پیام‌های تبریک رئیس جمهور به خبرنگاران و مراجع تقلید


رئیس جمهوری به مناسبت 17 مرداد، روز خبرنگار، در پیامی این روز را به خبرنگاران تبریک گفت. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی ارج نهادن به خبرنگار را پاسداشت حقیقت دانست و با بیان اینکه تعهد بدون مرز به حقیقت، از خبرنگاران مرزبانانی ساخته که افکارعمومی را در برابر «تحریف» محافظت می‌کنند، تأکید کرد: در روزهای سخت کنونی، صف‌آرایی در برابر تحریف، صورتی از جانفشانی برای وطن و چهره‌ای روشن از میهن دوستی است. وی در این پیام گفته است: ایران در فشار حداکثری تحریم و تکاپوی بی‌وقفه‌ تحریف، به روایتگرانی محتاج است که واقعیت را از زیر آوار سنگین تحریف بیرون بکشند تا امید استوار بر حقیقت، قضاوت‌ها و تحلیل‌ها را واقع‌بینانه‌تر نماید. رئیس جمهوری روز خبرنگار را نه فقط گرامیداشت یک حرفه و یک تخصص که یادآور ارزش‌های سترگی چون حقیقت‌جویی و آگاهی‌بخشی خواند و افزود: در روزگار کنونی که اخبار جعلی و روایت‌های عاری از حقیقت، امید و اعتماد شهروندان را نشانه رفته‌ است ما بیش از هر زمانه دیگری نیازمند جست‌و‌جوی بی‌امان واقعیت، آگاهی‌بخشی و روایت غیرجانبدارانه هستیم.
روحانی با اشاره به اینکه «جهانِ ما و ایرانِ ما همچنان نیازمند انسان‌هایی است که حقیقت را بر هر تعلقی ترجیح بدهند و بر پیچیدگی‌ها، ابهامات و تاریکی‌های روزگار ما نور بتابانند»، گفت: در ستیز روایت‌ها و در رویارویی داده‌های راست و دروغ و معتبر و نامعتبر، ایرانِ ما تمام‌قد به ستایش خبرنگارانی ایستاده که واقعیت را به تمامی چه با تلخکامی‌ها و چه با کامیابی‌ها روایت می‌کنند. رئیس جمهوری تصریح کرد: باور داریم که آگاهی، سپری ستبر برای جامعه است و پناهی ایمن برای افکارعمومی که آینده‌ ما به انتخاب‌ها و فرجام انتخاب‌ها، به بود و نبود آگاهی گره خورده است. روحانی با بیان اینکه «خبرنگاران این روزها فراتر از مرزبانی حقیقت، مدافعان سلامت نیز بوده‌اند»، اظهارداشت: قهرمانان رویارویی ایران با همه‌گیری کرونا را هم در بیمارستان‌ها و نظام سلامت، هم در بخش تولیدی اقتصاد و هم در اهالی رسانه می‌توان دید. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه «تعهد اخلاقی به آگاهی‌بخشی و تلاش حرفه‌ای برای مدیریت افکارعمومی در بحران سلامت عمومی، خبرنگاری را به رکنی از مقابله با کرونا بدل کرده است»، گفت: با یاد خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی که آسمانی شدند و از میان ما رفته‌اند، احترام خود را به تلاش خبرنگاران در ایام دشوار تحریم و کرونا و البته در تمام هفت سال گذشته اعلام می‌دارم و اطمینان دارم که در این سال پایانی نیز تقید خبرنگاران به حقیقت، پشتیبان فعالیت‌های دولت خواهد بود.
رئیس جمهوری عید غدیر خم را به مراجع عظام تقلید تبریک گفت
رئیس جمهوری همچنین در تماس تلفنی با مراجع عظام تقلید ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، برای آنان سلامتی و روزهایی سرشار از برکت و موفقیت مسألت کرد. روحانی در گفت‌و‌گوهای جداگانه با حضرات آیات عظام «صافی گلپایگانی»، «وحید خراسانی»، «مکارم شیرازی»، «شبیری زنجانی»، «جوادی آملی»، «سبحانی»، «نوری همدانی»، «علوی گرگانی» و «مظاهری» از حمایت‌ها و توجه مراجع عظام تقلید نسبت به دولت تشکر کرد. رئیس جمهوری در این گفت‌و‌گوها، ابراز امیدواری کرد که با اتکال به خداوند و با سرمایه دعای نیکان و پاکان، عنایت اهل‌بیت(ع) و در سایه حمایت‌ها و کمک مراجع، همدلی قوا و نهادها و همراهی و مشارکت عمومی، از مشکلات کنونی عبور کنیم. مراجع عظام تقلید نیز با تبریک عید سعید غدیر خم به رئیس جمهوری، برای خدمت بیشتر دولت به مردم بویژه طبقات محروم، آرزوی توفیق نمودند.
اعلام آمادگی برای کمک به مردم و دولت لبنان
روحانی همچنین روز پنجشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با میشل عون رئیس جمهوری لبنان، ضمن ابراز همدردی از سوی دولت و ملت ایران با دولت و ملت لبنان، گفت: حادثه انفجار بندر بیروت برای ایرانیان نیز بسیار غم‌انگیز و اندوهبار بود و مردم ایران شریک درد ملت لبنان هستند. روحانی اظهار داشت: وزرای امور خارجه و بهداشت و درمان ایران و همچنین رئیس سازمان هلال احمر موظف شده‌اند تا با همتایان خود، به شکل مستمر در تماس باشند تا بتوانیم هرگونه نیازمندی و کمک به مردم و کشور دوست و برادرمان لبنان را بسرعت پاسخ دهیم. میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی ضمن قدردانی از ابراز همدردی دولت و ملت ایران در حادثه انفجار بندر بیروت، گفت: ملت لبنان همواره قدردان توجه و محبت ملت و دولت ایران به خود بوده و هست.
توصیه‌هایی درباره برگزاری آیین‌های سوگواری محرم
رئیس‌جمهور همچنین روز پنجشنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برابر همه قرائن و شواهد علمی موجود، اجرای دقیق و صحیح پروتکل‌های بهداشتی، تنها راه مبارزه قطعی با شیوع ویروس کرونا است.
رئیس جمهوری در تشریح روند تدوین تضامین لازم برای اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا با بررسی دقیق درخصوص فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی، دستورالعمل‌های لازم برای تضمین همزمان سلامت مردم به بهترین نحو، در کنار تأمین شرایط مناسب برای تداوم زندگی عادی و برقراری فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی مردم را تدوین کرده است. روحانی اضافه کرد: در این راستا هر جا که احساس می‌شد سبک زندگی مردم باید تغییر کند، موضوع در یک روند اقناعی با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی برای مردم تبیین شد و در عین حال دستورالعمل‌های لازم به دقت و منطبق با استانداردهای توصیه شده از سوی متخصصین و مجامع جهانی تدوین و در اختیار مردم قرار گرفت.
رئیس جمهوری با بیان اینکه قدم بعدی، نظارت بر حسن اجرای پروتکل‌های بهداشتی است، تصریح کرد: دولت در این زمینه نیز در سه بخش مجزا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است. بخش اول برنامه‌ریزی کمیته‌های درمان و اجتماعی-امنیتی ستاد مقابله با کرونا برای ادارات و دستگاه‌های اجرایی و دولتی، تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی و تعریف و تعیین ضمانت‌های لازم برای اجرای این دستورالعمل‌ها بوده است. روحانی ادامه داد: بر این اساس دستگاه‌های دولتی و اجرایی موظف شدند هرگونه تخلف از اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی را به عنوان تخلف اداری تلقی کرده و با این تخلفات همانند جرایم اداری برخورد کنند. البته با توجه به ارزیابی‌ها و نظارت‌های انجام شده، مجموعه ادارات و کارمندان دولت جزو بخش‌هایی شناسایی شده‌اند که بالاترین میزان رعایت پروتکل‌ها در آنها انجام شده و امیدواریم گزارش‌هایی که در برخی دستگاه‌ها از عدم رعایت دقیق این دستورالعمل‌ها وجود دارد نیز به سرعت تصحیح و برطرف شود. رئیس جمهوری تصریح کرد: بخش دوم صنوف و کسب و کارهای غیردولتی هستند که در این حوزه هم کمیته‌های درمان، اجتماعی-امنیتی و اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا، جلساتی با اصناف برگزار کرده و دستورالعمل‌های منطبق و لازم برای هر رسته از کسب و کارها را تدوین و به آنها ابلاغ کرده‌اند.
رئیس جمهوری بخش سوم را حوزه عمومی و مردمی عنوان کرد و گفت: در این حوزه نیز پروتکل‌های بهداشتی به شکل کاملاً گسترده، فراگیر و اقناعی از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی و بویژه رسانه ملی اطلاع‌رسانی شد و فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی برای مردم به شکل مستمر ادامه دارد. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم، درباره آیین‌های سوگواری در این ایام اظهار داشت: با عنایت به اقتضائات جامعه دینی ایران، امکان و نحوه برگزاری مراسم‌ عزاداری، به شکل منطقی از سوی کمیته‌های مختلف ستاد ملی مقابله با کرونا طراحی شده و از این مرحله به بعد آنچه مهم است، مسئولیت‌پذیری برگزارکنندگان و متولیان مراسم‌ و مراعات خود مردم است. رئیس جمهوری تصریح کرد: مجدداً تأکید می‌کنم که امسال متولیان مراسم عزاداری حضرت اباعبدالحسین (ع) فقط مسئول برگزاری شکوهمند این مراسم‌ نیستند، بلکه در ابتدا مسئول صیانت از سلامت و جان عاشقان و علاقه‌مندان به خاندان پیامبر(ص)، امام حسین‌(ع) و یاران باوفایش هستند. روحانی تأکید کرد: انتظار از دستگاه‌های مرتبط با برگزاری مراسم سوگواری محرم این است که تا فرصت باقی‌مانده، ابتکارات و نوآوری‌های‌شان را برای برگزاری آیین‌های عزاداری، در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی به اطلاع مردم برسانند تا این آیین‌ها با کمترین تجمع و عمدتاً در فضای مجازی، به شکلی متفاوت که باعث عدم تجمع و احتمال سرایت بیماری می‌شود، برگزار شوند.
در این جلسه پیشنهادهای جمع‌بندی شده از سوی کمیته‌های اجتماعی-امنیتی و درمان در خصوص تعیین جرایم و مجازات برای عدم رعایت دستورالعمل‌ها در سه حوزه ادارات و دستگاه‌های دولتی، اصناف و محیط‌های کسب و کار و حوزه عمومی و مردمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از نهایی شدن و تصویب آن در ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ خواهد شد.در عین حال تمامی دستگاه‌های دولتی، ارگان‌ها و نهادهای کشور موظف شدند در موعد مقرر برنامه اختصاصی دستگاه خود را در سه سرفصل صیانت از سلامت کارکنان، صیانت از سلامت مراجعین و تداوم خدمت‌رسانی با رعایت دستورالعمل تحت عنوان برنامه «سازگاری با کرونا» به کمیته اجتماعی-امنیتی ارائه کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7414/2/550892/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها