مراحل مختلف مقادیر بیشتری جمع‌آوری و توزیع خواهد شد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7412/18/550603/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها