بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

طرح اعزام گداها به اردوهای کار
گداها را می‌گیرند!

از امروز گداهای تهران را تحویل وزارت راه می‌دهند و جمعی را نیز جهت کار در معادن در اختیار وزارت اقتصاد می‌گذارند. وزارت راه گداها را برای کار در قسمت راه‌سازی به سواحل دریای عمان می‌فرستد زیرا در حال حاضر کارگران به سهولت حاضر به کار در آن مناطق نمی‌شوند. تعدادی از گداها را نیز برای کار در امور کشاورزی و راهداری به حیدر آباد می‌فرستند. امروز در نخست‌وزیری کمیسیونی با شرکت شهردار تهران و مسئولان اردوهای کار و مقامات نخست‌وزیری تشکیل شد. در این کمیسیون پیرامون حل مسأله گدایی در تهران مذاکرات مهمی صورت گرفت. وزارت راه به پیمانکاران اطلاع داده است که کارگران مورد احتیاج خود را می‌توانند از میان گداهای سالم انتخاب کنند. گدایان تهران به علت تنبلی و کاهلی از نیرومندترین افراد شهر هستند و می‌توانند به جای دو کارگر معمولی کار کنند.
 تصمیماتی که امروز در کمیسیون نخست‌وزیری اتخاذ شد، براساس قطع ریشه گدایی در تهران است و با اعزام افرادی که گدایی می‌کنند برای کار در مناطق سخت ترتیبی داده می‌شود که هیچکس نتواند در تهران گدایی بکند. هر سال در تهران و شهرستان‌ها پانزده میلیون تومان برای نگاهداری گداها از مردم وصول می‌شود ولی هر روز تعداد گداها افزایش می‌یابد و در هر گوشه و کناری گدا دیده می‌شود. دولت و شهرداری در نظر دارند با گماردن گداها به کار از مصرف بیهوده این اعتبار جلوگیری و به کار گداهای حرفه‌ای که سال‌های سال مزاحمان مردم هستند پایان دهند.
روزنامه اطلاعات - سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1345

در کاشان «کمیته مبارزه با عقرب» تشکیل شد!

اهالی کاشان از دست عقرب‌های جرار شهر خود به ستوه آمده‌اند و چون برخلاف آنچه که معروف است عقرب‌های کاشان حتی به اهالی محل هم رحم نمی‌کنند و مردم نیز از اقدامات انفرادی نتیجه‌ای نگرفته‌اند، به فکر مبارزه دسته جمعی افتاده و به همین منظور کمیته‌ای به‌نام «کمیته مبارزه با عقرب کاشان» در شهر کاشان تشکیل شد و اعضای آن انتخاب شدند.
در جلسه‌ای که برای ایجاد کمیته تشکیل شده بود، نماینده کاشان در مجلس شورای ملی، فرماندار، شهردار، رئیس شهربانی، رئیس اداره ریشه کنی مالاریا و جمعی از سرشناسان شهر شرکت کرده بودند.
پس از مذاکراتی که درباره مبارزه با عقرب صورت گرفت قرار شد شهرداری مبلغ یکصد و پنجاه هزار ریال بلاعوض در اختیار کمیته مبارزه با عقرب بگذارد و اداره ریشه کنی مالاریا و انجمن بهداری نیز همکاری‌های لازم را در مورد سمپاشی شهر بعمل آورند...
روزنامه اطلاعات- پنجشنبه 22 اردیبهشت 1345

تأسیس دبستان و
دبیرستان شبانه در تهران

به موجب طرحی که در وزارت آموزش و پرورش تهیه شده است بزودی تعدادی دبستان و دبیرستان‌های شبانه برای آن عده از محصلینی که به علت اشتغال به کار در ساعات روز قادر به تحصیل نیستند دایر خواهد شد. به‌طوری که مقامات مطلع اظهار می‌دارند در کشورهای مترقی نیز این روش معمول است و مدارس در ساعات مختلف برای داوطلبان کلاس دارند.
طبق پیش‌بینی‌هایی که به عمل آمده است برای اجرای این طرح اکثر دبستان‌ها و دبیرستان‌های فعلی تهران شب‌ها کلاس خواهند داشت و محصلین شب‌ها از همان وسایلی که دانش‌آموزان در روز استفاده می‌کنند، استفاده خواهند کرد. ضمناً پیشنهاد شده است که ترتیبی اتخاذ شود تا دانش‌آموزان مدارس شبانه بتوانند دو کلاس را در یک سال بگذرانند.
روزنامه اطلاعات - دوشنبه 26 اردیبهشت 1345

آگهی مسابقه طرح ساختمان شهیاد

دفتر شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران تهیه طرح ساختمانی به نام شهیاد آریامهر را بین آرشیتکت‌های ایرانی با شرایط زیر به مسابقه می‌گذارد:
1- طرح‌ها باید تا دهم آبان ماه ۱۳4۵ به دفتر شورای مرکزی خیابان پاستور شماره ۵۷ در مقابل رسید تسلیم گردد.
٢- نقشه میدان محل ساختمان در دفتر جشن شاهنشاهی به تقاضاکنندگان تسلیم خواهد شد.
٣- بنا باید به تناسب میدان طرح گردد ولی حداکثر ارتفاع ساختمان (از نظر مجاورت فرودگاه) از چهل و پنج متر نباید تجاوز کند.
4- شرکت کنندگان در مسابقه از نظر انتخاب سبک و مصالح ساختمانی و اندازه‌ها آزاد هستند.
5- نقشه‌ها باید به مقیاس یک صدم و شامل نماها، مقطع‌ها و پلان‌های مختلف باشد.
6- طرح‌های رسیده در یک هیأت داوری از مهندسین عالی مقام ایرانی و خارجی رسیدگی و برنده مسابقه تعیین خواهد گردید.
۷- با برنده مسابقه در صورتی که طرح او مورد تأیید و تصویب قرار گیرد، قرارداد لازم برای تهیه نقشه‌های اجرایی منعقد خواهد گردید.
روزنامه اطلاعات- شنبه ۱۲ شهریور 1345

گزارش اداره آمار و ثبت احوال:
موش‌ها سجل احوال مردم را خورده‌اند!

اداره آمار و ثبت احوال طی گزارشی که به وزارت کشور ارسال داشت، اعلام کرد: موش‌ها و موریانه‌ها سجل احوال مردم را خورده‌اند درحالی که اداره آمار و ثبت احوال سالی یک میلیون تومان اجاره بهای اماکن استیجاری محل انباشتن اسناد سجل احوال مردم ایران را می‌دهد! .... هر سال در ایران پنج میلیون و شصت هزار برگ اسناد سجل احوال صادر می‌شود که دو میلیون و دویست هزار نسخه آن مربوط به آمار نوزادان واظهارنامه افراد بزرگسال و سیصد و شصت هزار برگ اعلامیه مرگ، دو میلیون نسخه اعلامیه حوزه‌ها و دویست هزار نسخه اعلامیه ازدواج می‌باشد. این اوراق همه ساله روی هم انباشته شده و میلیون‌ها نسخه را تشکیل داده که اداره آمار برای نگاهداری آنها سالی یک میلیون تومان اجاره بها می‌دهد. اوراق مذکور بر اثر گذشت زمان و نبودن محل مناسب برای نگهداری طعمه موش‌ها و موریانه‌ها و حریق شده و قسمت مهمی از آنها در حال از بین رفتن است....
روزنامه اطلاعات- سه‌شنبه 18 مرداد 1345

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7448/16/555051/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها