به نام تاریخ



15 مرداد
نیمه تابستان یادآور دو اتفاق مهم در سینمای ایران است. برگزاری اولین دوره جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان و انتشار نخستین شماره ماهنامه فیلم. هم جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان و هم ماهنامه فیلم کارشان را از سال 1361 شروع کردند. نام ماهنامه فیلم ابتدا «سینما در ویدئو» بود و از سال 1362 به بعد با نام ماهنامه «فیلم» منتشر می‌شود. جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان هم با پشت سر گذاشتن 32 دوره یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های تخصصی سینمای ایران است.
تولدها
فریدون حافظی: تاریخ تولد استاد تار ایران هم در 15 مرداد 1301 ثبت شده و هم در اول بهمن ماه. به‌دلیل علاقه خانواده به موسیقی از کودکی با این هنر آشنا شد و آنقدر شیفته ساز تار بود که وقتی در آزمون ورودی هنرستان موسیقی شرکت کرد، استادان این هنرستان هنرش را ستایش و او را به رادیو معرفی کردند. پس از آن به ایتالیا رفت و در رشته موسیقی تحصیل کرد و با بازگشت به ایران به‌عنوان یکی از سه نوازنده‌ای که اجازه تک نوازی در رادیو داشتند شناخته شد؛ البته همنوازی‌های او با کسانی چون همایون خرم، اسدالله ملک، منصور نریمان و جهانگیر ملک هم به یادگار مانده است. او پیانو و عود هم می‌نواخت و آهنگسازی هم می‌کرد که تصنیف «رقص گیسو» از آثار اوست. حافظی سال‌ها ساز تار را آموزش می‌داد و این کار را تا آخرین سال‌های زندگی اش هم ادامه داد تا اینکه در سال 1392 درگذشت.
گی دو موپاسان: نویسنده مشهور فرانسوی سال 1850 در چنین روزی به دنیا آمد. او که به هانری موپاسان هم شهرت دارد در طول دوره کاری اش 300 داستان کوتاه، 6 رمان و 3 سفرنامه در کنار یک مجموعه شعر و چند نمایشنامه نوشت. آنچه موپاسان را مشهور کرد داستان‌های کوتاه او مانند «تپلی» است که از شاهکارهای ادبیات داستانی جهان هستند و باعث شدند او در کنار نویسندگانی مانند استاندال، بالزاک، گوستاو فلوبر و امیل زولا به‌عنوان یکی از بزرگترین داستان نویسان قرن نوزدهم فرانسه شناخته شود.  موپاسان سال 1893 درگذشت.
 ایلیا رپین نقاش اوکراینی، پرویز تأییدی نویسنده و کارگردان، محمود قبه زرین نمایشنامه نویس و کارگردان، سعید خیراللهی نمایشنامه نویس و کارگردان، علیرضا حسنی شاعر و اصغر معادی مهربانی شاعر هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
مریلین مونرو: بازیگر افسانه‌ای هالیوود سال 1962 در چنین روزی درگذشت. مریلین مونرو متولد 1926 بود و کودکی سختی داشت چون با جدایی پدر و مادرش در پرورشگاه‌ها و اقامتگاه‌های مختلفی زندگی کرد. ابتدا به‌عنوان مدل عکاسی کارش را آغاز کرد و کم کم شناخته شد تا اینکه در سال 1953 با بازی در فیلم «چگونه می‌توان با یک میلیونر ازدواج کرد» به شهرت رسید. «خارش هفت ساله»، «رودخانه بدون بازگشت»، «بعضی‌ها داغشو دوست دارن» و «ناجورها» مهم‌ترین فیلم‌هایی هستند که با بازی مونرو ساخته شدند. سال 1962 یعنی همان سالی که مونرو درگذشت، گلدن گلوب او را به‌عنوان محبوب‌ترین بازیگر جهان معرفی کرد هرچند که او در این سال با افسردگی شدید درگذشت و مصرف بیش از حد داروی خواب آور به‌عنوان دلیل مرگ او ذکر شد.
پرویز شاپور: نویسنده ایرانی که با کاریکلماتورهایش شناخته می‌شود سال 1378 درگذشت. پرویز شاپور متولد 1302 بود و خیلی‌ها او را به‌عنوان همسر فروغ فرخزاد می‌شناسند اما او یکی از روزنامه نگاران برجسته زمان خودش بود. کارش را از روزنامه‌های محلی خوزستان آغاز کرد و از سال 1337 در مجله توفیق با نام‌های مستعار کامی و کامیار و مهدخت مطلب می‌نوشت و پس از آن هم به نشریه خوشه پیوست که با سردبیری احمد شاملو منتشر می‌شد. کاریکلماتور نامی است که در همین نشریه توسط شاملو بر کارهای پرویز شاپور گذاشته شد به معنای آثاری مرکب از کاریکاتور و کلمه. کاریکلماتورهای او توسط انتشارات مختلف در این سال‌ها منتشر شده‌اند.
تونی موریسون: نویسنده امریکایی برنده جایزه نوبل ادبیات یک سال پیش در چنین روزی درگذشت. او متولد 1931 بود و نخستین رمانش به ‌نام «آبی‌ترین چشم» در سال 1970 منتشر شد. فضای حماسی، دیالوگ‌های زنده و تصویر کردن شخصیت سیاه پوست‌های امریکایی از ویژگی‌های آثار اوست و باعث شد رمانی مانند «محبوب» در سال 1988 برنده جایزه پولیتزر شود. «دلبند» رمان دیگری از اوست که براساس آن فیلمی با بازی اپرا وینفری هم ساخته شد. آکادمی نوبل در سال 1993 جایزه سالانه خود را به‌دلیل احاطه بر زبان و قدرت تصویرگری ادبی به موریسون داد. «خانه»، «یک بخشش»، «عشق»، «بهشت»، «سرود سلیمان» و «سولا» آثاری است که از موریسون منتشر شده است.
 سالروز درگذشت سید محمود گلابدره‌ای نویسنده، حسینعلی متین رضا پدر صحافی نوین ایران و فرهاد مجدآبادی کارگردان هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7412/20/550636/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها