اخبار بین الملل


امریکا بدهکارترین ملت در تاریخ جهان است

در حالی که مشوق‌های پولی آسودگی‌خاطر کوتاه‌مدتی را برای بازارهای مالی به ارمغان می‌آورد، حجم بالای بدهی‌ ناشی از این اقدام عواقب منفی شدیدی را در درازمدت برای اقتصاد به‌وجود خواهد آورد.
 به‌گزارش خبرنگار مهر به‌نقل از راشاتودی، جیم راجرز، سرمایه‌گذار افسانه‌ای می‌گوید: سود صندوق «کوانتوم فاند» او در ۱۰ سال با رشد ۴,۲۰۰ درصدی مواجه شده است، او در مصاحبه با کیتکو نیوز می‌گوید: بخش اعظمی از رشد بازارهای سهام از ماه مارس تا کنون به علت برنامه تسهیل کمی فدرال‌رزرو (خرید اوراق قرضه افراد از بازار و چاپ و تزریق دلار به بازار) بوده است. شش ماه پیش امریکا بدهکارترین ملت تاریخ جهان بود. از آن زمان به بعد امریکا چندین تریلیون دلار به بدهی خود افزوده است.
او گفت: بحران مالی بعدی که در انتظار جهان است می‌تواند از بحرانی که امسال شاهد آن بودیم هم بدتر باشد. این در حالی است که بحران کنونی بدترین بحران عمر من بوده است. ما شاهد رشد بزرگی در بازارهای سهام بوده‌ایم چرا که دولت‌های جهان در حال چاپ حجم عظیمی از پول هستند که این خود به معنی این است که بحران بعدی خیلی بدتر خواهد بود.

افزایش عرضه بیش از 2.3 میلیون بشکه‌ای اوپک پلاس

منابع آگاه می‌گویند اوپک پلاس در بازه ماه‌های مه تا جولای، 2.31 میلیون بشکه در روز فزونی عرضه داشتند که باید جبران کنند واگرنه کاهش مؤثر این گروه در ماه‌های آگوست و سپتامبر حدود 8.85 میلیون بشکه در روز خواهد بود.به گزارش فارس، رویترز به نقل از منابع آگاه اوپکی و اسناد داخلی اوپک پلاس مدعی شد کشورهای تولیدکننده نفت اوپک پلاس در بازه ماه‌های مه تا جولای، بیش از هدف تعیین شده تولید داشته‌اند که باید بیش از یک میلیون بشکه در روز برای این دو ماه را جبران کنند.کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی موسوم به اوپک پلاس متعهد شدند تا در ماه مه‌9.7 میلیون بشکه در روز از تولید خود بکاهند تا به فزونی عرضه بسیاری که در بازار پس از شیوع کرونا و اعمال قرنطینه وجود داشت، پایان دهند. بهبود تقاضا برای نفت آغاز شده و این امر سبب شد تا این گروه تصمیم بگیرد که تولید خود را در ماه آگوست به 7.7 میلیون بشکه در روز برساند.برخی کشورها نظیر عراق و نیجریه نتوانستند این سهمیه را رعایت کنند و اکنون تحت فشار اعضای اوپک پلاس قرار دارند تا تولید خود را برای جبران تا پایان ماه سپتامبر کاهش دهند. منابع اوپکی می‌گویند حجم مورد نیاز برای کاهش برابر با روزانه 1.15 میلیون بشکه طی دو ماه یا 2.31 میلیون بشکه در روز طی یک ماه است. به‌گفته این منابع، «کاهش‌های جبرانی فقط برای ماه‌های آگوست و سپتامبر است و آنها به‌علاوه کاهش تولید کنونی اعضا است.» منابع اوپکی توضیح دادند این کاهش‌های اضافی اگر به‌صورت مساوی توزیع نشود، بدان معناست که کاهش مؤثر عرضه از سوی این گروه در ماه‌های آگوست و سپتامبر حدود 8.85 میلیون بشکه در روز خواهد بود. این بدان معناست که در این دو ماه، یک کاهش بزرگی در بازار رخ خواهد داد. منابع اوپکی گفتند کشورهای عضو اوپک پلاس که مازاد عرضه‌شان را جبران خواهند کرد، تا پایان هفته آینده وقت دارند طرح‌های به روزرسانی شده تولیدشان برای ماه‌های آگوست و سپتامبر را ارائه دهند.یک منبع اوپک پلاس گفت فزونی عرضه واقعی در ماه مه حدود 1.3 میلیون بشکه در روز و در ژوئن و جولای (هرکدام) 0.5 میلیون بشکه در روز بوده است. در مجموع، این رقم برابر با2.3 میلیون بشکه در روز طی یک ماه یا 1.15 میلیون بشکه طی دو ماه است.

دورخیز چینی‌ها برای رقابت با تسلا در بازار خودروهای برقی

یک شرکت بزرگ تولید خودروهای الکترونیکی در چین در حال آماده شدن برای توسعه حضور خود در بازارهای اروپایی و دیگر کشورها است.
به‌گزارش فارس به‌نقل از راشاتودی، شرکت نایو، که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید خودروهای الکترونیکی در چین به‌شمار می‌رود طرح‌هایی را در پیش گرفته که حضور خود در بازارهای اروپایی و حتی فراتر از آن را تقویت کنند. سهام شرک نایو که به‌زعم بسیاری از کارشناسان همتای شرکت تسلای امریکا در چین است، تنها طی سال‌جاری 250 درصد رشد کرده است. ویلیام لی، بنیانگذار و مدیرعامل نایو، در این باره گفت ما امیدواریم در نیمه دوم سال آینده میلادی بتوانیم در برخی بازارها که از خودروهای الکتریکی استقبال بیشتری می‌کنند حضور پیدا کنیم. وی همچنین گفت: امیدوار هستیم این مسیر را با حضور در اروپا آغاز کنیم. لی نام هیچ کشور اروپایی را برای حضور اولیه در این قاره نیاورد اما گفت که این شرکت در حال آماده‌سازی برای ورود به بازارهای بزرگ جهانی از سال 2024-2023 است. دو سال پیش بود که شرکت نایو سهام خود را در بورس نیویورک عرضه کرد. از زمان عرضه اولیه سهام نایو این شرکت بسیاری از مدیران خود را تغییر داده و برخی کارمندانش را هم تعدیل کرده است. از آنجا که این شرکت در برهه‌ای از زمان درگیر مشکلات مالی شد عرضه سهام آن نسبت به بیشینه خود در سال 2019 تا 80 درصد ریخت.

پیروزی بایدن بورس‌های آسیایی را بالا می‌برد

کارشناسان بر این باورند که پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو می‌تواند به رشد بازارهای مالی در آسیا منجر شود. به‌گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، حدس زدن نتیجه انتخابات بخصوص در امریکا همواره کار سختی بوده چه برسد به اینکه بخواهیم نتیجه آنها را هم پیش‌بینی کنیم.کارشناسان بر مبنای یک نگاه معتقدند که پیروزی جو بایدن در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری امریکا می‌تواند در صورت اینکه به کاهش تنش در برخی حوزه‌ها با چین منجر شود ریسک‌های موجود در بازارهای آسیایی را پایین بیاورد. بنا به‌گزارش مؤسسه UBS و AMP کپیتال این وسترد در صورت پیروزی بایدن، نامزد دموکرات، اختلافات در حوزه‌هایی نظیر فناوری، حقوق بشر و تجارت بین چین و امریکا احتمالاً ادامه خواهد یافت اما فروکش خواهد کرد و به‌شکلی قابل پیش‌بینی و با تنشی کمتر خواهد بود. نادر نعیمی، مدیر بخش بازارهای مؤسسه AMP کپیتال این وسترد، در سیدنی استرالیا می‌گوید پیروزی بایدن می‌تواند به‌کاهش تنش منجر شده و همین مسأله یک تغییر بسیار بزرگ خواهد بود.وی می‌گوید رویکردهای تنش آفرین در روند تصمیم‌گیری‌های سیاسی بخصوص در قبال چین از سوی دولت امریکا به افزایش ریسک در بازارهای آسیایی منجر شده است. در حال حاضر در نظرسنجی‌های سراسری و ایالت‌های مهم امریکا، جو بایدن از ترامپ جلوتر است. هم اکنون عواملی نظیر انتخاب ریاست جمهوری در امریکا، روند بهبود اوضاع اقتصادی در پس پاندمی کرونا و همچنین روابط رو به خصومت چین و امریکا از جمله مهم‌ترین مسائلی هستند که ریسک سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌ داران افزایش دادند.ماه گذشته میلادی مؤسسه گلدمن ساکس، هشدار داد که سرمایه‌داران باید خود را برای نوسان در بازارهای مالی همزمان با انتخابات ماه نوامبر امریکا آماده کنند. از زمان روی کار آمدن ترامپ، شاخص MSCI بورس‌های آسیا-اقیانوسیه 22 درصد رشد کرده است اما از سال 2018 که کاخ سفید جنگ تجاری علیه چین و برخی کشورها را آغاز کرد نتوانست همگام با شاخص S&P500 در امریکا رشد کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7427/10/552337/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها