ایران در ایران




تعیین تکلیف تپه اشرف

اصفهان - تکلیف تپه اشرف اصفهان برای احیا و نجات بخشی تعیین می‌شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان گفت: قرار است گزارشی کامل و مستند از وضعیت گذشته، تاریخچه و برنامه پیش‌بینی شده قابل اجرا برای احیا و نجات تپه اشرف و خروج از شرایط نامطلوب ارائه و این موضوع مرحله‌بندی شود. رضا اخوان افزود: با توجه به اینکه شهرداری آمادگی حمایت و تسهیل‌گری امور برای انجام ادامه کاوش در تپه تاریخی اشرف را دارد، تسهیلات و شرایط لازم فراهم و موانع برداشته شود. وی با بیان اینکه تپه اشرف حدود هفت هکتار از اراضی خیابان مشتاق دوم را فرا گرفته است، افزود: در این دوره مدیریت شهری که ساماندهی سیما و منظر شهری و بازآفرینی و باز زنده‌سازی محیط شهری در اولویت فعالیت‌ها قرار گرفت، شهرداری منطقه چهار نیز نجات‌بخشی و احیای تپه اشرف را در دستور کار خود قرار داد. به گفته اخوان، تپه اشرف دارای دو بعد تاریخی و میراث فرهنگی غنی و بُعد دوم آن به‌عنوان فضای شهری است که به لحاظ منظر باید از این شرایط نامطلوب خارج و ساماندهی و احیا شود و در قالب محور گردشگری جذاب در اختیار شهروندان و گردشگران قرار گیرد. اگرچه تپه اشرف با وسعتی در حدود ۱۲ هکتار بنیانی صخره‌ای دارد اما تا سال‌های دهه ۱۳۳۰ خورشیدی کشاورزان منطقه روی خاک محدودی که از آوار بناهای تپه برجای مانده بود به کشاورزی می‌پرداختند و در عکس هوایی که در سال ۱۳۳۵ برداشته شده، آثار کرت‌بندی روی تپه به چشم می‌خورد. تپه اشرف در آبان سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۷۷۰ درفهرست آثارملی ایران به ثبت رسید.

سند دار شدن اولین بستر رودخانه در استان قزوین

قزوین - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: با تلاش و پیگیری‌های شبانه‌روزی شرکت آب منطقه‌ای قزوین و با همکاری اداره ثبت‌ اسناد و املاک استان اولین سند بستر رودخانه در استان قزوین اخذ شد. یدالله ملکی با اشاره به اولین سند بستر رودخانه قزوین، تصریح کرد: اخذ سند مالکیت اراضی حریم و بستر رودخانه‌های استان باهدف تثبیت مالکیت دولت، جلوگیری از تصرفات غیرمجاز و برخورد قانونی با متخلفین با همکاری اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان در حال انجام است. وی افزود: در اولین گام در این زمینه با تلاش و پیگیری‌های شبانه‌روزی آب منطقه‌ای استان، سند ۸۴ هزار مترمربع از اراضی حریم و بستر رودخانه باراجین اخذ شده است، این اقدام مهم در خصوص سایر رودخانه‌های استان نیز اجرایی می‌شود. به‌گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای قزوین، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین بیان کرد: با توجه به اینکه رودخانه‌ها در بخش‌های مختلف استان واقع‌ شده‌اند لازم است سایر دستگاه‌ها همکاری بیشتری، با این شرکت به‌عنوان متولی حفاظت و صیانت از رودخانه‌ها داشته باشند تا ضمن حفظ حقوق بیت‌المال از اقدامات متصرفانه به حریم و بستر قانونی رودخانه‌ها نیز جلوگیری شود.

صادرات هوایی میوه‌های تابستانه آذربایجان غربی

ارومیه- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: هواپیماهای باری به‌کمک صادرات محصولات هسته دار استان می‌آیند. رسول جلیلی در نشست خبری افزود: کمبود کامیون‌های یخچال دار در استان باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی در صادرات محصولات هسته دار از جمله هلو و شلیل شده که طبق پیگیری‌های این سازمان و استانداری بزودی هواپیماهای باری از مبدأ فرودگاه ارومیه به مقصد کشورهای هدف دراختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد. جلیلی بااشاره به اینکه برآورد شده امسال ۶ میلیون و ۸۰۰هزار تن محصول کشاورزی در آذربایجان غربی تولید شود، تصریح کرد: در سال‌جاری در صادرات گیلاس، آلبالو و زرد آلو موفق عمل کردیم. وی با بیان اینکه در سال‌جاری پیش‌بینی شده ۲۳۹ هزار تن گوجه فرنگی در استان تولید شود، خاطرنشان کرد: از این میزان تولید پیش‌بینی شده ۱۲۰هزارتن مصرف خانگی و ۱۱۹هزار تن به کارخانجات استان برای تولید رُب منتقل شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: قیمت هر کیلو گوجه فرنگی طبق اعلام ۱۲۰۰تومان است و صادرات رُب گوجه فرنگی در سال‌جاری هیچ گونه محدودیت ندارد و صادرکنندگان می‌توانند رب بشکه‌ای هم صادر کنند. جلیلی یاد آورشد: در ۳۰ روز آینده عرضه سیب در استان شروع می‌شود که برآورد شده امسال یک میلیون و ۱۰۰هزارتن سیب تولید شود.

معرفی ۲ رقم جدید لوبیا در کشور

اراک - سرپرست معاونت پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور از معرفی دو رقم جدید لوبیا در کشور و خودکفایی در تولید این محصول خبر داد. جوادی در حاشیه بازدید از پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا در خمین به‌مناسبت روز مزرعه لوبیا گفت: معرفی ۲ رقم جدید لوبیا با توانایی افزایش بهره‌وری در مصرف آب از برنامه‌های امسال بخش پژوهش وزارت جهاد کشاورزی است. وی افزود: در تأمین بذر لوبیا در کشور تا حدود زیادی خودکفا هستیم و نیازی به واردات ارقام خارجی نداریم و در تجهیزات و مصرف نهاده‌ها نیز در جایگاه مناسبی قرار داریم.سرپرست معاونت پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: طرح کلان تولید لوبیا در سطح ملی تعریف شده است و به‌طور مستقیم از طرف ستاد سازمان تحقیقات حمایت و سازماندهی می‌شود و در آن تمام ابعادی که در تولید لوبیا تأثیرگذار است نظیر به‌زراعی، به‌نژادی، اقتصادی و اجتماعی دیده شده است و مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی است. جوادی افزود: تاکنون ۱۱ رقم اصلاح شده لوبیا عرضه شده و افزایش ضریب نفوذ ارقام جدید معرفی شده به مزارع کشاورزان، از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

بهره‌برداری از هشت پروژه منابع طبیعی در البرز

 کرج - همزمان با هفته دولت از هشت پروژه آبخیزداری و جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بهره‌برداری می‌شود. به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: از این تعداد پروژه، هفت پروژه در بخش آبخیزداری با حجم عملیات ۵۰۳۲ هکتار و اعتبار ۱۴۶ هزار و ۶۶۰ میلیون ریال و یک پروژه در حوزه جنگل کاری و تولید نهال با تولید یک میلیون اصله نهال و اعتبار ۱۶هزار میلیون ریال است. حامد فرضی افزود: این پروژه‌ها در مناطق نشترود، ورزن، تکیه سپهسالار و کندر جاده چالوس شهرستان کرج، تالیان، کردان و فشند شهرستان ساوجبلاغ و لمبران شهرستان طالقان اجرا شده است. وی اظهارداشت: اجرای پروژه حوزه نشترود و ورزن در بالادست روستاها با اجرای عملیات سنگ و ملات و گابیون با اعتبار ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی انجام شده که رضایتمندی بالای مردم را در پی داشته است. وی گفت: همچنین در بالادست روستای تکیه سپهسالار ۲ سازه سنگ و ملات که در سال ۹۷ اجرا شده بود، افزایش ارتفاع داده شد و یک سازه جدید نیز احداث شده است. فرضی با بیان اینکه این سازه‌ها به‌دلیل ایجاد ایمنی در برابر سیل برای روستاها رضایتمندی زیادی در مردم ایجاد کرده و تولید آب را نیز در پی دارد، افزود: این سازه‌ها نیز با اعتبار ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان ایجاد شده است. وی ادامه داد: در روستای کندر نیز سه سازه سنگ و ملات و گابیون با اعتبار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کار شده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به دیگر سازه‌های ایجاد شده در روستاهای ارنگه و تالیان کردان اشاره کرد و گفت:‌ سازه ایجاد شده در روستای ارنگه که حجم مخزن بالایی دارد بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب بوده که نه تنها ایمنی بالایی از بالادست روستا ایجاد کرده بلکه در تولید آب هم اثربخشی بالایی دارد و با اعتبار ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار ساخته شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7427/6/552321/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها