به نام تاریخ




29 شهریور
184 روز از سال می‌گذرد. سالی که سخت طی شد. امروز هم مثل هر روز زندگی و آثار هنرمندان و چهره‌های فرهنگی ایران و جهان را مرور می‌کنیم که نام‌شان با تولد یا درگذشت در این روز ثبت شده است. چهره‌هایی که شاید آنها را بخوبی بشناسید و شاید هم این مرور باعث شود با آنها آشنا شوید.

تولدها
جرمی آیرونز: بازیگر شاخص انگلیسی سال 1948 در چنین روزی به‌دنیا آمد. جرمی آیرونز ابتدا می‌خواست دامپزشک شود اما تحصیل در این رشته را رها کرد و وارد مدرسه هنرهای نمایشی شد. پس‌از آن به گروه تئاتری پیوست که دانیل دی لوییس هم عضوش بود. او در نمایش‌های زیادی بازی کرد تا اینکه با حضور در نمایش موزیکال «جذبه الهی» مورد توجه قرار گرفت. «نیژینسکی» نخستین تجربه بازیگری‌اش در سینما بود و با بازی در فیلم «مأموریت» وارد مرحله تازه‌ای از بازیگری شد. همزمان با فعالیت در سینما در چند نمایش شکسپیری مانند «ریچارد دوم» نقش اصلی را بازی کرد و مورد توجه فرار گرفت و در سال 1990 با بازی در فیلم «برگشت خوردن بخت» برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. «کافکا»، «خسارت»، «خانه ارواح»، «مردی در نقاب آهنی»، «شباهت کامل»، «قلمرو بهشت»، «بتمن و سوپرمن: طلوع عدالت» و «گنجشک سرخ» فیلم‌های دیگری است که با بازی آیرونز دیدید. او صداپیشه هم هست و در انیمیشن «شیرشاه» در سال 1994 به جای شخصیت «اسکار» صحبت کرد.
بابک تبرایی: نویسنده و مترجم جوان متولد سال 1360 است. بابک تبرایی مترجم آثار داستانی بسیاری از نویسندگان مشهور جهان مانند خورخه لوئیس بورخس، جی دی سلینجر و پل استر بوده و کتاب‌هایی مانند «از غبار بپرس»، «دست از این مسخره بازی بردار اوستا»، «جنگل واژگون» و «داستان‌های پس از مرگ» را با ترجمه او خواندیم. در حوزه هنرهای نمایشی هم کتاب‌هایی مانند «هنر پانتومیم»، «زندگی خصوصی شرلوک هولمز» و «چگونه از هر چیزی فیلمنامه اقتباس کنیم» را ترجمه و منتشر کرد. البته تبرایی داستان‌نویس است و تاکنون رمان‌های «گور خواب» و «کالت» و مجموعه داستان «جدایی‌ها» به قلم او منتشر شده است.
   سالروز تولد سعید ذهنی آهنگساز و کارگردان تئاتر، زیبا بروفه بازیگر، ویتوریو تاویانی فیلمساز ایتالیایی، ویکتور شوستروم کارگردان سوئدی، احمد اخوت داستان‌نویس، عدنان بادزهره داستان‌نویس، سارا توسلی شاعر، زهره جلالی داستان‌نویس، آرش جواهری داستان‌نویس، فرزاد خوشه‌چین شاعر، علیرضا رجبعلی‌زاده شاعر، مهری رحمانی داستان‌نویس، محسن مرادی شاعر و مسعود میرقادری شاعر هم امروز است.

درگذشت‌ها
خانبابا مشار: کتابشناس ایرانی سال 1359 در چنین روزی درگذشت. خانبابا مشار متولد 1279 بود و همزمان با کار کردن در وزارت دارایی آن زمان به تحقیق و مطالعه می‌پرداخت و پس از سال‌ها مطالعه در زمینه صنعت چاپ توانست فهرست توصیفی و تحلیلی 20 هزار عنوان کتاب را گردآوری کند. فهرستی که با سفر به بسیاری از کشورها و البته شهرهای ایران جمع‌آوری شد. «مؤلفین کتب چاپی فارسی و عربی»، «فهرست کتاب‌های چاپی فارسی» و «فهرست کتاب‌های چاپی عربی ایران: از آغاز تاکنون» از آثاری است که توسط خانبابا مشار جمع‌آوری و نوشته شدند. او در زمینه اهدای کتاب هم بسیار فعال بود و کتاب‌های زیادی را وقف کرد. کار خانبابا مشار برای کتابشناسی ایران اهمیت بسیاری دارد چون پیش از او کسی برای انجام این کار و فهرست‌نویسی اقدام نکرده بود و همچنان کتاب «فهرست کتاب‌های چاپی فارسی» او جامع‌ترین کتاب‌شناسی کتاب‌های چاپی فارسی تا زمان انتشار آنهاست.
   منصور ملکی روزنامه‌نگار و شرف‌الدین رحبی ادیب شامی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7447/20/554962/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها