شهروند مجـــازی




یگانه خدامی

#بورس

تغییرات بازار بورس دیروز هم یکی از مهم‌ترین سوژه‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی بود. هم به‌دلیل نوسان‌هایی که شاخص کل تجربه کرد هم به‌دلیل بازگشایی نمادهای پالایشی که به نظر بسیاری از کاربران بسرعت انجام شد. تحلیل بازار و این بازگشایی و تأثیرش از مهم‌ترین بحث‌های بورسی بود: «‏روز پرنوسان ‎بورس نزولی تمام شد»، «‏دوستان اصلاح بازار بورس هنوز تموم نشده خواهشاً نرید تو صف خرید‌های فیک. در بهترین حالت یک ماه دیگه درگیریم صبر کنید»، «‏شفافیت، اولین گامی است که باید سازمان در جهت بهبود بازار سرمایه بردارد.
نبود شفافیت در کنار دامنه نوسان غیر معقول با توجه به رشد عمق بازار، چیزی جز بی‌اعتمادی و رشد بازارهای دلالی نخواهد داشت. خوب است نهادهای مسئول، با همفکری سهامداران، بیشتر به بهبود کیفیت بیندیشند.»، «‏مشتری جدید اومد با مشتری تو کافه آشنا درومد شروع کردن به حرف زدن درباره بورس و اینکه یه چیزایی قراره امروز عرضه شه و زیر قیمته و تا دو هفته ۲۰درصد سود داره بعد که رفت مشتری اولی گفت همه مردم دلال شدن»، «چرا بورس باز قرمز شد؟!»، «‏کاش یکی از آقازاده ها هم دلش بورس بخواد بلکه درستش کنن»، «‏حجم کل پولی که ‎صندوق توسعه ملی میتونه به بورس تزریق کنه درنهایت اندازه یک روز حجم معاملات باشه. بازارهم نیازی به این پول نداره.ای کاش با تصویب این کار اینقدر حاشیه برای بازار ایجاد نمی‌شد.»، «تا زمانی که ‎شاخص کل و ‎شاخص کل هم‌وزن سقف‌های تاریخی خود را با قدرت عبور نکنند امید چندانی به بازار نیست و ‎حمایت‌ها کارگر نخواهند بود»، «‏فاصله بین اطلاعیه بازگشایی نمادهای پالایشی، تا بازگشایی در قیمت مورد تأیید ناظر فقط ۲۲ دقیقه بود»، «‏شاهد رِنجِ مثبت در پالایشی هستیم»، «‏سریع‌ترین بازگشایی چند وقت اخیر رو شاهد بودیم! هم تایم مچینگ و هم مدت زمانی که ممنوع بودن تا ناظر تأیید کنه»، «‏تا همین دیروز مسئولان بورس از زمان بازگشایی نماد ‌پالایشی‌ها اظهار بی‌اطلاعی کردند. صبح سؤال نکردیم که اگر می کردیم بازم خبر نداشتن»، «‏تو نماد‌های ‎پالایشی میخوان فشار فروششون رو‌ بگیرن و جذابیت قیمت سهم‌ها رو برگردونن. چه سهامدار باشید چه نوسانگیر اینجا فروش معنی نداره.»

امنیت زنان

مدتی است بحث امنیت زنان در شهر تهران دوباره مطرح شده است. بخصوص بعد از موجی که درباره روایت‌های آزار در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت.
شهرداری تهران دستورالعملی برای ارتقای ‎امنیت زنان در شهر اعلام کرد که یکی از بخش‌های آن باعث تعجب کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. زهرا بهروزآذر، مدیرکل امور بانوان ‎شهرداری تهران اعلام کرد برای اجرای این دستور‌العمل قرار است بوته‌های شمشاد در سطح شهر کوتاه نگه داشته شوند.
کاربران زیادی به این مسأله اشاره کردند که امنیت زنان تنها وابسته به این مسأله نیست و به تغییر دیدگاه نیاز دارد و البته زنانی هم مواردی را برای تأمین امنیت زنان در شهر پیشنهاد می‌دادند: «برای امنیت زنان در خیابان باید شمشادها را کوتاه کنیم.
شاید فک کنین جوک باشه اما اینو شهرداری تهران گفته»، «‏چند وقت پیش یک سارق که پشت شمشاد مخفی شده بود یکی از آشناهام رو خفت‌گیری کرد و علاوه بر دزدیدن گوشی، به صورتش آسیب رسوند. مگه بحث امنیت زنان فقط همینه؟»، «‏اصلاح کالبد فیزیکی شهر از خواسته‌های زنان برای مقابله با آزار جنسی و افزایش حس امنیت بوده، از نبود تبلیغات روی پل‌های عابر تا روشنایی و انواع رؤیت‌پذیری. کوتاه شدن شمشادها یا هر طرح دیگر در کنار بقیه عوامل جزو بدیهیات اولیه‌ای است که شهر به آن نیازمند است. ایراد و نقد به طرح کجاست؟»، «‏من روی پل‌های عابر پیاده که تابلوهای تبلیغاتی اونا رو پوشونده، کنار ساختمان‌های نیمه‌کاره، پشت شمشادهای بلند که دید رو کور میکنه، هرجای کم نور که احتمال اذیت و آزار زیاد میشه و احساس ناامنی می‌کنم.»، «‏از صبح فکرم درگیر اینه که کوتاه نگه داشتن شمشادا چه ربطی به ارتقای امنیت زنان داره؟»، «‌‎خیلی از این موارد برای امن‌تر کردن شهر لازمه. مثل مدیریت فضاهایی که معتادان جمع میشن، یا افزایش نور، یا مدیریت مراکز پر تردد. اینها خدماتیه که شهرداری به شهروندان تهرانی میده. استفاده از کلمه ‎امنیت‌ زنان، بازاریابی سیاسی از خواسته‌های اجتماعی و بحق زنانه»، «‌‎شاید کار شهرداری نباشد اما یکی از مهم‌ترین‌هایش بالابردن هزینه انجام رفتارهایی است که امنیت زنان را به خطر می‌اندازد»، «‌‎نیت: بسیار عالی. پیشنهاد: درخت‌ها و بوته‌ها رو قطع کنید که «رؤیت‌پذیری» بالا بره؟چرا کار فرهنگی نمی کنند؟ چرا تهران رو تبدیل به شهر ناامن برای آزارگران جنسی نکنیم؟»، «‏سال‌هاست موضوع امنیت در شهر برای زنان مطرحه و البته که امنیت در شهر با ابلاغ دستورالعمل به دست نمیاد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7448/20/555088/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها