بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

تأسیس ذوب آهن اصفهان

بعد از ظهر دیروز [سه‌شنبه 13 مرداد 1344] موافقتنامه ایران و شوروی درباره تأسیس کارخانه ذوب آهن و کارخانجات ماشین‌سازی و لوله کشی گاز و صادرات گاز نفت ایران به شوروی در حضور آقای امیر عباس هویدا نخست وزیر و بوسیله رؤسای هیأت‌های نمایندگی دو کشوردکتر علی‌نقی عالیخانی‌ وزیر اقتصاد و رئیس هیأت نمایندگی ایران - کولیوف رئیس هیأت نمایندگی شوروی به امضاء رسید. [قرارداد نهایی ذوب‌آهن ایران روز ۲۲ دی ماه ۱۳۴۴ در مسکو امضاء شد و طبق آن مقررگردید روسیه دو کارخانه ذوب آهن اصفهان و ماشین‌سازی اراک را در ایران و در قبال دریافت گاز ایجاد کند.]
تأسیس کارخانه ذوب آهن، ایجاد کارخانجات ماشین‌سازی و لوله کشی گاز از نواحی مرکزی ایران به شوروی در متن موافقتنامه‌ای به نام موافقتنامه همکاری‌های فنی و اقتصادی ایران و شوروی گنجانیده شده است.... با تأسیس ذوب آهن سالانه قریب یک میلیارد و نیم تومان، ارز خرید ماشین‌آلات و لوازم فلزی صرفه‌جویی می‌شود.
مشخصات کارخانه ذوب آهن
ظرفیت: مرحله اول 6۰0 هزار تن در سال
ظرفیت پس از توسعه یک میلیون تا یک میلیون و دویست هزارتن
 محل نصب: اصفهان
 مدت احداث: سه سال
بهره‌برداری مرحله اول ۲ سال
 نوع کوره: کوره مرتفع
سوخت: ذغال سنگ
 تعداد کارگر: 6۰۰۰ نفر
ارزش کارخانه: دو میلیارد ونیم تومان
روزنامه اطلاعات - چهارشنبه 14 مهر 1344

«بیتل‌ها» از مدارس تهران اخراج می‌شوند

اداره آموزش و پرورش استان تهران به‌ مسئولین بخش‌های فرهنگی دستور داد که آن عده از دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه که موهای خود را به شکل موی «بیتل‌ها» و بعضی از آرتیست‌های سینمایی آراسته‌اند مجبور نمایند که موهای خود را کوتاه کنند. در بازدیدی که چند روز پیش مقامات عالیرتبه آموزش و پرورش از مدارس پسرانه تهران کردند متوجه شدند که بعضی از دانش‌آموزان سیکل دوم متوسطه موهای خود را به شکل‌های نامناسبی که شایسته مقام محصل نیست در آورده‌اند و توجه زیادی به وضع موی خود دارند و همین توجه بی‌مورد موجب می‌شود که از درس و تحصیل عقب بمانند و ضمناً به‌ دنبال مزاحمت دختران دانش‌آموز باشند. به‌ مدیران مدارس دستور داده خواهد شد که بشدت از ورود این قبیل دانش‌آموزان به‌ داخل مدرسه جلوگیری شود.
 روزنامه اطلاعات - یکشنبه 9 آبان 1344

احداث پالایشگاه تهران

آقای دکتر منوچهراقبال رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت طی مراسمی کلنگ ساختمان پالایشگاه تهران را در زمین‌های جنب انبار شرکت ملی نفت در شهر ری برزمین زد. قرارداد ساختمانی با پیمانکار پالایشگاه که مرکب از یک گروه آلمانی و یک شرکت امریکایی است به امضا رسیده است. این شرکت‌ها عبارتند از: شرکت فونیکس راینرو یر، شرکت مانسمن، شرکت اشتال یونیون و شرکت امریکایی مؤسسه فلوئور که از معروفیت جهانی برخوردارند. ظرفیت پالایشگاه تهران ۸5 هزار بشکه در روز با بیش از چهار میلیون تن نفت خام در سال خواهد بود که از منابع جنوب تأمین و بوسیله یک خط لوله سرتاسری به تهران آورده خواهد شد.
روزنامه اطلاعات- یکشنبه 2 آبان 1344

کشف و دستگیری اعضای حزب ملل اسلامی

تیمسار سرتیپ ضیاءالدین فرسیو معاون دادستانی ارتش اعلام کرد یک حزب مخفی و زیرزمینی که هدف آن قیام مسلحانه و ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور بود کشف و 55 نفر از اعضای آن  را دستگیر کردند.ساعت ۳ بعداز نیمه شب بیست و سوم مهر ماه گذشته با دستگیری فردی به نام محمد باقر صنوبری و بازرسی محتویات کیف شخص مزبور مقداری روزنامه به نام روزنامه «خلق»[ماهنامه خلق، ارگان حزب] و نشریات مضره دیگر به‌دست می‌آید که با بررسی مدارک پرده از روی تشکیلاتی به‌نام «حزب ملل اسلامی» برداشته می‌شود. با ادامه تحقیقات از شخص دستگیر شده عده‌ای دیگر از اعضاء این جمعیت دستگیر و قرارگاه کمیته مرکزی این جمعیت به همراه مدارک و وسایل و تجهیزات قابل ملاحظه دیگری کشف و با بهره‌برداری از دفاتر حزبی که نام کلیه اعضاء به‌طور رمز در آن ثبت شده بود، تمامی اعضاء این جمعیت دستگیر می‌شوند.پرونده امر از اداره اطلاعات شهربانی کل کشور به دادرسی ارتش ارسال شد و بازپرس مربوطه پس از انجام تحقیقات قرار نهایی خود را مبنی بر مجرمیت ۵۵ نفر از متهمین صادر و درباره ۱۴ نفر دیگر تقاضای منع پیگرد نموده که با موافقت دادستان ارتش ۱۴ نفر اخیرالذکر از زندان آزاد شدند.
سن متوسط دستگیرشدگان ۲۱ سال است و رهبر حزب که محمد کاظم موسوی بجنوردی نام دارد ۲۴ ساله می‌باشد. دادگاه عادی شماره یک دادرسی ارتش به ریاست تیمسار سرتیپ تاج الدینی از ۱۰ روز دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد و دادستان در کیفرخواست برای هشت نفر از متهمان برابر ماده ۳۱۷ ناظر به مواد ۳۱۹ و ۳۲۰ و ماده یک مقدمین علیه امنیت و ماده ۸۱ قانون مجازات عمومی درخواست اعدام کرده است. این هشت نفر عبارتند از محمد کاظم موسوی بجنوردی، حسن حامد عزیزی، سید محمد میر محمودی قمی، محمد پیران، عباسعلی مظاهر عمرانی، ابوالقاسم سرحدی‌زاده، علی نورصادقی و محمد میرمحمد صادقی.
روزنامه اطلاعات - پنجشنبه 30 دی 1344

اولین تاکسی‌متر روی تاکسی نصب شد

دستور نصب تاکسی‌متر روی یک سری از تاکسی‌های تهران صادر گردید. اولین تاکسی‌متر امروز، روی یک تاکسی بنز متعلق به آقای خلیل ایرانی رئیس اتحادیه دارندگان تاکسی نصب شد.دیروز مهندس کارخانه سازنده تاکسی‌متر از کشور آلمان به تهران آمد و امروز در کارخانه‌ای واقع در جاده کرج مشغول تهیه مقدمات نصب تاکسی متر شد.تاکسی‌هایی که قرار است روی آنها تاکسی‌متر نصب شود از طرف کمیسیون مأمور بررسی وضع تاکسیرانی به‌کارخانه معرفی شده است.به‌تاکسی‌ها کارت مخصوصی داده‌اند که با ارائه این کارت‌ها، کارخانه روی آنها تاکسی‌متر نصب می‌کند. نصب تاکسی‌متر روی تاکسی‌ها ادامه دارد و قرار است پس‌از مجهز شدن تعداد زیادی تاکسی به تاکسی‌متر، طی تشریفاتی آغاز به‌کار تاکسی‌های تاکسی‌متردار را رسماً اعلام کنند.تاکسی‌هایی که فعلاً دارای تاکسی‌متر شده‌اند، بدون استفاده از دستگاه تاکسی‌متر در شهر کار می‌کنند و تا زمان اعلام رسمی آغاز بهره‌برداری از تاکسی‌متر با نرخ فعلی مسافر خواهند برد.
روزنامه اطلاعات - چهارشنبه 13 بهمن 1344



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7447/16/554939/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها