رفع مشکلات مسکن روستایی و شهری مرزنشینان، گامی مهم برای محرومیت زدایی

10 هزار واحد مسکن ملی در دست احداث برای مردم ایلام





ایلام - محمدکریم ویسی: از هفته دولت سال گذشته تاکنون بیش از سه هزارو 500 واحد مسکونی در روستاها و شهرهای استان ایلام به بهره‌برداری رسیده و 11 هزارو 700 واحد دیگر تعمیر و بازسازی شده است.
حبیب‌الله محبی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه «ایران» با اشاره به اینکه در مجموع به این تعداد واحد 230 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه از طریق بانک‌های عامل استان پرداخت وعلاوه بر این، 67 میلیارد تومان بلاعوض نیز به آنها داده شده است، افزود: تمرکز فعالیت‌های این بنیاد حمایت از مناطق محروم استان در حوزه‌های مختلف روستایی و شهرهای آسیب دیده می‌باشد وهدف و مأموریت آن، بازسازی و نوسازی مناطق محروم و بافت‌های روستایی است.
وی با بیان اینکه در مجموع 607 روستا در استان وجود دارد که تعداد 384 روستای آن بالای 20 خانوار هستند، تصریح کرد: در بیش از 380 روستای استان تمام و قسمتی از طرح هادی در آنها انجام و مواردی همچون جدول گذاری، اصلاح معابر، شن‌ریزی، بیس و آسفالت، زیباسازی، مبلمان روستایی، سنگ فرش معابر، سیابند، دیوارهای حائل حفاظتی، دایک حفاظتی و ایمن‌سازی محیط روستا انجام شده است.
 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام با اشاره به اینکه از هفته دولت سال گذشته تاکنون بیش از 750 میلیارد ریال اعتبار مصوب، جذب و اختصاص پیدا کرده و برای 274 روستا در قالب تهیه و اجرای طرح هادی هزینه شده است، خاطرنشان کرد: در این مدت بیش از 14 هزار متر طول جدول گذاری، ایجاد فضای سبز و نه هزارو 500 متر طول کانال سنگی با دهنه‌های متفاوت شامل سیل بند مرکزی روستاهایی که در سیل اخیر به آنها خسارت وارد شده بود به‌طور 100 درصد اجرایی شده است.
مهندس محبی با بیان اینکه در این مدت 816 متر طول پل با دهنه‌های متفاوت در سطح روستاهای استان ایجاد وعلاوه بر این 400 هزار متر مربع شن‌ریزی و اصلاح معابر انجام شده است، گفت: بیش از 200 هزار متر مربع آسفالت در سطح 40 روستای استان انجام و 12 هزارو 500 متر مربع سنگ فرش معابر و پیاده رو‌سازی نیز به اتمام رسیده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان از صدور یکهزارجلد سند رایگان اماکن روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفربا همکاری ثبت و اسناد شهرستان‌ها خبر داد و گفت:صدور بیش از 300 مورد پروانه دامی، تولیدی و خدماتی خارج از محدوده شهرها و روستاهای دارای دهیاری انجام شده است.
محبی از صدور پروانه ساخت رایگان برای دو هزارو 159 واحد حادثه دیده در مناطق روستایی و شهری خبر داد و تصریح کرد: در طول سال گذشته دو روستای چم شیر سیروان و مولاب آبدانان جابه‌جا و تمام امکانات برای آنها فراهم و مشکلات موردی چهار روستای دیگر برطرف شده است.
جلوگیری از توسعه حاشیه نشینی در ایلام
همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به اینکه تاکنون چهار هزار و ۸۵۶ واحد مسکونی با اجرای طرح اقدام ملی مسکن در حوزه بازآفرینی شهری این استان نوسازی شده است، گفت:در این استان ۱۱ پروژه بازآفرینی شهری وجود دارد که به پروژه‌های تکمیل و آماده بهره‌برداری، پروژه‌های در دست احداث و پروژه‌هایی که برنامه‌ریزی برای آغاز عملیات اجرایی آنها در حال انجام است، تقسیم می‌شوند.
«علی اصغر کاظمی» از تهیه و تدوین تمام پروژه‌های بازآفرینی در قالب برنامه اقدام مشترک استان خبر داد و افزود: این پروژه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در نوع خود محرک بازآفرینی شهری به‌شمار می‌روند، هدف همه پروژه‌ها ارتقاء کیفیت زندگی و زیست‌پذیری ساکنان محلات است و فعال کردن ستادهای بازآفرینی در استان، استفاده از ظرفیت سازندگان حرفه‌ای در بخش بهسازی و نوسازی و ارائه بسته‌های حمایتی جهت تشویق ساکنان در محلات هدف از مهم‌ترین برنامه‌های این بخش است.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته جریان احیا، بهسازی و نوسازی بافت ناکارآمد شکل گرفته و بسته‌های حمایتی مشوقی برای ساخت و ساز بوده است که بعد از ابلاغ برنامه طرح اقدام ملی مسکن تاکنون ۶۰ درصد از برنامه در این استان محقق شده است، اظهار داشت:قسمت‌هایی از شهر ایلام که در معرض گسترش حاشیه نشینی بودند، با حفر کانال، اجرای قانون حدنگار«نقشه کاداستر» در سطح استان و همکاری با مشاوران املاک در خصوص عدم فروش املاک قولنامه‌ای و فاقد سند و اراضی دولتی، مانع توسعه حاشیه نشینی شده‌ایم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به اینکه این اداره کل احداث ۱۰ هزار و ۵۳ واحد مسکونی را در دستور کار خود قرار داده که تا این لحظه ثبت‌نام ۱۲ هزار و ۸۲۹ متقاضی طرح اقدام ملی مسکن در استان به انجام رسیده است، گفت: متقاضیان واجد شرایط در طرح اقدام ملی مسکن بعد از ثبت‌نام اولیه و بررسی شرایط و صلاحیت آنها، لازم است در بانک مسکن حساب مخصوص این طرح را افتتاح کنند تا نسبت به واریز آورده نقدی برای خانه دارشدن در این طرح اقدام لازم را انجام دهند.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام اضافه کرد: متقاضیانی که پیامک راه و شهرسازی استان را دریافت کرده‌اند و پس از مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی مسکن مدارک خود را تهیه کرده‌اند باید در مدت زمان تعیین شده (۱۵ روز پس از دریافت پیامک) برای پرداخت سهم آورده به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و بانک مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه این مبلغ به‌صورت علی‌الحساب تعیین شده است و در صورت نیاز به پرداخت سهم آورده از سوی متقاضیان در مراحل بعدی اطلاع‌رسانی خواهد شد، گفت: متقاضیانی که تاکنون پیامک دریافت نکرده‌اند در مراحل بعدی پالایش احراز شرایط قرار دارند و بزودی برای انجام اقدام‌های مورد نیاز به آنان اطلاع‌رسانی می‌شود.
به‌گزارش خبرنگار «ایران» در ایلام هرچند دولت در بخش مسکن روستایی و شهری قدم‌های قابل توجهی برداشته ولی به‌دلیل عمق محرومیت‌های گذشته آنچنان که باید و شاید در بین آحاد مختلف جامعه بخوبی دیده نمی‌شود و از طرفی وجود واسطه‌ها و دلالان و افزایش قیمت ناگهانی مسکن و زمین باعث شده است که جوانان نتوانند برای ساخت یا خرید اقدام کنند.
پرداخت تسهیلات بلاعوض، کمک به مناطق آسیب دیده در بخش‌های مختلف روستایی و شهری، اجرای طرح‌های هادی و زیباسازی محیط روستاها از جمله اقدامات دولت در استان ایلام بوده تا ضمن جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، بتواند مسکنی باشد بر آلام و دردهای اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7427/11/552339/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها