ایران در ایران




ثبت ملی درخت ۶۰۰ ساله «اَوِرس» در لرستان

خرم‌آباد –  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: درخت افسانه‌ای و ۶۰۰ ساله «اَوِرس» در شهرستان الیگودرز ثبت ملی شد. سید امین قاسمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب ۲۳ دی ماه ۱۳۸۳ و آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیأت وزیران به تاریخ ۴ مرداد ماه ۱۳۸۴ این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. وی افزود: درخت کهنسال «اَوِرس» در منطقه بزنوید الیگودرز واقع شده که طبق بررسی کارشناسی قدمت آن به ۶۰۰ سال می‌رسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اظهار داشت: ارتفاع درخت حدود ۲۴ متر تخمین زده می‌شود، قطر برابر سینه درخت ۱۶۸ سانتیمتر، وسعت سطح تاج و پوشش آن ۲۳ مترمربع و محیط آن ۵۲متر اندازه‌گیری شده است.
 قاسمی افزود: این اثر به‌شماره ۶۸۱ در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت و ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ به استاندار لرستان ابلاغ شد. وی با بیان اینکه اکنون تعداد آثار طبیعی ثبت شده لرستان به ۳۸ مورد رسیده اظهار داشت: ۶اثر دیگر استان پس از بررسی اعضای شورای ثبت کشور تأیید شده‌اند که شماره ثبت آنها در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد.قاسمی گفت: درخت «اورس» یا سرو کوهی گونه‌ای بسیار با ارزش و دیرزی از تیره سرو است که در مناطق کوهستانی و مرتفع می‌روید و در افسانه‌ها و اسطوره‌های مردمان منطقه جایگاه خاصی دارد.«اورس» و سرو از دیرباز در فرهنگ ایران نماد جاودانگی و نامیرایی بوده و به‌شکل نگارگری ایرانی در سنگ نگاره‌های پیش از اسلام و در شکل نماد ترمه پس از اسلام در گستره هنرهای تجسمی ایران همواره نقش اساسی داشته است.

تقدیروزیر بهداشت ازکادربهداشت و درمان خوزستان

اهواز - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کادر بهداشت و درمان و تمام خدمتگزاران عرصه بهداشت و درمان خوزستان در مقابله با ویروس کرونا به خاطر تلاش و زحمت شبانه‌روزی و بی‌وقفه تشکر و قدردانی کرد.
سعید نمکی در آیین بهره‌برداری همزمان از پروژه‌های بهداشتی درمانی چند استان به‌صورت ویدیو کنفرانس، که ۴۸ پروژه آن مربوط به خوزستان بود، بیان کرد: آنچه ما امروز برای خوزستان انجام می‌دهیم نمی‌تواند پاسخی در مقابل قطره‌ای از خون شهیدان این منطقه باشد.
وی افزود: مدافعان سلامت ما در خوزستان در رویارویی با بحران کرونا به گونه‌ای عمل کردند که حتی کوچک‌ترین دلخوری از شهروندان خوزستانی نداشتیم که این موضوع جای تشکر ویژه دارد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: همکاران ما نه تنها در مدیریت کرونا عملکرد خوبی داشتند بلکه در توسعه زیرساخت‌ها و در شرایط تحریم‌های ظالمانه، بسیار خوب عمل کردند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7439/11/554024/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها