اخبار




روایت تازه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از سقوط هواپیمای اوکراینی
19 ثانیه پس از انفجار

گروه حوادث/ «نتایج به دست آمده از جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی نشان می‌دهد که صدای کابین هواپیما ١٩ ثانیه بعد از انفجار اول قطع شده این در حالی است که موشک دوم ٢٥ ثانیه پس از شلیک اول به مجاورت هواپیما رسیده بنابراین تحلیلی از عملکرد و آثار موشک دوم از جعبه سیاه هواپیما به دست نیامد.»
به گزارش ایرنا، «تورج دهقانی زنگنه» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این مطلب در نشست خبری روز یکشنبه نتایج به دست آمده از جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی را تشریح کرد و گفت: قبل از اعلام گزارش این سانحه باید بگویم که گزارش مستقل درباره پرواز، بویژه توصیف اطلاعاتی جعبه‌های سیاه از نظر فنی و تخصصی برای عموم مردم امری مرسوم نبوده و در هیچ سانحه‌ای چنین روالی انجام نشده است، اما به‌ دلیل موضوعات مربوط به سانحه پرواز ۷۵۲ و دستور صریح رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی در خصوص شفافیت درباره این سانحه با مردم و بخصوص جهت شفاف‌سازی برای داغدیدگان این سانحه، سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان مرجع رسیدگی به این سانحه، نتایج حاصل از بازخوانی اطلاعاتی را اعلام می‌کند.
وی در ادامه افزود: جعبه سیاه از تاریخ ۲۷ تیر ۹۹ تا ۳ مرداد ۹۹ در آزمایشگاه بررسی سانحه دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری در فرانسه بازخوانی شد. این کار با مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری و مسئول بررسی سانحه و با امکانات و مساعدت فنی کشور فرانسه انجام شد. نمایندگان کشورهایی از جمله امریکا به‌عنوان سازنده هواپیما و اوکراین به‌عنوان بهره‌بردار و فرانسه به‌عنوان کشور ارائه دهنده خدمات و مشاوره فنی در این فرآیند، سازمان هواپیمایی کشوری را کمک کردند.
نمایندگانی از کشورهای کانادا، انگلستان و سوئد به‌عنوان کشورهایی که اتباع آنها در این حادثه جان باختند نیز برای مشاهده و اطلاع در این فرآیند شرکت داشتند.
دهقانی زنگنه گفت: داده‌های هر دو جعبه سیاه هواپیما بدون مشکل فنی در فرانسه بازخوانی شد. براساس اطلاعات استخراج شده تا ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه و ۵۶ ثانیه همه متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده و CVR هواپیما تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول را ضبط کرده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در بیان جزئیات بیشتر از سانحه گفت: در این لحظه در داخل کابین پرواز سه نفر کرو (گروه پرواز) و یک نفر معلم خلبان بوده است که متوجه شرایط غیرعادی شده و تا آخرین لحظات مشغول کنترل و هدایت هواپیما بوده‌اند و معلم خلبان برخی از راهنمایی‌ها را انجام می‌دهد از جمله اینکه هر دو موتور هواپیما فعال هستند و این موضوع را به خلبان اعلام می‌کند.
دهقانی زنگنه ادامه داد: با توجه به اینکه صدای کابین ۱۹ ثانیه بعد از انفجار اول قطع می‌شود و موشک دوم ۲۵ ثانیه پس از آن شلیک و به مجاورت هواپیما رسیده، تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبه‌های سیاه هواپیما به دست نمی‌آید چرا که قطعات ناشی از موشک اول و اصابت آن به هواپیما باعث قطع همزمان جعبه‌های CVR و FBR در ۱۹ ثانیه پس از آن شده است.
وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه برای همکاری‌های بازخوانی تشکر کرده است، گفت: اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذیربط قرار گرفته تا تحلیل‌های ایمنی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به سازمان هواپیمایی ایران ارائه کنند.

هلاکت شرور مسلح در منطقه مرزی سراوان

گروه حوادث/فرمانده مرزبانی ناجا از درگیری مسلحانه مرزبانان با اشرار مسلح در منطقه مرزی سراوان و هلاکت یک شرور مسلح و عنصر وابسته به گروهک‌های تروریستی در این منطقه خبر داد.
سردار احمدعلی گودرزی در تشریح این خبر اظهار داشت: به منظور کنترل و مراقبت از مرزها و برخورد قاطع با اشرار مسلح و ناامن کنندگان مرزهای ایران اسلامی و با انجام اقدامات گسترده اطلاعاتی، مرزداران استان سیستان و بلوچستان مستقر در منطقه مرزی سراوان از حضور عناصر وابسته به گروهک‌های تروریستی و اشرار مسلح در این منطقه و قصد ورود آنها به کشور مطلع شدند و با توجه به احتمال انجام هرگونه عملیات علیه نیروها و مقرهای مرزبانی، این عناصر پلید، شناسایی و دستگیری آنها به‌ صورت ویژه در دستور کار عملیاتی قرار گرفت.
وی افزود: مرزداران با پشتیبانی اطلاعاتی معاونت اطلاعات مرزبانی استان، محل اختفای اشرار را شناسایی کردند و با اعزام چند تیم عملیاتی، منطقه مزبور در کنترل مرزداران قرار گرفت.
اشرار که خود را در تنگنا و محاصره مأموران دیدند اقدام به تیراندازی به سمت مرزداران کردند و سعی داشتند با تیراندازی‌های مداوم به سمت ارتفاعات کشور مقابل متواری شوند اما مرزداران با استفاده از تاکتیک‌های عملیاتی مناسب، با آتش پرحجم به سمت عناصر گروهک تروریستی، تیراندازی کردند که منجر به هلاکت یک نفر از آنها شد که از این متهم، مقداری سلاح، مهمات و تجهیزات مخابراتی و ارتباط ماهواره‌ای نیز کشف شد.
وی تأکید کرد: برابر انجام اقدامات گسترده اطلاعاتی، شرور به هلاکت رسیده در فروردین ماه سال‌ جاری در درگیری با عوامل مرزبانی، یکی از مرزداران هنگ مرزی سراوان را از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار داده بود.
به گزارش پایگاه خبری پلیس، برابر اخبار واصله و آثار مشهود، تعدادی از اشرار مسلح نیز در این درگیری بشدت زخمی شده و به سمت ارتفاعات کشور مقابل متواری شده‌اند که شناسایی و دستگیری آنها در دستور کار مرزبانان قرار دارد.

مرگ 6 زن و کودک در رودخانه سیتل

گروه حوادث/ 2 زن و 4 کودک ایرانشهری که سوار بر خودرو قصد داشتند از عرض رودخانه محلی در منطقه کوهستانی سیتل عبور کنند در آب غرق شدند.
«حسین درخشان» مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره جزئیات این حادثه گفت: در ساعت یک بامداد یکشنبه خبر واژگونی خودرو در مسیر رودخانه فصلی در محور ایرانشهر - سرباز در استان سیستان و بلوچستان به سازمان امداد و نجات اطلاع داده شد.
 بلافاصله امدادگران به محل حادثه در منطقه سیتل در این محور اعزام شدند و در محل عملیات جست‌و‌جو را آغاز کرده و پس از مدتی اجساد شش نفر از سرنشینان این خودرو کشف و برای انجام تحقیقات بیشتر به پزشکی قانونی تحویل داده شد.
 مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه عملیات جست‌و‌جو در این حادثه تا ساعت۸:۳۰ صبح ادامه داشت، گفت: راننده خودرو در این حادثه زنده ماند اما 4 کودک و دو زن در این حادثه جان خود را از دست دادند.
غرق‌شدگان این حادثه دو خانم ۲۵ و ۳۵ ساله و چهار کودک 2 تا 5 ساله بودند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7427/12/552347/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها