مرگ قاضی لیبرال، فرصتی برای جمهوریخواهان



زهره صفاری/ دومین قاضی زن دیوان عالی امریکا پس از سال‌ها دست و پنجه نرم کردن با سرطان، در برهه حساس تاریخ امریکا تسلیم مرگ شد. «روث بادر گینزبرگ» آرزو داشت تا پایان دوره ترامپ زنده بماند تا او نتواند جمهوریخواه دیگری را وارد دیوان عالی کرده و اکثریت مطلق را به هم‌حزبی‌هایش بدهد. این اتفاق ناگهانی تنها ساعاتی پس از آغاز رقابت زودهنگام دو کاندیدای ریاست جمهوری امریکا در 4 ایالت، شوک بزرگی به مردم و سیاستمداران این کشور وارد کرد.
فارغ از شخصیت قاضی «روث بادر گینزبرگ» 87 ساله، مرگ او کمتر از دو ماه تا پایان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، علاوه بر اینکه نگرانی‌هایی را بابت تغییر معادلات انتخاباتی به سود منتخب نامحبوب جمهوریخواهان افزایش می‌دهد، می‌تواند قانون تعادل در شمار قضات دیوان عالی را نیز تا تاریخی نامعلوم بر هم بزند که تبعات سنگینی برای سیاستگذاران آتی این کشور ایجاد خواهد کرد. به گزارش «نیویورک تایمز»، «گینزبرگ» ملقب به «آر.بی.جی» در سال 1993 توسط «بیل کلینتون» رئیس جمهوری وقت امریکا به دیوان عالی راه یافت و در طول سال‌های کارش به دلیل فعالیت‌های متعدد قانونی در عرصه فرهنگی و اجتماعی برای برقراری حقوق برابر زنان و مردان، احقاق حقوق مهاجران و... در میان مردم محبوبیت خاصی داشت. او حتی با وجود شدت گرفتن بیماری‌اش در آخرین روزهای زندگی‌اش حاضر به کناره‌گیری نبود و درباره دلیل این مقاومت به نوه‌اش گفته بود: «بزرگترین آرزویم این است که تا تعیین رئیس جمهوری جدید سر کارم بمانم.» از آنجا که براساس قانون دیوان عالی، قضات مادام‌العمر در سمت‌شان می‌مانند، «گینزبرگ» با پیش‌بینی شرایط این روزها، در اواسط دوره «اوباما» نیز درخواست بازنشستگی کرده بود تا فرصت انتخاب جانشینش در اختیار دموکرات‌ها قرار گیرد اما نقش پررنگ او در عرصه قضاوت و سیاست مانع از تحقق این امر شد. با این حال با تمام تلاش‌هایش، مرگ ناگهانی او بر اثر وخامت سرطان پانکراسش آن هم 46 روز مانده به تعیین تکلیف رئیس جمهوری بعدی امریکا، فرصتی ناب را در اختیار «دونالد ترامپ» و جمهوریخواهان گذاشت.
دست برتر جمهوریخواهان
«بایدن» و «ترامپ» که با آغاز زودهنگام رقابت‌های انتخاباتی‌شان در چهار ایالت مینه سوتا، ویرجینیا، داکوتای جنوبی و ویومینگ، برای سخنرانی در صبح و عصر جمعه به مینه سوتا رفته بودند با شنیدن خبر درگذشت قاضی «گینزبرگ» واکنش متفاوتی داشتند. نقطه مشترک هر دو نامزد تقدیر از شخصیت «آر.بی.جی» بود اما «ترامپ» که با حمایت اکثریت جمهوریخواه سنا دست برتر در تعیین سرنوشت و آینده دیوان عالی را دارد، هیچ اشاره‌ای به روند جانشینی «گینزبرگ» نکرد اما «بایدن» به صراحت اعلام کرد قاضی دیوان عالی باید توسط منتخب مردم و بعد از انتخابات برگزیده شود.
اشاره او و چهره‌های دموکراتی مانند «میشل اوباما» به شرایطی بود که در سال 2016 و 90 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری برای تعیین جانشین یکی از همکاران فوت شده «گینزبرگ» در مجلس سنا و کاخ سفید افتاد. «مک کانل»، رئیس سنا آن موقع با اتکا به قانونی که «بایدن» در زمان «جورج بوش» گذاشته بود، مانع این انتخاب شد تا فرصت برای نامزد جمهوریخواهان محفوظ بماند. همین اتفاق هم افتاد و «ترامپ» پس از ورود به کاخ سفید دو قاضی را به دیوان عالی فرستاد تا ترکیب قضات محافظه کار 5 به 4 شود. حالا «مک کانل» ضمن هشدار به سناتورهای جمهوریخواه برای سکوت در برابر رسانه‌ها با اعلام اینکه؛ «از کاندیدای مورد تأیید رئیس جمهوری، در سنا حمایت خواهد شد.» آب پاکی را بر دستان دموکرات‌ها ریخت. در این شرایط در صورتی که گزینه ترامپ در کرسی خالی «گینزبرگ» بنشیند، کفه ترازو در دیوان عالی امریکا به سمت جمهوریخواهان سنگین خواهد شد و با توجه به اینکه این سمت در امریکا مادام‌العمر است، مشخص نیست تا چه زمانی فرصت جبران برای دموکرات‌ها فراهم شود. به این ترتیب اگر رئیس جمهوری دموکرات روی کار آید و بخواهد قانونی را تصویب کند که دلخواه جمهوریخواهان نیست، این قضات نشسته بر منصب دیوان عالی می‌توانند مانع تصویب قانون مورد نظر در امریکا شوند.
و یک نکته دیگر، هفته گذشته فهرست نامزدهای مورد نظر «ترامپ» برای دیوان عالی در کاخ سفید اعلام شد و نکته جالب توجه و بی‌سابقه در این لیست وجود غیرمنتظره نام سه سناتور؛ «تد کروز»، «تام کاتن» و «جاش هاولی» بود. روز اعلام این لیست هیچ جای خالی در دیوان عالی وجود نداشت اما از آنجا که این ترفند در 2016 جواب داده بود و رقابت باخته را به سود رئیس جمهوری فعلی امریکا کرده بود، مشاوران ترامپ بار دیگر نیز شانس خود را به محک آزمایش گذاشته بودند.
تمایل رأی دهندگان به انتخابات حضوری
8 صبح جمعه به وقت امریکا در چهار ایالت ویرجینیا، مینه سوتا، داکوتای جنوبی و ویومینگ، افراد زیادی در صف‌های طولانی ماسک زده و با رعایت فاصله اجتماعی ساعت‌ها معطل ماندند تا بتوانند رأی‌شان را برای تعیین رئیس جمهوری بعدی به صندوق‌های رأی بیندازند. با وجودی که گزینه انتخابات پستی نیز فعال بود اما شایعات حول این گزینه رأی‌دهندگان را پای صندوق کشانده بود. «ترامپ» و «بایدن» که در روزهای اخیر با انتقاد همه‌جانبه از رقیب سعی در جلب آرا دارند، همزمان با آغاز انتخابات هوادارانشان را ترغیب به حضور کردند. «بایدن» در جملاتی انگیزشی به هوادارانش گفت: «زمان آن رسیده که اشتباهات گذشته را جبران کنیم. امروز آغاز این راه است.» «ترامپ» نیز که از برتری در «داکوتای جنوبی» و «ویومینگ» تقریباً مطمئن بود و قرار بود در مینه‌سوتا نیز سخنرانی کند، در توئیتی خطاب به رأی‌دهندگان ویرجینیا که گرایش‌های دموکراتی دارند، گفت: «زمان پیروزی فرار رسیده است. ما گردهمایی بزرگی در ویرجینیا خواهیم داشت.» انتخابات ریاست جمهوری امریکا در حالی در چهار ایالت آغاز شده است که هر یک از کاندیداها برای پیروزی نیاز به 270 رأی الکترال دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7448/4/555121/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها