به نام تاریخ



19 شهریور
سال 1286 شمسی در چنین روزی نخستین شماره از   «نسیم شمال» به مدیریت سیداشرف‌الدین حسینی در رشت منتشر شد. روزنامه‌ای تأثیرگذار که پس از انتشار در تهران به شهرت بیشتری رسید و اشعار منتشر شده در آن که طنزآمیز و انتقادی بودند به تصنیف‌های مورد علاقه مردم تبدیل می‌شد.
تولدها
عباس تجویدی: نوازنده صاحب نام ویلن سال 1320 در چنین روزی به دنیا آمد. عباس تجویدی از 7 سالگی ساز سنتور را آموخت و از 11 سالگی ویلن را نزد ابوالحسن صبا یاد گرفت. بعدها به تلویزیون ملی ایران وارد شد و مدیر گروه موسیقی کودک تلویزیون شد و پس از مدتی این سمت را در رادیو به دست آورد. تجویدی در سال‌ها فعالیتش با هنرمندان زیادی مانند حسین خواجه امیری، همایون خرم، اسدالله ملک، تورج شعبانخانی، عماد رام، حسن کسایی، جهانگیر ملک و احمد عبادی همکاری داشته و در این سال‌ها به آهنگسازی هم پرداخته است. او عضو بسیاری از ارکسترهای ایران بوده و در آنها نواخته است.
مسعود عربشاهی: نقاش و تندیس ساز ایرانی سال 1314 در چنین روزی متولد شد. مسعود عربشاهی از نوجوانی نقاشی را یاد گرفت و پس از آن به هنرستان تجسمی رفت. حضورش در کلاس‌های شکوه ریاضی که از نقاشان نوگرا بود تأثیر زیادی بر آثار و فعالیت‌های او داشت. او همزمان با نقاشی، مجسمه‌سازی و معماری را هم یاد گرفت و به‌عنوان هنرمندی نوگرا معرفی شد. عربشاهی با تبحر در زمینه نقش برجسته کارهایی را در ساختمان‌های مهم شهر انجام داد که ماندگار شدند. مانند نقش برجسته‌های دیوارهای بوستان طالقانی در بزرگراه شهید حقانی. او در کار همیشه تحت تأثیر دوران باستان بود و این خطوط و نقوش را با نوگرایی عرضه کرد و با آثارش جایزه نخست چهارمین بی‌ینال تهران، جایزه نخست نمایشگاه موناکو و جایزه نخست مسابقه مجسمه‌سازی تهران را به دست آورد. او سال گذشته درگذشت.
لئو تولستوی: نویسنده مشهور روس سال 1828 به دنیا آمد. لئو تولستوی پس از رها کردن دانشگاه و رشته حقوق و ثبت‌نام در ارتش اولین اثرش را به‌نام «کودکی» نوشت که در مجله معاصر روسیه منتشر شد و مورد توجه قرار گرفت. او در ارتش نوشتن را به‌صورت حرفه‌ای ادامه داد. حضور در جنگ قفقاز سوژه رمان‌ها و داستان‌هایش را ساخت. از تولستوی آثار بسیاری مانند داستان‌های کوتاه، نمایشنامه و حتی داستان‌هایی برای کودکان به جا مانده است اما آنچه که تولستوی با آنها شناخته می‌شود رمان‌های «جنگ و صلح» و «آنا کارنینا» است. «رستاخیز»، «تریلوژی کودکی، نوجوانی و جوانی»، «مرگ ایوان ایلیچ»، «کوپن تقلبی»، «سعادت زناشویی» و «طبل میان تهی» آثار دیگری است که از تولستوی منتشر شده است. او سال 1910 درگذشت.
هیو گرانت: بازیگر انگلیسی امروز 60 ساله می‌شود. هیو گرانت که با فیلم‌های رمانتیک کمدی شناخته می‌شود سال 1990 با بازی در فیلم «مرد بزرگ» چهره شد. «ماه تلخ»، «چهار عروسی و یک تشییع جنازه»، «ناتینگ هیل»، «خاطرات بریجیت جونز» و «رویاهای امریکایی» از مشهورترین فیلم‌های گرانت هستند. او برای فیلم «چهار عروسی و یک تشییع جنازه» برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال و کمدی و برنده جایزه بفتا شد.
    سالروز تولد آدام سندلر بازیگر امریکایی، رضا ایرانمنش بازیگر، محمد لطفی نمایشنامه‌نویس و کارگردان، رابرت وایز فیلمساز امریکایی، امیرحسین بهاج داستان نویس، علی حسینی داستان نویس، اسماعیل زرعی داستان نویس، مهستی محبی داستان نویس، پانته آ رحمانی نقاش و مجسمه‌ساز و میشل ویلیامز بازیگر امریکایی هم امروز است.
درگذشت ها
احمد حیدربیگی: شاعر و نویسنده ایرانی سال 1386 در چنین روزی درگذشت.
احمد حیدربیگی متولد 1318 بود و با اینکه علاقه زیادی به ادبیات و هنر داشت به اصرار خانواده در آزمون دانشگاه افسری شرکت کرد و پذیرفته شد. از سال 1359 به‌صورت جدی نوشتن شعر را آغاز و تلاش کرد به وزن‌های شعر فارسی نگاهی تازه داشته باشد. «همزاد» نخستین شعر او بود که سال 1369 در مجله آدینه آن زمان منتشر شد. حیدربیگی نوشتن را ادامه داد و سه کتاب شعر «لابیرنت»، ، «تنهاییت را به دوش من بگذار» و «یک شاخه شعر سرخ» را منتشر کرد که «لابیرنت» بسیار مورد توجه قرار گرفت. او در اثری ابداعی منشور جهانی حقوق کودک را به درخواست شورای کتاب کودک به‌صورت شعر درآورد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. احمد حیدربیگی عضو کانون نویسندگان ایران هم بود.
    ولی‌الله خاکدان طراح صحنه و استفان مالارمه شاعر فرانسوی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7439/20/554006/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها