سکوی لرزان قدرت زیر پای «نتانیاهو»




زهره صفاری
خبرنگار
پرونده بلاتکلیف فساد نخست‌وزیر اسرائیل از یکسو و ناکارآمدی او در مدیریت صحیح شیوع کرونا از سوی دیگر در چند روز گذشته بیش از 15 هزار اسرائیلی خشمگین را علیه «بنیامین نتانیاهو» به خیابان‌ها کشانده است. در این شرایط اوضاع در کابینه دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی هم چندان بهتر از خیابان‌های قدس، تل‌آویو و دیگر شهرهای بزرگ و کوچک اسرائیل نیست. جلسه کابینه برای سومین هفته متوالی به‌دلیل اختلاف احزاب برگزار نشد آن هم در حالی که تنها دو روز تا پایان زمان تعیین شده برای تصویب بودجه اسرائیل زمان مانده بود.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، مردم اسرائیل در ادامه اعتراضات یک ماه گذشته با وجود محدودیت‌های پلیس برای ورود تظاهرکنندگان به مسیرهای اصلی، با بادکنک‌هایی که تصویر نتانیاهو و گانتس، سران دولت ائتلافی روی آن نصب شده بود به سمت خیابان بالفور و نزدیک محل سکونت نخست‌وزیر اسرائیل حرکت کردند و با شعارهای «بالفور در دستان ماست» و «نخست‌وزیر مجرم» خواستار کناره‌گیری نتانیاهو از قدرت شدند. مردم اسرائیل در حالی با فریادهایشان زمین زیر پای نخست‌وزیر را به لرزه درآورده‌اند که هنوز خبر توافق اسرائیل با امارات به‌عنوان سومین کشور عربی که این رژیم را به رسمیت شناخته است، به حاشیه نرفته اما برخلاف آنچه نتانیاهو و همپیمانانش تصور می‌کردند نتوانسته است آتش خشم مردم را خاموش کند.
اما تظاهرات چند روز گذشته که از گسترده‌ترین اعتراضات اسرائیل به شمار می‌رود با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد. ویدیوهای منتشر شده از این تظاهرات‌ها، حتی نمایندگان کنست را نیز به واکنش واداشت و خواستار پاسخگویی پلیس شدند. تناقض اخبار دستگیرشدگان در رسانه‌های عبری اوضاع را برای پلیس بدتر نیز کرد و آنها در بیانیه‌ای رفتار خشن تظاهرکنندگان و دفاع از خود را توجیه خشونت خواندند و از مجروح شدن سه مأمور پلیس نیز خبر دادند. این در حالی است که به نوشته «تایمز اسرائیل»، خبرنگاران حاضر در محل هرگونه خشونتی از سوی معترضان را رد کرده‌اند. در این شرایط شبکه خبری «کان» اسرائیل منکر دستگیری معترضان شده اما «تایمز اسرائیل» از بازداشت 30 معترض در جریان تظاهرات روز شنبه خبر داده است.
«نتانیاهو» نیز بی‌اعتنا به این اعتراضات نه تنها بار دیگر چپ‌های افراطی و رسانه‌ها را در بزرگنمایی این اعتراضات مقصر دانست، بلکه اعلام کرد تحت هیچ شرایطی حاضر به کناره‌گیری نیست.
اختلاف پایان‌ناپذیر کابینه ائتلافی
در ماه‌های آغازین شیوع کرونا، «بنیامین نتانیاهو» و «بنی گانتس» رقبای دیرینه و دو حزب مخالف اسرائیل برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیدند اما هر چه از عمر این دولت بیشتر می‌گذشت اختلافات گذشته «لیکود» و «آبی و سفیدها» بیشتر رخ‌نمایی می‌کرد به طوری که این اختلافات برای سومین هفته، جلسه کابینه را منحل کرد. اما این‌بار شرایط متفاوتی پیش روی سیاستمداران اسرائیلی قرار گرفته است. اگر تا عصر امروز (دوشنبه) طرفین برای بودجه به توافق نرسند یا باید نظر کنست را برای ضرب‌الاجل 100 روزه‌ای جلب کنند یا دولت سقوط خواهد کرد و اسرائیل برای چهارمین بار در دو سال مجبور به برگزاری انتخابات خواهد بود.
به گزارش سایت «وای‌نت»، به باور تحلیلگران با وجود کشمکش‌های داخلی دولت ائتلافی اما هیچ یک از دو حزب خواستار برگزاری انتخابات نیستند و امیدوارند بتوانند برای تعیین بودجه به توافق برسند. این در حالی است که «نتانیاهو» مخالف تعیین بودجه دو ساله است و «گانتس» و حزبش تعیین بودجه یک‌ساله را آن هم در شرایطی که تا پایان 2020 چند ماهی باقی نیست کاری عبث دانسته و خواستار تعیین بودجه دو ساله هستند.
با توجه به اینکه توافق در زمان باقی‌مانده تا مهلت تعیین شده برای بودجه غیرمحتمل به نظر می‌رسد اما «گانتس» همچنان امیدوار به مهلت 100 روزه است: «از نظر من، کمیته‌ای باید تشکیل شود و همه اقدامات در آنجا حل و فصل شود. در شرایط فعلی تنها چیزی که انتخابات را محتمل می‌کند، مشکلات شخصی نتانیاهو - اشاره به پرونده فساد او در دادگاه - است. نتانیاهو باید از خودش بپرسد که چه کاری به‌عنوان نخست‌وزیر انجام داده است. او با وجود شرایط خاصی که دارد حتی حاضر به کوتاه آمدن در بحث بودجه هم نیست. در کل هیچ انگیزه‌ای برای برگزاری انتخابات وجود ندارد.»
«روون ریولین»، رئیس رژیم اسرائیل نیز در روزهای اخیر خواستار مصالحه سران دولت ائتلافی و پرهیز از انتخابات شده است: «غیرقابل تصور است که اختلاف بر سر بودجه، ما را به سمت انحلال دولت و برگزاری چهارمین انتخابات ببرد.»
دوئل «لیکود» و «آبی و سفیدها»
در روزهایی که اختلافات بر سر بودجه حتی «نتانیاهو» را به دیدگاه اقتصاددانان نیز بی‌توجه کرده و با تأکید بر شرایط شیوع کرونا، برنامه‌ریزی بلندمدت اقتصادی را ناممکن می‌داند، اعضای «لیکود» و «آبی و سفیدها» از هر فرصتی برای حمله به یکدیگر استفاده کردند.
به گزارش «تایمز اسرائیل»، نخستین تیر را «گبی اشکنازی»، وزیر خارجه اسرائیل به سمت «نتانیاهو» و حزب «لیکود» رها کرد: «نتانیاهو، به دلایل شخصی به‌دنبال برگزاری انتخابات است. او امیدوار است با یک ساختار جدید برای کنست بتواند از پرونده فسادش خلاصی یابد.»
اما «میکی زوهار»، از اعضای «لیکود» نیز آبی و سفیدها را مقصر مشکلات نخست‌وزیر برای سوء‌مدیریت بحران کرونا دانست: «ما دنبال انتخابات نیستیم اما در جایی که آبی و سفیدها هر کاری برای سنگ‌اندازی انجام می‌دهند انحلال دولت و برگزاری انتخابات را ترجیح می‌دهیم. ما، اعضای لیکود دنبال مصالحه با آبی و سفیدها نیستیم چون آنها شرکای قابل اعتمادی نیستند و نمی‌خواهند ائتلاف با ما را حفظ کنند.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7427/4/552309/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها