اخبار




بی‌ثباتی‌قیمت‌ها از سرگردانی نقدینگی‌هاآب می‌خورد

 وزیر راه و شهرسازی، نقدینگی سرگردان را عامل اصلی بی‌ثباتی بازار مسکن دانست و گفت: حجم نقدینگی لجام‌گسیخته موجود در کشور این بلا را بر سر بازار مسکن آورده است.
محمد اسلامی با اشاره به دلایل رکود بازار مسکن در چند هفته اخیر، توضیح داد: تحولات پر التهابی که امروز بازار مسکن با آن رو‌به‌رو است صرفاً به فعل و انفعالات این بازار مرتبط نمی‌شود بلکه حجم نقدینگی لجام‌گسیخته موجود در کشور این بلا را بر سر بازار مسکن آورده است. وی ادامه داد: کافی است سوداگران احساس کنند یک بازار از بازدهی خارج شده است سریعاً نقدینگی‌ها را از بازاری خارج و به بازاری دیگر منتقل می‌کنند.اسلامی در ادامه افزود: به‌طور مثال زمانی که قیمت مسکن در منطقه‌ای از تهران، پایین‌تر از حد «مقایسه‌ای» باشد، سودجویان بلافاصله نقدینگی را به آن منطقه سرازیر می‌کنند یا به قولی به آنجا هجوم می‌برند و بعد از مدتی این نقدینگی را به‌جای دیگری انتقال می‌دهند، این اتفاق به‌دلیل حجم زیاد پول سرگردان در بازار رخ می‌دهد و هدف ایجاد تلاطم در یک بازار است لذا زمانی به بازار مسکن و زمانی هم به بازارهای دیگر همچون طلا، سکه، خودرو و... هجوم می‌برند. وزیر راه و شهرسازی، راهکار حل مشکل فوق و ساماندهی نقدینگی‌های سرگردان در جامعه را اعمال سیاست و برنامه‌های کاربردی از سوی دولت دانست و به خانه ملت گفت: دولت باید بتواند نقدینگی را کنترل و با جمع کردن آن از سطح جامعه، این پول‌ها را به سمت تولید هدایت کند./ایسنا

متقاضیان مسکن ملی تا فردا پول ندهندحذف می‌شوند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ۴۷۰ هزار نفر از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن واجد شرایط شناخته شدند، گفت: این افراد تا پایان شهریور ماه فرصت دارند مدارک خود را در سامانه اقدام ملی به آدرس Tem.mrud.ir بارگذاری کرده و واریز وجه داشته باشند که در غیر این صورت حذف و افراد دیگر جایگزین آنها خواهند شد. محمود محمودزاده اظهار کرد: از بین یک میلیون و۶۰۰ هزار متقاضی طرح اقدام ملی مسکن ۴۷۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند که شروط پنجگانه مثل عدم استفاده از زمین یا مسکن دولتی بعد از انقلاب و عدم مالکیت از سال ۱۳۸۴ به بعد را داشتند. وی افزود: به افراد واجد شرایط مهلت دادیم تا ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۹ نسبت به بارگذاری مدارک در سامانه اقدام ملی مسکن به آدرس Tem.mrud.ir و واریز وجه اقدام کنند. قبل از پایان این مهلت برخی افراد اعلام کردند برای تکمیل مدارک مهلت می‌خواهند که آن را تا پایان شهریور ماه تمدید کردیم. به‌گفته محمود‌زاده، تاکنون ۲۲۶ هزار نفر مدارک خود را بارگذاری کرده‌اند و تعدادی نیز واریز وجه داشتند. تمامی افراد تا پایان شهریورماه فرصت دارند ثبت‌نام خود را تکمیل و وجوه درخواستی را واریز کنند. در غیر این صورت حذف و افراد دیگر جایگزین آنها می‌شوند. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکن ملی آماده افتتاح است، گفت: پس از ماه صفر با حضور رئیس‌جمهوری اولین واحدهای طرح اقدام ملی مسکن افتتاح خواهد شد. هنوز تعداد دقیق آن مشخص نیست و در آینده اطلاع‌رسانی می‌شود. طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، شهریور ۱۳۹۸ با حضور رئیس‌جمهوری آغاز شد. البته در برخی از مناطق از پایان سال ۱۳۹۷ کلید خورده بود. در قالب این طرح تا نیمه اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ برای ۳۰۰ هزار واحد تأمین زمین شده و ۲۳۰ هزار واحد مراحل اجرایی را طی می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7448/9/555025/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها