رئیس دفتر رئیس جمهوری خطاب به سهامداران:

دولت بورس را رها نخواهد کرد




محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، شنبه شب با حضور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به مناسبت هفته دولت درباره موضوعات مختلفی از جمله برجام و وضعیت بورس اظهار نظر کرد.
به گزارش ایرنا، واعظی با تحقیرآمیز خواندن شکست امریکا در جلسه اخیر شورای امنیت، این اتفاق را بی سابقه خواند و گفت: نگرانی ترامپ، این است که اگر دوره دولت او تمام شود و دموکرات‌ها بر سر کار بیایند، خودشان اعلام کردند که به برجام بازمی‌گردند؛ ترامپ می‌خواهد در همین ماه‌هایی که بر سر قدرت هست، کلاً برجام را نابود کند اما جامعه جهانی می‌خواهد برجام باشد.
وی درباره موضع اروپایی‌ها در قبال دولت امریکا و مخالفت آنها با سیاست‌های این کشور در برجام گفت: با سیاستی که ترامپ در سه سال اخیر اتخاذ کرده خود آنها هم منتظرند که ترامپ برود تا بتوانند بر اساس آنچه خودشان تعهد کرده‌اند، به تعهدات‌شان وفادار بمانند.
واعظی در بخش دیگری از سخنانش درباره سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به «ایران» گفت: سفر گروسی به دنبال سفری است که معاون وی حدود 10 روز قبل به ایران داشت و مذاکرات خوبی با وزارت امور خارجه و نیز سازمان انرژی اتمی داشت. وی افزود: در ارتباط با چارچوبی که توافق شد، قرار است ایشان سفری به تهران داشته باشد تا درباره ابهاماتی که در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران به وجود آورده بودند، بتوانیم به چارچوبی برسیم که بر اساس آن، کار را پیش ببریم.
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: ارزیابی من این است که با توجه به آنچه که جمع‌بندی و گزارشی از سفر معاون ایشان به تهران و مذاکراتی که با سفیر ما در وین داشته، امیدوار هستیم که این سفر، سفری باشد که روی گزارش بعدی آژانس تأثیر جدی بگذارد.
واعظی همچنین با اشاره به تصمیمات گرفته شده در شورای عالی بورس گفت: رئیس جمهوری تأکید دارند که شرکت‌های سودده و خوب وارد بورس شوند؛ از طرفی شرکت‌هایی که در بازار حضور دارد اما سهام  شناور آنان در حد کمی خرید و فروش می‌شود؛ به همین دلیل شرکت سودده است مردم هم علاقه‌مند هستند که سهامدار آن شرکت باشند؛ اما سهام کمی از آن بنگاه در بازار وجود دارد. این سهام قابل توجه بین ۵ تا ٧ درصد است و در مورد ورود سهام شرکت‌های جدید تصمیم‌گیری شده است. رئیس دفتر رئیس جمهوری ضمن تأکید بر ضرورت آگاهی مردم، در مورد بورس گفت: در بازار بورس، تصمیمات نباید هیجانی باشد، نه از طرف سرمایه‌گذاران و نه از طرف مردم؛ در بسیاری از کشورها شبکه‌ای فعال است که مرتب بورس را تبلیغ می‌کند و وضع بنگاه‌ها را نمایش
می دهد.
وی با اشاره به روند طی شده بورس در سال 99 گفت: بازار در حال اصلاح است و با توجه به تصمیمات امروز شورای عالی بورس، قرار شده بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه به کمک بازار بیایند و فعالیت کنند. رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: دولت اعتقاد دارد که از بازار بورس حمایت و صیانت کند و سهامداران بدانند که دولت بورس را رها نخواهد کرد.
واعظی  درباره اصلاح بازار بورس و کاهش شاخص‌ها و اینکه دولت به دنبال تأمین کسری بودجه است، گفت: اصلاً این طور نیست؛ آنچه که اتفاق افتاد، این بود که وقتی به این سرعت شاخص اوج می گیرد، همه پیش‌بینی می‌کردند که بورس باید خود را اصلاح کند. در مقالات مختلف نیز چنین بود و همه منتظر این رخداد بودند.
وی یادآور شد: شاخص بورس وقتی به یک میلیون و ۶٠٠ تا ٧٠٠ هزار واحد رسید، در آن مقطع انتظار می‌رفت که بازار بورس، خود را اصلاح کند اما بسرعت به ٢ میلیون واحد رسید. در این مقطع، عملاً با یک اتفاق همزمان شد که اگر هم نمی‌افتاد، باید خود را اصلاح می‌کرد.
واعظی تأکید کرد: دولت باید از بازار بورس بیشتر مراقبت کند و میان سازمان بورس و خصوصی سازی وزارت اقتصاد و وزارتخانه‌هایی که در صندوق هستند، هماهنگی بیشتری ایجاد شود تا مردم به صورت شفاف بفهمند که چه اتفاقی می‌افتد. وی گفت: بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، شاخص بین ١.۶ تا ١.٧ میلیون واحد تقریباً اصلاح می شود و دوباره روند طبیعی خود را طی خواهد کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7427/3/552303/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها