رنگ قرمز کرونایی زیر آسمان ایران

کرونا بی حد و مرز در همه استان‌ها پیش می‌تازد




شیما جهانبخش
خبرنگار
کرونا حالا یک بیماری برای تمام فصول شده است و تابستان و زمستان نمی‌شناسد. بدون زمان و مرز پیش می‌تازد و حتی به گفته معاون کل وزیر بهداشت، از رنگ‌بندی هم خارج شده. زیر آسمان همه ایران، قرمز کرونایی است! مسئولان و کادر درمانی در همه استان‌ها، نگران تکرار تجربه‌های تلخ و سنگین و پرفشار اسفند ماه سال گذشته‌اند. با این تفات که بدنه درمان آمادگی و نشاط کاری گذشته برای مقابله با این بیماری را ندارد. بدنه درمان خسته و نگران امید به همداستانی و همیاری همه مردم در همه استان‌های کشور برای مقابله با این بیماری دارد. آنها می‌خواهند شهروندان تا می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، انتظاری که این روزها چندان محقق نمی‌شود!
وضعیت فوق قرمز قم
«محمدرضا قدیر»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم وضعیت کرونا در این استان را فوق قرمز اعلام کرد واظهار داشت: متأسفانه بیش از یک ماه است که استان در وضعیت قرمز قرار دارد. در حال حاضر به‌دنبال سهل‌انگاری و افزایش تجمعات و همچنین مسافرت‌ها وضعیت کرونا در استان حتی از اسفند ماه نیز نگران کننده‌تر است. در اسفندماه سال گذشته در روزهای پیک بیماری روزانه ۱۶۰ بیمار بستری داشتیم که این آمار در روزهای گذشته تا 130 نفر هم رسیده است. وی با ابراز نگرانی از ادامه این روند افزود: در واقع موج سوم کرونا در قم زود‌تر از پاییز آغاز شده است. تخت‌های آی سی یو در تمام بیمارستان‌های استان پر شده و دیگر تختی برای نگهداری بیماران جدید نداریم. حتی مجبور شده‌ایم برخی بیماران را در اتاق‌های معمولی نگهداری و همان جا خدمات بخش آی سی یو را به آنها ارائه کنیم. به بیمارستان‌های غیردولتی هم اعلام شده باید آماده باشند تا در صورت نیاز از ظرفیت آنها استفاده کنیم.  مردم باید بدانند تاب‌آوری نظام سلامت مختل شده و در حال حاضر ما هیچ پرستار متقاضی کار نداریم به همین خاطر مسافرت‌ها، پاساژ گردی‌ها و تمام تجمعات حتی در مکان‌های باز باید متوقف شود تا شاهد بحران نباشیم. درست است که پروتکل‌های بهداشتی معجزه نمی‌کند اما مهم‌ترین عامل در قطع چرخه ویروس کرونا محدود کردن تجمعات است به همین خاطر تا اطلاع ثانوی اجازه برگزاری هیچ همایش و تجمعی را در قم نمی‌دهیم.
تمام کلاس‌های درسی به‌صورت غیر حضوری برگزار می‌شود
قدیر با تأکید بر اینکه با ادامه این روند ممکن است فاجعه‌ای در راه باشد، ادامه داد: پیک کرونا در اسفند ماه باعث تعطیلی تمام مراکز شده بود و مردم اهمیت موضوع را درک کرده و پروتکل‌ها را با دقت بیشتری رعایت می‌کردند به همین دلیل بیماری تا حد زیادی کنترل شد اما در حال حاضر با وجود شرایط تقریباً مشابه با اسفند ماه تمامی فعالیت‌ها دایر شده و مردم نسبت به رعایت نکات بهداشتی دچار نوعی ساده انگاری شده‌اند. البته ما پیشنهاد تعطیلی یک هفته‌ای صنوف پرخطر، کم کردن ساعت کاری، حضور یک‌سوم نیروهای اداری در محل کار و تعطیلی مدارس را داده‌ایم و امیدواریم مسئولان استان در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به وضعیت نگران کننده تجمعات در آرامستان‌های استان افزود: وضعیت در آرامستان ‌های استان تأسف برانگیز است و مردم بی‌توجه به توصیه‌های بهداشتی تجمعات زیادی داشته و اقدام به برگزاری مراسم ترحیم می‌کنند. از سوی دیگر در حال حاضر یکی از نگرانی‌های ما بازگشایی مدارس است زیرا هیچ تجربه‌ای در رابطه با درمان کرونا در کودکان نداشته و حتی بخش ویژه کودکان کرونایی نیز در بیمارستان‌های قم وجود ندارد. البته با همکاری استاندار قرار شده تا اطلاع ثانوی تمام کلاس‌های درسی به‌صورت غیر حضوری برگزار شود.
۸ شهرستان کرمانشاه در وضعیت قرمز
«مهدی محمدی»، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم با اشاره به اوج‌گیری دوباره کرونا این استان طی هفته‌های اخیر اظهار داشت: استان در حال حاضر با افزایش دوباره بیماری مواجه شده و شهرستان‌های سنقر و کلیایی، ثلاث باباجانی، پاوه، سرپل ذهاب، هرسین، دالاهو، گیلانغرب و صحنه در وضعیت قرمز هستند. وی با اشاره به روند افزایشی بیماری ادامه داد: با تلاش کادر درمانی و همچنین توجه بالای مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توانسته بودیم وضعیت استان را که در خردادماه قرمز بود کنترل کنیم اما متأسفانه در هفته‌های اخیر به‌دنبال بی‌توجهی مردم و افزایش تجمعات شاهد اوج‌گیری دوباره کرونا در استان هستیم که ادامه این روند می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن وضعیت استان را قرمز کند.
رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: تعداد مبتلایان در مرداد ماه کم شده بود به طوری که در برخی روزها تعداد بستری‌ها حدود ۲۰ نفر بود اما در هفته‌های اخیر بستری‌های جدید به بیش از ۷۰ مورد رسیده است. از مردم می‌خواهم با توجه به سیر صعودی کرونا، بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و حتی المقدور در اماکن عمومی حاضر نشده و درصورت حضور حتماً از ماسک استفاده کنند.
 وضعیت در خراسان رضوی شکننده است
«حمیدرضا رحیمی»، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به اینکه وضعیت استان در حال حاضر قرمز است، اظهار داشت: در حال حاضر روند بیماری در استان نوسان بسیار کمی دارد اما این وضعیت بسیار شکننده است و اگر مردم سهل‌انگاری کنند با وضعیت بحرانی رو به رو خواهیم شد.  وی با بیان اینکه در روزهای اخیر برخی مناطق کشور با موج سوم کرونا مواجه شده‌اند، گفت: در موج اول و دوم بیماری وضعیت استان همواره قرمز بوده و می‌دانیم اگر موج سوم در کشور شیوع پیدا کند خطر بروز آن خراسان رضوی را هم تهدید می‌کند.
رحیمی ادامه داد: مردم باید بدانند درست است که در حال حاضر روند بیماری در استان صعودی نیست اما با توجه به شرایط کشور در روزهای اخیر بدون شک کرونا دوباره در دومین کلانشهر کشور تشدید خواهد شد.
خوزستان در موج دوم بیماری کرونا غافلگیر شد
«علی رضا افشار»، نماینده وزیر بهداشت در امور اجرایی بیماری کرونا در استان خوزستان نیز در این زمینه به «ایران» گفت: با آنکه شرایط در استان بسیار شکننده است اما ما نمی‌توانیم بگوییم که خوزستان وارد موج سوم کرونا شده است. در واقع مهم‌ترین عاملی که باعث بروز موج سوم بیماری می‌شود اول عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دوم رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به افزایش مسافرت‌ها در ماه گذشته، بازگشایی مدارس و همچنین تغییر رفتار مردم انتظار داریم در پاییز پیش رو با رشد بیماری مواجه باشیم اما باید بگوییم تمهیدات لازم برای روبه رو شدن با این موضوع در خورستان در نظر گرفته شده است. نماینده وزیر بهداشت در امور اجرایی کرونا در خوزستان با تأکید بر اینکه در حال حاضر خوزستان در وضعیت هشدار به سر می‌برد، افزود: برخی شهرستان‌ها مانند بهبهان و باغملک در وضعیت قرمز هستند و ادامه این روند باعث می‌شود استان به مرز قرمز نزدیک شود. مردم باید بدانند وضعیت خوزستان بسیار شکننده است و اگر پروتکل‌ها به طور جدی رعایت نشود هر لحظه انتظار داریم وارد شرایط قرمز شویم.

حریرچی: کل کشور در وضعیت قرمز کرونایی است

تبریز- معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دیگر رنگ‌بندی کرونایی معنایی ندارد، گفت: نارنجی و زرد نداریم، کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد. به‌گزارش ایرنا، ایرج حریرچی ، طی گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: در صورت ادامه این روند آمار کشته‌های کرونا به ۴۵ هزار نفر هم خواهد رسید. وی با بیان اینکه انفجار کرونایی در برخی شهرها اتفاق افتاده است، افزود: در شهر تبریز از زیر ۴۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیده‌ایم و در قم نیز از ۱۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیدیم. معاون‌کل وزارت بهداشت یادآوری کرد: درصورت استفاده ۹۵ درصدی از ماسک و کاهش ۵۰ درصدی ترددها میزان مرگ کاهش خواهد یافت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7447/6/554902/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها