شهیدگاه و روایت زن‌ورانه از تاریخ



شهیدگاه (بخش دوم) اثر آیدین باقری و حمیدرضا علی‌ثانی روایتی زن‌ورانه در گالری طراحان آزاد از تاریخی است که مورخانش در برهه‌هایی سرنوشت‌ساز به حذف زنان و نقش زنان پرداخته‌اند و روایات را آن‌گونه ضبط کرده‌اند که گویی تعمدی است در این حذف پیاپی  زنان از تاریخ مکتوب. نمایشگاهی چندرسانه‌ای که هم در مسأله‌اش و هم در نحوه ارائه، در تلاش است برای ایجاد چالش و اختلال در ساختار حاکم بر مناسبات.
سال‌هاست که بسیاری از گالری‌های تهران بیش‌از پیش بر مدار خرید و فروش و بازنمایی صرف زیبایی‌شناسانه آثار هنری تمرکز دارند و پرسه‌زن‌های مشخصی را نیز در برمی‌گیرند. از این‌رو کم‌تر اثری از وجوه انتقادی آثار و طیف گسترده مخاطبان غیر هنری را شاهد هستیم. این‌بار اما شهیدگاه در گالری طراحان آزاد شما را با وجهی کاملاً انتقادی و فراتر از زیبایی‌شناختی صرف روبه‌رو خواهد کرد؛ فضایی که بی‌شک هر مخاطبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و پرسش‌های بسیاری را از نو مطرح خواهد کرد.
آیدین باقری پیش‌از آن‌که هنرمند باشد جامعه‌شناس است و شاید به‌همین دلیل رویکردش در عین اشراف بر حوزه هنر کاملاً بِینارشته‌ای است و تلاش کرده تا این منظر را نیز در اختیار مخاطبان خود قرار دهد؛ منظری که شاید به‌زعم خودش اختلالی تمام عیار در بسیاری از حوزه‌ها از نظام دانش تا بازنمایی باشد.  
نمایشگاه شهیدگاه با تمرکز بر لحظه حضور زنان در جنگ چالدران و نبردشان دوشادوش مردان، تلاش می‌کند تا حتی از این رخداد نیز عبور کرده و وضعیت را در لحظه اکنون گره بزند؛ وضعیتی که به‌درستی شاید بتوان همان سیطره عقل مذکری دانست که خود نیز راوی زنان است.  نمایشگاه شهیدگاه نمایشگاهی چند رسانه‌ای است و با توجه به نحوه چیدمان و رسانه‌هایی که اتخاذ کرده، به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت. لازم به توضیح است که هنگام بازدید از شهیدگاه، شما با هیچ لیست قیمتی مواجه نخواهید بود! چرا که هیچ یک از آثار به جهت فروش ساخته نشده‌اند که این مهم، نشان از مستقل بودن داشته و شاید این موضوع نیز برایتان قابل تأمل باشد. نمایشگاه شهیدگاه تا یک مهرماه برپاست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7448/20/555090/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها