ایران در ایران




زائران شلمچه را ترک کردند

خوزستان - گزارش‌ها از مرز شلمچه حاکی است زائرانی که به قصد ورود به عراق به مرز شلمچه آمده بودند آنجا را ترک کرده و برگشته‌اند.
طی روزهای گذشته به رسم چند سال اخیر برخی از هموطنان برای ورود به عراق و حضور در عتبات در ایام اربعین به سمت مرز حرکت کرده و به طور ویژه در شلمچه حاضر شدند. این در حالی است که طی ماه‌های اخیر و از اسفندماه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تمامی مرزهای مسافری ایران و عراق بسته است و امکان تردد برای مسافران به جز موارد خاص که غیر زیارتی و گردشگری است وجود ندارد. به گزارش ایسنا، سیدروح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک با بیان اینکه مرزهای مسافری ایران و عراق از چند ماه گذشته بسته بوده و امکان تردد وجود ندارد، گفت: بر این اساس ممانعت خروج از ایران و ورود به عراق محدود به ایام اربعین نیست.
لطیفی توضیح داد:‌ از آنجا که عتبات عالیات در کشور عراق واقع شده است و برای ورود به این کشور مستقل می‌باید براساس قواعد بین‌الملل به قوانین و تصمیمات داخلی آن احترام گذاشت مخصوصاً در شرایطی که دنیا درگیر ویروس کرونا است و این کشور مانند بسیاری از کشورها برای حفظ جان اتباع خود و مسافران پذیرش مسافر ندارد، این در حالی است که تا این لحظه تصمیم دولت عراق بر این بوده که از ورود هر گونه اتباع خارجی در ایام اربعین جلوگیری کند که این تصمیم به هر صورت بخشی از آن به اهمیت  جان مردم برمی‌گردد که باید به آن احترام گذاشت.
وی با بیان اینکه طبق شنیده‌ها برخی طوایف عراقی به روال سال‌های گذشته، امسال نیز به طور نمادین و بر اساس رسم میهمان نوازی اعراب برای میزبانی از زائران اربعین اعلام آمادگی کرده بودند، گفت: ظاهراً این موضوع موجب شده تا برخی تصور کنند امکان ورود به عراق در این ایام وجود دارد در حالی که این گونه نیست. سخنگوی گمرک با اشاره به حضور جمعی از هموطنان در مرز شلمچه برای ورود به عراق گفت: به هر صورت بررسی آخرین وضعیت این مرز از این حکایت دارد که آنها بعد از گفت‌وگوهای انجام شده مرز شلمچه را ترک کرده و برگشته‌اند.

مبارزه با عامل مشکل تنفسی جدید در اهواز

اهواز- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه گیاه کنوکارپوس، یکی از عوامل اصلی مشکلات تنفسی در نخستین بارش‌های پاییزی است، گفت: امسال با توجه به احتمال همزمانی پیک مجدد کرونا و باران‌های پاییزی که موجب ایجاد مشکلات تنفسی برای مردم می‌شود، هرس این درختان از اهمیت بیشتری برخوردار است. دکتر فرهاد ابول‌نژادیان گفت: از سال‌های گذشته و همزمان با شروع باران‌های پاییزی، مشکلات فراوانی در زمینه بیماری‌های تنفسی برای هم‌استانی‌ها ایجاد می‌شود.
وی  گفت:‌ در این عارضه، آسم به‌دنبال بارندگی بروز می‌یابد و یک پدیده شناخته‌شده در سطح جهان است. مطالعات جهانی نشان داده آسم به‌دنبال بارندگی ناشی از آلرژی، به عوامل بیولوژیک (یعنی گیاهان، اسپور گیاهان یا قارچ‌ها) وابسته است و این همان پدیده‌ای است که در نخستین باران‌های پاییزی در برخی نقاط استان خوزستان رخ می‌دهد.
ابول‌نژادیان افزود: گیاه کنوکارپوس، یکی از عوامل اصلی مشکلات تنفسی در نخستین بارش‌های پاییزی است؛ از این‌رو در جلسات شورای سلامت استان خوزستان مصوب شد که پیش از شروع باران‌های پاییزی، تمامی درختان کنوکارپوس مستعد گرده‌افشانی، هرس شوند که طبق گزارش‌های میدانی، این امر از سوی شهرداری اهواز در حال انجام است. البته در این پروسه باید به حفظ فضای سبز شهر نیز توجه شود؛ این درختان قطع نخواهند شد و صرفاً برای جلوگیری از گرده‌افشانی، هرس می‌شوند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: ارگان‌هایی که دارای محوطه‌های وسیع با پوشش گیاهی کنوکارپوس هستند نیز باید نسبت به هرس این درختان در محدوده خود اقدامات لازم به عمل آورند.

دانش‌آموزان مسجدسلیمانی در خانه ماندند

مسجدسلیمان- هوشنگ فرجی: در آغاز فصل تحصیلی به‌دلیل شیوع بیماری کرونا از جمعیت ۲۷ هزار و 500 نفری دانش‌آموزان شهری و روستایی مسجدسلیمان تنها ۷/۵درصد آنها از حضور فیزیکی در پای کلاس‌های درس استقبال کردند!
بابک نورزاد معاونت روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» با اعلام این مطلب که سلامتی دانش‌آموزان دراین شرایط کرونایی ازمهم‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش است، گفت: شهرهای کم برخوردار از خدمات رفاهی مانند مسجدسلیمان متأسفانه به‌دلیل عدم درآمد کافی اولیای دانش‌آموزان توان استفاده از فضاهای آموزشی را ندارند و لذا از رسانه‌ها انتظار می‌رود پا به پای مربیان و معلمان آموزشی ما را در برآورده کردن تجهیزات مجازی مانند تبلت از طریق خیرین و شرکت نفت و شرکت‌های پتروشیمی که در مسجد سلیمان فعالیت دارند یاری نمایند. یک کارشناس اجتماعی مسجدسلیمان نیز گفت: همین تعداد دانش‌آموزی که به‌صورت حضوری در سرکلاس‌های درس حاضر شده‌اند به‌دلیل عدم استطاعت و بضاعت کم مالی که توان خرید گوشی (تبلت) را نداشتند بیماری را برخانه نشینی و درس نخواندن ترجیح دادند. وی اعلام کرد دانش‌آموزان بی‌بضاعت مسجدسلیمانی نیاز به تعداد 500 تبلت دارند.

تکمیل تقاطع غیرهمسطح ورودی شهریار نیازمند منابع مالی است

 محمودغلامی - غرب استان تهران: شهردار باغستان گفت: تکمیل عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح ورودی شهریار (دپو) نیازمند منابع مالی است.
حسن رنجبر در بازدید استاندار تهران، فرماندار شهریار و نماینده مجلس از پروژه افزود: احداث تقاطع غیرهمسطح ورودی شهریار روی بزرگراه فتح که با هدف رفع گره ترافیکی سنگین صبحگاهی و عصرگاهی و روان‌سازی جریان تردد با مشارکت سازمان برنامه وبودجه استان تهران، شهرداری باغستان و شهرداری منطقه 21 از سال گذشته شروع شده نیازمند تأمین منابع مالی جهت تکمیل پروژه است.
نورالله طاهری فرماندار شهریار نیز در این بازدید گفت: فاز نخست این پروژه در دهه فجرسال‌جاری به بهره برداری خواهد رسید. محور مواصلاتی بزرگراه فتح – شهریار از جمله محور‌های پرترافیک و پرحجم است که مشکلات بسیاری برای تردد شهروندان به تهران و بالعکس ایجاد کرده، در این راستا کلنگ عملیات اجرایی این پروژه در آذرماه 98 توسط مسئولان شهرستان شهریار و استان تهران به زمین زده شده و طبق برنامه‌ریزی مقرر بود در طول 10 ماه به بهره‌برداری کامل برسد. دراین تقاطع، زیرگذر به طول 600متر و عرض 14 متر و روگذر به طول 120متر و عرض 14 متر با حفر 300 شمع و باحجم 12هزارمترمکعب بتن در حال اجراست. دسترسی ایمن و روان شهروندان از تهران به شهر‌های اقماری و استان البرز از اهداف این طرح است. هم اکنون این پروژه دارای 50 درصد پیشرفت فیزیکی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7448/11/555035/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها