بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

روستاهای رزکان، واریان و کوشک بالا زیر آب ماندند
سد کرج افتتاح شد

«سد کرج ساعت 9 صبح روز 3 آبان سال ۱۳۴0 با حضور شاهپور غلامرضا و عبدالرضا پهلوی، دکتر علی امینی نخست وزیر و اعضای هیأت دولت،  نمایندگان مجلسین شورای ملی و  سنا، شخصیت های کشوری و لشکری، روزنامه نگاران  و  مهندس محمد صفی اصفیا سرپرست سازمان سد کرج،   توسط محمد رضا پهلوی افتتاح و به بهره برداری رسید.»کار احداث سد، پس از تخلیه سه روستای رزکان ، واریان و کوشک بالا که در پشت سد قرار داشتند و با آغاز آبگیری به زیر آب می رفتند و انعقاد قرارداد با کارخانه سیمان تهران و  تهیه ماشین‌ آلات و سایر تجهیزات که از طریق مناقصه، از کشور‌های مختلف اروپا و آمریکا و ژاپن خریداری شده بود، با  همکاری دو شرکت «موریسن نودسن» و «هارزا»  در سال ۱۳۳۷ آغاز و اولین سد چند منظوره کشور به ارتفاع ۱۸۰ متر، ۳۹۰ متر طول تاج، ضخامت 30 متر در زیربنا و گنجایش 205 میلیون متر مکعب آب در یک دریاچه 14 کیلومتری و با هدف تأمین آب شرب تهران و تولید انرژی شبکه سراسری برق، با هزینه 4500 میلیون ریال در ۲۵ کیلومتری جاده کرج - چالوس، ساخته شد.  
روزنامه کیهان - چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۴۰   


ازبرعلی حاجوی چگونه به تاریخ پیوست
ماجرای دهقان فداکار

شب 13 آبان سال 1340 ازبرعلی حاجوی متولد ۵ اسفند ۱۳۰۹ شهر میانه [درگذشت 11 آذر 1396]، معروف به ریزعلی خواجوی، دهقان فداکار کتاب فارسی سوم دبستان که در آن سال ۳۲ ساله بود، متوجه ریزش کوه و مسدود شدن مسیر قطار شد. او کت خود را آتش زد، در هوا تکان داد و به سمت قطار دوید تا به این وسیله لکوموتیوران را متوجه این حادثه کند. فداکاری این دهقان جان بیش از 2000 مسافر قطار را نجات داد.
ëفداکاری یک دهقان جان صدها مسافر را نجات داد
«فداکاری یک دهقان ایرانی در محال هشترود و در حدود ایستگاه‌های راه‌آهن «قرنقو و شیخ صفی» که از صعب‌العبور‌ترین مناطق کوهستانی و سنگلاخ راه‌آهن تهران - تبریز است موجب نجات جان صدها نفر از مسافران قطار مسافربری تبریز- تهران شده است. ... قطار مسافربری تبریز- تهران با بیش از 2000 نفر مسافر روز سیزدهم ماه جاری در ساعت مقرر از تبریز به تهران حرکت کرد... قطار مسافربری تبریز ـ تهران به طرف میانه می‌رفت، هوا سخت طوفانی بود و منطقه کوهستانی قرنقو از شدت وزش باد و ریزش باران به لرزه درآمده بود... در همین لحظه بود که یک دهقان با شرف ایرانی فانوس به‌دست از بیابان به طرف قریه خود که به «بقلاچوک» معروف است می‌رفت، قطار مسافری از تونل هجده گذشت و مسافران آن کوچک‌ترین اطلاعی از سرنوشتی که لحظه‌ای بعد در انتظار آنان بود، نداشتند. در این موقع دهقان فداکار که نام وی ریزعلی خواجوی است هنگام عبور از روی خط، صدای غرش مهیبی شنید که از کوه مجاور «ترانشه» و تونل هجده راه‌آهن برخاست و لحظه‌ای بعد که روی خود را برگرداند متوجه شد که کوه ریزش کرده و راه را مسدود ساخته است.در این موقع بود که دهقان مزبور فرا رسیدن لحظه عبور قطار را از آن نقطه به‌خاطر آورد و به سرنوشت شومی که در انتظار مسافران قطار و همنوعان خود بود، اندیشید. دهقان فعالیت شدیدی را آغاز کرد. وی ابتدا به‌ طرف تونل دوید و فتیله فانوس خود را بالا کشید. سپس برای آنکه راننده قطار کاملاً از وقوع حادثه باخبر گردد نقشه‌ای طرح کرد. دهقان لباس خود را درآورد و با نفت چراغ دستی خود آغشته کرد و با شعله چراغ، آن را آتش زد و به وسیله این مشعل مشتعل به راننده قطار مسافری اعلام خطر کرد. خوشبختانه راننده و رئیس قطار متوجه این علامت خطر شدند.  راننده بلافاصله دست روی شیر ترمز گذاشت و رئیس قطار دستگیره ترمز خطر را باز کرد و بالاخره قطار مسافربری پس از تکان‌های شدیدی که به خود داد از حرکت بازماند.مأموران قطار پیاده شدند و در این موقع بود که تازه متوجه شدند خطر عظیمی سر راه آنها قرار گرفته بود و اگر این اقدام انجام نمی‌شد، قطار پس از اصابت به قطعات بزرگ سنگ‌هایی که از کوه سرازیر شده و در روی خطوط قرار گرفته بود متلاشی می‌شد و عده زیادی از مسافران هلاک می‌شدند.
روزنامه اطلاعات - سه‌شنبه 16 آبان 1340


عجیب ترین تصادف سال 1340
هواپیمایی با اتومبیل تصادف کرد!

ظهر روز سه‌شنبه 9 آبان واقعه عجیبی روی داد و یک هواپیمای یک موتوره حامل پست هنگام فرود اجباری در جاده آسفالته اهواز- مسجد سلیمان با یک اتومبیل سواری تصادف کرد و به‌هواپیما و اتومبیل خساراتی وارد آمد.خبرنگار ما  جریان واقعه را تلفنی چنین گزارش داد: مقارن ظهر دیروز هواپیمای یک‌موتوره «ای.تی.آی.ام» متعلق به باشگاه هواپیمایی کشوری به خلبانی آقای سیدیان چوبی که حامل پست‌بود از آبادان برای اولین بار به‌قصد مسجد سلیمان به پرواز درآمده بود در راه مسجد سلیمان نزدیک منطقه «آبگونجی» راه را گم کرد و اجباراً در جاده آسفالته مسجد‌سلیمان فرود آمد ولی هنگامی که هواپیما به زمین می‌نشست، ناگهان اتومبیل سواری کرایه شماره 1389 به رانندگی  علی نمازی که با سرعت زیادی در حرکت بود در جاده ظاهر شد و چون خلبان هواپیما متوجه جریان نبود، در نتیجه هواپیما با اتومبیل تصادف کرد. شدت تصادف به‌اندازه‌ای بود که دو پره از پروانه موتور هواپیما شکست و قسمتی از اتومبیل نیز متلاشی شد.خوشبختانه در این حادثه تلفات جانی به‌بار نیامده است.
روزنامه اطلاعات- چهارشنبه دهم آبانماه 1340

پرچم ایران بر فراز قطب شمال

ساعت ده و چهل و دو دقیقه بامداد امروز به وقت تهران پرچم ایران بر فراز قطب شمال به اهتزاز درآمد....شرکت هواپیمایی اس آ. اس متقبل شده بود طی پرواز اختصاصی رکورد سرعت دور جهان، پرچم ایران را به قطب شمال ببرد و برای انجام این امر تاریخی بانو فیروزه یگانگی در ۲۸ آبان به توکیو عزیمت کرد.... روز گذشته طی مراسم باشکوهی در فرودگاه انکوریج در آلاسکا که از برف پوشیده شده بود، پرچم ایران طی مراسم باشکوهی به سروان فراندسن دانمارکی سرخلبان هواپیمای ویژه اس آ. اس تسلیم شد و یک ساعت و بیست دقیقه قبل از موعد مقرر برفراز قطب شمال به اهتراز درآمد.... اولین باری است که بدین نحو پرچم ملتی به قطب شمال برده شده و اولین پرچم آسیایی است که بر فراز قطب به اهتزاز درآمده است....
روزنامه کیهان – پنجشنبه 2 آذر 1340









آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7439/16/553982/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها