به نام تاریخ



19 مرداد
صد‌ و چهل ‌و ‌سومین روز از سال را هم با مرور آثار چهره‌هایی که امروز متولد شده یا درگذشته‌اند، بگذرانیم.
تولدها
ملک جهان خزایی: طراح صحنه و لباس سینما و تئاتر سال 1328 در چنین روزی به دنیا آمد. او در دانشگاه لندن نقاشی و مجسمه‌سازی خواند و پس‌ از آن دوره کارآموزی را در رویال شکسپیر گذراند. کار طراحی صحنه و لباس را هم از لندن در سال 1970 آغاز کرد، البته در کنار آن نویسندگی و تصویرگری کتاب هم انجام می‌داد که «سنگ صبور» و «شاهزاده آهو» از آثارش در این زمینه بود و جایزه بهترین نویسنده و تصویرگر کتاب سال را هم برایش همراه داشت و نویسنده برگزیده انجمن زنان در فرانسه شد. پس‌ از طراحی صحنه برای چند نمایش در انگلستان در سال 1972 به‌دعوت وزارت فرهنگ و هنر به ایران بازگشت و به‌عنوان طراح دائمی اداره تئاتر کارش را آغاز کرد. نمایش‌هایی مانند «سنگ و سرنا»، «بنگاه تئاترال» و«قصه ماه پنهان» با طراحی صحنه و لباس توسط او روی صحنه رفتند. همزمان کار در تلویزیون را هم آغاز کرد و در سریال‌هایی مانند «سمک عیار» و «افسانه‌های کهن فارسی» فعالیت کرد. فیلم «شازده احتجاب» نخستین فیلمی است که خزایی طراحی صحنه و لباس آن را انجام داد. پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی هم کار او را در فیلم‌هایی مانند «ضیافت»، «صنم»، «فصل پنجم»، «نسل سوخته»، «باران»، «دختری به‌ نام تندر» و «بانوی کوچک» دیدیم. او برای طراحی صحنه و لباس فیلم «تولد یک پروانه» و «بلندی‌های صفر» سیمرغ بلورین بهترین صحنه آرایی را از جشنواره فیلم فجر گرفت.
پژمان بازغی: بازیگر سینما و تلویزیون امروز 46 ساله می‌شود. پژمان بازغی هنگام تحصیل در رشته مهندسی معدن در لاهیجان فعالیت در سینما را آغاز و با ورود به سینمای جوانان مرکز گیلان در سال 73 و بازی در فیلم «اعتراف» کارش را به‌صورت جدی دنبال کرد. بازی در سریال «آژانس دوستی» باعث شد به شهرت برسد و پس از آن در فیلم‌هایی مانند «جوانی» و «بلوغ» بازی کرد و فعالیتش را با «سربازهای جمعه»، «دوئل»، «کافه ستاره»، «ریسمان باز»، «مرگ کسب و کار من است»، «خنده‌های آتوسا»، «بارکد»، «ناهید» و «سمفونی نهم» در سینما ادامه داد. «بوی باران»، «پایتخت»، «دریایی ها»، «گمگشته»، «زیر آسمان شهر»، «روزهای بی‌قراری» و «هشت و نیم دقیقه» هم از سریال‌هایی هستند که بازغی در آنها بازی کرده است.
   مهدی ابراهیم‌پور داستان نویس، کوروش رنجبر شاعر، رابرت آلدریچ کارگردان امریکایی و کانگ بیول بازیگر کره‌ای هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
محمود درویش: 12 سال از مرگ شاعر مشهور فلسطینی می‌گذرد. محمود درویش متولد 1941 بود و از دوران مدرسه سرودن شعر را آغاز کرد. در 19 سالگی اولین مجموعه شعرش منتشر شد و با انتشار دومین مجموعه شعر به ‌نام «برگ‌های زیتون» در سال 1964 به‌عنوان یکی از شاعران پیشروی شعر مقاومت شناخته شد چون آثار درویش بیشتر به فلسطین و مقاومت مردم این کشور می‌پرداخت. او روزنامه نگاری هم می‌کرد و سردبیر روزنامه الاتحاد بود و مدتی هم برای روزنامه الاهرام مصر کار کرد. در سال 1971 به بیروت رفت تا به سازمان آزادیبخش فلسطین ملحق شود. محمود درویش در این سازمان به‌عنوان مدیر مرکز پژوهش‌ها منصوب شد و یکی از فصلنامه‌های ادبی و مدرن جهان عرب را به‌ نام «الکرمل» منتشر کرد. به‌دلیل اینکه اشعار او بیش از هرچیز به انتفاضه و جنگ‌های لبنان می‌پردازد بسیاری از آنها اکنون جزو اشعار مورد علاقه مردم هستند و توسط آنها خوانده می‌شود. جایزه ابن سینا، صلح لنین، لوتس و مدال آثار ادبی و جایزه آزادی فرهنگی از بنیاد لبنان جوایزی است که درویش گرفته است. او بیش از 30 دفتر شعر منتشر کرد که «بر کرده خود پوزش مخواه»، «یازده ستاره»، «سریر زن غریبه»، «در محاصره» و «عاشقی از فلسطین» از جمله آثارش هستند.
هرمان هسه: نویسنده و نقاش آلمانی- سوئیسی سال 1962 در چنین روزی درگذشت. هرمان هسه در سال 1877 به دنیا آمد و از جوانی با کتاب و نوشتن انس گرفت اما ابتدا بیشتر به نقاشی می‌پرداخت و پس‌از آن نویسندگی را جدی‌تر دنبال کرد. «پیتر کامنسیند»، «زیر چرخ»، «دمیان»، «گرترود» و «گرگ بیابان» مهم‌ترین آثاری هستند که از هرمان هسه منتشر شدند. آثاری که او را به‌عنوان پرخواننده‌ترین نویسنده اروپایی قرن بیستم معرفی کردند. او به‌دلیل قدرت نویسندگی و شکوفایی اندیشه و شجاعت در بیان اندیشه‌های انسان‌‌مداری و سبک عالی نگارش در سال 1964 برنده جایزه نوبل ادبیات شد. هسه از نوجوانی دچار مشکلات روحی بود و یک بار هم به‌دلیل افسردگی خودکشی کرد اما بیماری شیزوفرنی همسرش باعث شد در سال 1916 به یک بحران عمیق روحی دچار شود. فلسفه هندی و آثار گوستاو یونگ و زیگموند فروید تأثیر زیادی بر هسه و آثارش داشتند.
   پل ورلن شاعر فرانسوی هم در چنین روزی درگذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7414/20/550829/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها