در روستای «شیخ صله» کرمانشاه رخ داد

مسمومیت 200 روستایی به خاطر دستگاه کلرزنی




زهره افشار
 خبرنگار
در پی مسمومیت 200 نفر از اهالی روستای «شیخ صله» ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه ، بررسی‌های آزمایشگاهی و فنی نشان داد که اختلال دستگاه کلرزنی عامل مسمومیت اهالی این روستا بوده است.
به گزارش خبرنگار «ایران»، تا ظهر روز گذشته همه  170  مصدوم  روستای «شیخ صله» کرمانشاه از بیمارستان مرخص شدند و بقیه مصدومان که کودکان هستند همچنان در بیمارستان تحت مراقبتند.
این تعداد  از روستاییان صبح روز دوشنبه هفته جاری به مرور با علائم مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند.
یدالله شکری، فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی در گفت و گو با «ایران» در تشریح آخرین وضعیت مسمومان تصریح کرد: ساعت 8 و 30 دقیقه صبح روز 17 شهریور ماه تعدادی از اهالی روستا که بیشتر شامل کودکان می‌شد با علائم اسهال و استفراغ به شبکه بهداشت روستا مراجعه کردند که با توجه به افزایش روستاییانی که دچار مسمومیت شده بودند مدیریت بحران با حضور شورای بهداشت شهرستان تشکیل جلسه داد و بررسی‌ها برای علت این حادثه آغاز شد.
روز دوشنبه دو دستگاه آمبولانس به روستای شیخ صله اعزام که متأسفانه تا عصر دوشنبه تعداد کسانی که این علامت‌ها را داشتند به 120 نفر رسید که همان روز 11 نفر به بیمارستان ثلاث باباجانی و 12 نفر به بیمارستان محمد کرمانشاه منتقل شدند.
وی افزود: دو تیم مجهز پزشکی در این روستا مستقر هستند و تا ظهر روز سه‌شنبه همه کسانی که به دلیل مسمومیت بستری شده بودند ترخیص شدند و مورد جدیدی از مسمومیت گزارش نشده بود.
شکری در پاسخ به اینکه علت این حادثه چه بوده تأکید کرد: منبع تأمین کننده آب این روستا یک چشمه است و ما احتمال می‌دادیم که آب روستا مشکلی پیدا کرده باشد که سریعاً آب روستا را قطع و اقدام به توزیع  4000 بطری آب معدنی و آبرسانی با دو تانکر کردیم.
وی افزود: از آنجا که برای دستگاه اتوماتیک کلرزن روستا طی یکی، دو روز قبل از این حادثه نیز مشکلی پیش آمده ما گمان‌مان بیشتر شد که احتمالاً با کلرزنی دستی میزان کلر باید کم و زیاد شده باشد. وی خاطرنشان کرد: پس از قطع آب؛ منبع آب خالی و کاملاً شست وشو شده است ولی تا ظهر روز گذشته اجازه استفاده مجدد از این منبع داده نشده است.
فرماندار ثلاث باباجانی از تشکیل ستاد تأمین شهرستان با حضور نماینده علوم پزشکی و آب و فاضلاب در روز گذشته خبر داد و گفت: هر چند نتیجه قطعی آزمایش آب به دست ما نرسیده اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد به احتمال 99 درصد کم و زیاد شدن کلر در منبع آب روستا عامل آلودگی بوده است. وی از اهالی این روستا خواست ضمن رعایت مسائل بهداشتی تا رسیدن نتیجه نهایی آزمایش ها همچنان  از آب معدنی که فرمانداری توزیع می‌کند برای آب شرب استفاده کنند.
از سوی دیگر بهزاد کرمی، مدیر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به «ایران»، گفت: مشکل مسمومیت اهالی این روستا کمبود زیرساخت‌های تأمین و سلامت آب آشامیدنی است به گونه‌ای که ما در سال گذشته هم در شیخ صله و هم در برخی روستاهای منطقه با این مشکل درگیر بودیم.
وی با اشاره به اینکه نتیجه آزمایش های میکروبی نشان می‌دهد مشکل در آب آشامیدنی روستا و خرابی دستگاه کلرزنی منبع آن بوده است، افزود: منطقه شیخ صله حدود 2000 نفر ساکن دارد که به صورت غیر پراکنده در این محدوده ساکن هستند و بررسی‌ها نشان داده که این علائم اسهال در ساکنان از همه مناطق بوده که شکی نیست آب آشامیدنی مشکل داشته است.
کرمی  از مردم منطقه خواست تا اطلاع ثانوی از آب معدنی برای شرب استفاده کنند.
به گفته مدیر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، از مجموع روستاییانی که به علت مشکل آب درگیر علائم مسمومیت شده بودند، 193 نفر به مرکز درمانی مراجعه کرده بودند که حدود 170 نفر ترخیص شده‌اند و مابقی به علت اینکه کودکان خردسال هستند، هنوز تحت مراقبت قرار دارند ولی جای نگرانی نیست و انتظار می‌رود این تعداد نیز تا چهارشنبه مرخص شوند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7439/11/554022/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها