خاورمیانه

مختومه شدن پرونده «خاشقچی» در عربستان



گروه جهان/ دادگاه عربستان سعودی با لغو حکم اعدام عاملان قتل فجیع «جمال خاشقچی»، روزنامه نگار منتقد این کشور و تعیین حبس، پرونده را مختومه اعلام کرد.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، براساس حکم جدید دادگاه که با اعتراض سازمان ملل نیز روبرو شد، حکم اعدام 5 متهم ردیف اول این پرونده جنجالی به 20 سال حبس تبدیل شد و سه متهم دیگر نیز به 7 تا 10 سال زندان محکوم شدند. اسامی و سمت های این متهمان محرمانه مانده است.
سال 2018، این روزنامه نگار و ستون نویس «واشنگتن پست» که از مخالفان جدی آل سعود بود در سفارت عربستان در استانبول به شکلی مرموز کشته و بقایای جسد او نیز به کلی از بین رفت. در حالی که پیگیری این پرونده ماه ها برای حکومت سعودی و «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان دردسرساز شده بود در ماه مه، پسر «خاشقچی» در اقدامی که سازمان ملل آن را تمسخر قانون تعبیر کرد، قاتلان پدرش را بخشید.
سازمان ملل که همچنان به فرآیند این پرونده معترض بود پس از انتشار حکم نهایی دادگاه، عربستان را به عدم شفافیت در این پرونده متهم کرد. روپرت کولیویل، سخنگوی سازمان ملل گفت: «روند قضایی این پرونده شفافیت لازم را نداشت. عاملان این جنایت باید بار دیگر محاکمه و با محکومیت هایی مطابق جرمشان مجازات شوند. این تعریف دقیق شفافیت و کارآمدی سیستم قضایی است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7439/6/554030/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها