هشدار اف‌بی آی در مورد مداخله خارجی در انتخابات 2020




زهره صفاری
خبرنگار
 47 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری امریکا و همزمان با نخستین جلسه پرسش و پاسخ عمومی نامزدهای منتخب این کشور با هواداران و رسانه‌ها، فرضیه بروز «روس گیت»ی دیگر، در نشست امنیتی مجلس نمایندگان نگرانی‌هایی را در محافل امریکایی برانگیخت.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، «کریستوفر‌ری»، رئیس «اف بی آی» در جلسه روز پنجشنبه این نهاد با اعضای مجلس نمایندگان امریکا هشدار داد، شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهد روسیه دخالت‌هایش در انتخابات 2020 را با شایعه‌سازی‌های سازمان یافته علیه «جو بایدن»، رقیب دموکرات رئیس جمهوری و همچنین اتهام تقلب در انتخابات آغاز کرده است. «ری» با ابراز نگرانی از این اتفاقات گفت: «بزرگترین دغدغه ما، شایعه سازی‌ها برای زیر سؤال بردن صحت نتایج انتخابات پیش رو است.» براساس اسناد منتشر شده اف بی آی، این نهاد امنیتی فدرال امریکا با تحقیقات متعدد حمایت روسیه از کمپین «دونالد ترامپ» در سال 2016 و همزمان تخریب رقیبش «هیلاری کلینتون» را تأیید کرده است. ادعایی که بارها از سوی «دونالد ترامپ» و همچنین روسیه، متهم دیگر این پرونده تکذیب شده است.
این اظهارات اف بی آی با موضعگیری ترامپ درباره صحت انتخابات پستی، نگرانی‌ها را جدی‌تر نشان می‌دهد. رئیس جمهوری امریکا حتی این اظهارات را در توئیت روز پنجشنبه‌اش نیز تکرار کرد: «این نوع انتخابات می‌تواند ارزیابی صحت نتایج را غیرممکن کند.»
اما نکته‌ای که همچنان اظهارات «ری» را به نوعی جانبدارانه و علیه ترامپ نشان می‌داد، موضع او درباره جنبش «آنتیفا» بود. جنبشی که اوایل ژوئن از سوی «دونالد ترامپ» به عنوان سازمان تروریستی هدایت کننده تظاهرات‌ ضد دولتی مطرح شدند. «ری» در اظهاراتی کوتاه در این باره گفت: «جنبش ضدفاشیستی آنتیفا نه گروه هستند و نه سازمان بلکه یک جنبش یا ایدئولوژی هستند که افکار افراطی چپ را دنبال می‌کنند اما آنچه ما در بررسی علل بروز تظاهرات‌ها دنبال می‌کنیم به جنبش و دسته خاصی مربوط نیست بلکه بر سرکوب خشونت استوار است که بیشترین علل آن دسترسی آسان به اسلحه است که تهدید جدی به شمار می‌رود. نژادپرستی توسط تندروهایی مانند سفیدهای افراطی هدایت می‌شود اما امسال موضوع تظاهرات‌ ضددولتی است و آنارشیست‌ها یا شبه نظامیان پشت آنها هستند.»
نمایش آرام و مسلط «بایدن»
 گرچه موضوع موضع گیری روسیه در قبال دموکرات‌ها بار دیگر نقل محافل امریکا شده است اما خبرگزاری روسی «تاس» به نقل از «بایدن» که روز پنجشنبه برای نخستین جلسه پرسش و پاسخ پس از نامزدی رسمی دموکرات‌ها در سالن سی ان ان «پنسیلوانیا» حاضر شده بود، نوشت: «من، روسیه را مخالف می‌دانم نه دشمن. هدف پوتین چندپارگی ناتو است تا بتواند از اثرات آن در اروپا بهره‌مند شود. اما به نظر نمی‌رسد آنها به همه اعضای ناتو به یک چشم نگاه کنند.»
او افزود: «اگر روسیه بخواهد در انتخابات دخالتی کند بدون شک تاوانش را می‌دهد و این غرامت اقتصادی خواهد بود. بدون شک آنها در این برهه چنین اقدامی نمی کنند.»
به باور تحلیلگران«سیدنی مورنینگ هرالد»، انتخابات 2020، از دیدگاه بسیاری از مردم و گروه‌ها انتخاب بین بد و بدتر است، بسیاری از مردم تنها برای رأی نیاوردن ترامپ، بایدن را انتخاب می‌کنند اما این به معنای مقبولیت نامزد دموکرات‌ها نیست. با این حال همین پیشتازی با وجود تبلیغات منفی کمپین ترامپ علیه بایدن، نیز به نماینده دموکرات اعتماد به‌نفس بیشتری داده است به طوری که او در سایه این اعتماد به نفس برخلاف تصوراتی که درباره توان او برای نشست‌های طولانی وجود دارد، توانست 90دقیقه پرسش و پاسخ را آرام، مسلط و متبحرانه مدیریت و در جوی دوستانه به سمت تحقق اهداف انتخاباتی‌اش بکشاند. او دست آخر نیز خود را نماینده دموکراتی خواند که رئیس جمهوری امریکا خواهد بود و کشور چند پاره را به وحدت می‌رساند. او در حالی که رقیبش در تالار شبکه «ای بی سی» در ویسکانسین بدون اجرای محدودیت‌های ضد کرونایی، در جوی متشنج سعی در جلب آرای بیشتر داشت، از افزایش دستمزدها گفت و علاوه بر غیرمنطقی خواندن مدیریت ترامپ در کرونا، اظهارات «بار» درباره برابر دانستن اعلام محدودیت‌ها با بردگی مردم، را به نقد کشید. به نوشته «الجزیره»، بایدن گفت: «ترامپ نتوانست مردم را از خطر جدی پیش رویشان آگاه کند و حتی با بی‌اعتبار کردن دستورالعمل‌های بهداشتی مانند ماسک زدن، آنها را به بیراهه کشاند.» وی به پیشداوری درباره تقلب در انتخابات نیز پرداخت: «ترامپ سعی دارد با حرف‌هایش مشروعیت انتخابات را زیر سؤال ببرد و تلاش می‌کند خارجی‌ها را در این روند مداخله دهد.» او درباره تمدید قرارداد منع تولید سلاح هسته‌ای موسوم به «نیواستارت» با روسیه که بسیاری از تحلیلگران تلاش ترامپ برای تحقق آن با شرایط خاص تا پیش از انتخابات را تبلیغاتی می‌دانند، نیز به سی ان ان گفت: «من این قرارداد را بدون تغییراتی امضا خواهم کرد.»
در حال حاضر و در کمتر از دو ماه تا انتخابات، نظرسنجی‌های اخیر امریکا همچنان از پیشتازی بایدن بر ترامپ ولو اندک خبر می‌دهند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7447/4/554999/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها