به نام تاریخ



3 شهریور
سال 1316 در چنین روزی ساختمان قدیمی کتابخانه ملی در خیابان سی تیر افتتاح شد. ساختمانی که شبیه بناهای دوران سلجوقی بود و تهران را به یکی از شهرهای دارای کتابخانه ملی اضافه کرد.
تولدها
علی اشرف درویشیان: داستان نویس و پژوهشگر ایرانی سال 1320 در چنین روزی متولد شد. علی اشرف درویشیان پس از آشنایی با جلال آل احمد و سیمین دانشور نوشتن رمان و داستان کوتاه را آغاز کرد. در بیشتر داستان‌هایش زندگی طبقه فقیر را روایت می‌کرد که بسیاری از آنها برگرفته از خاطراتش هنگام معلمی در روستاها بود. «سال‌های ابری»، «سلول 18»، «روز اول تعطیلی»، «آبشوران»، «درشتی» و «فصل نان» از آثار چاپ شده درویشیان است. غیر از اینها او برای کودکان و نوجوانان هم می‌نوشت و «روزنامه دیواری مدرسه ما»، «آتش در کتابخانه بچه ها»، «گل طلا و کلاش قرمز»، «رنگینه» و «قصه آن سال‌ها» از آثارش در این زمینه هستند. درویشیان جایزه ادبی مهرگان، جایزه جشنواره فرهنگی گلاویژ و جایزه حقوق بشر هلمن-همت را به دست آورد و یکی از اعضای فعال کانون نویسندگان ایران بود. او سال 1396 درگذشت.
هارون یشایایی: تهیه کننده صاحب نام سینمای ایران سال 1314 به دنیا آمد. هارون یشایایی از 19 سالگی ساخت فیلم‌های تبلیغاتی را آغاز کرد. در رشته فلسفه و علوم اجتماعی در دانشگاه تهران تحصیل کرد و همزمان سینما را هم ادامه داد. سال 1358 نخستین فیلمش را به‌نام «جایزه» تهیه کرد و پس از آن تهیه کننده بسیاری از فیلم‌های شناخته شده سینمای ایران شد. فیلم‌هایی مانند «ناخدا خورشید»، «اجاره نشین ها»، «هامون»، «ای ایران»، «کیمیا» و «دیوار». او سال 1387 و در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین
تهیه کننده پس از پیروزی انقلاب اسلامی را دریافت کرد.
فریبرز لاچینی: آهنگساز برجسته ایرانی امروز 71 ساله می‌شود. او از 10 سالگی تحصیل در هنرستان عالی موسیقی را آغاز و از 18 سالگی با ساخت تصنیف‌های «فصل‌ها و رنگ ها» و «آوازهای دیگر» با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری کرد. لاچینی برای بسیاری از خوانندگان پاپ ایران مانند محمد نوری، حمید غلامعلی و سیمین قدیری موسیقی ساخته و آهنگسازی است که برای نخستین بار از کامپیوتر در آهنگسازی در ایران استفاده کرد. لاچینی علاوه‌بر انتشار آلبوم‌های معروفی چون «پاییز طلایی» و «سه گانه مرثیه» برای فیلم‌ها وسریال‌های بسیاری مانند «دندان مار»، «نار و نی»، «آرایشگاه زیبا»، «آواز تهران» و «گربه آوازه خوان» موسیقی ساخته است.
خورخه لوئیس بورخس: نویسنده مشهور آرژانتینی در سال 1899 متولد شد. او که بیشتر به‌دلیل داستان‌های کوتاهش شهرت دارد نخستین دفتر شعرش را در 24 سالگی منتشر کرد و از سال‌های 1939 تا 1949 داستان‌های کوتاهش را نوشت. او هیچ وقت رمان ننوشت اما داستان‌های کوتاهش تحول بزرگ در داستان کوتاه کلاسیک ایجاد کرد و به همین دلیل چند بار نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. از بورخس آثاری چون «الف»، «کتابخانه بابل»، «اطلس»، «حافظه شکسپیر»، «معمای شکسپیر»، «دشنه» و «جاودانه ها» منتشر شده است. او در آرژانتین جایزه ملی ادبیات را به دست آورد و مدت‌ها رئیس کتابخانه ملی این کشور بود. بورخس در سال 1986 درگذشت.
   سالروز تولد ژان میشل ژار آهنگساز فرانسوی، مهران غفوریان بازیگر، گئورگ ویلهلم پابست فیلمساز اتریشی، پائولو کوئیلو نویسنده برزیلی، علی فرحناک کارگردان، مرتضی آرا کارگردان، امین انصاری داستان نویس، نسرین بهجتی شاعر، غلامحسین چهکندی‌نژاد شاعر، فرهنگ شهبازی داستان نویس و ژان اگوست دومینیک انگر نقاش فرانسوی هم امروز است.
درگذشت ها
داریوش اسدزاده: بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون سال گذشته در چنین روزی درگذشت. داریوش اسدزاده متولد سال 1302 بود در جوانی ویولن می‌نواخت اما به‌دلیل مخالفت پدرش مجبور شد این ساز را کنار بگذارد. پس از پایان دبیرستان وارد نخستین دوره هنرستان هنرپیشگی شد و مدتی بعد بازی در نمایشنامه‌های رادیویی را در رادیو ایران آغاز کرد و سال 1321 برای نخستین بار در تئاتر تهران، نصر و دهقان لاله زار روی صحنه رفت. سال 1328 با فیلم «همسر مزاحم» وارد سینما شد و پس از آن در فیلم‌هایی چون «مرد بی‌ستاره»، «سوغات فرنگ»، «ارثیه»، «دو نیمه سیب»، «همسر»، «بلوف»، «روز شیطان»، «آبادان»، «جعبه موسیقی»، «50 کیلو آلبالو» و «نیوکاسل» بازی کرد. در تلویزیون او را بیشتر با سریال «خانه سبز» می‌شناسید اما «فروشگاه»، «همه فرزندان من»، «آژانس دوستی»، «رستوران خانوادگی» و «رانت خوار کوچک» از سریال‌هایی بود که با بازی اسدزاده دیدیم. داریوش اسدزاده سال 1391 نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرد.
   ساتوشی کن کارگردان ژاپنی انیمیشن هم در چنین روزی درگذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7427/20/552385/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها