افتتاح نخستین مسجد مدرن پایتخت

نگین دانشگاه تهران




کلنگ احداث مسجد دانشگاه تهران روز اول خرداد ۱۳۳۴ به‌ زمین زده شد. مسجد دانشگاه از نخستین مساجد با معماری مدرن در شهر تهران بود که به‌ وسیله عبدالعزیز فرمانفرماییان طراحی شد. کار ساخت مسجد در فضایی به وسعت 1800 مترمربع که 900 مترمربع به شبستان و 900 مترمربع نیز به صحن اختصاص یافته و دارای دو مناره، هر یک به ارتفاع 40/28 متر بود، نزدیک به یازده سال طول کشید. مجله اطلاعات جوانان، روز 27 مهر سال 1339 در اعتراض به تکمیل نشدن ساختمان مسجد می‌نویسد:
«...چند سال پیش  سروصدا بپا کردند و بوق و کرنا زدند که دانشگاه تهران هم... می‌خواهد مسجد داشته باشد و بالاخره طی تشریفاتی، اولین کلنگ ساختمان مسجد دانشگاه را به‌ زمین زدند. بعد از آن دومین کلنگ و سومین کلنگ هم زده شد و مسجد بسرعت جلو آمد. ساختمان آن هم واقعاً تماشایی بود. با این طرح و نقشه جالب و مواد و نحوه ساختمانی که انتخاب کرده بودند، ساختمان این مسجد اصلاً یک کار جالب به شمار می‌آمد؛ مدتی ساختمان پیشرفت کرد، بعد نیمه کاره ماند. دوباره دست به‌کار شدند، باز هم نیمه کاره ماند و بالاخره بعد از چند بار آغاز و اتمام، مسجد همچنان نیمه کاره است و در حالی که چیزی از ساختمانش نمانده و اسکلت بتونی آن کاملاً به پایان رسیده است، آن را همین طور نیمه کاره گذاشته‌اند. این جا یک سؤال موجود است: آیا دانشگاه، مسجد می‌خواهد یا نه؟ خب این اختراع ما نیست. تمام دانشگاه‌های بزرگ دنیا عبادتگاه دارند و در نقشه دانشگاه ما هم، از روز اول، مسجد منظور شده و باید ساختمان آن که نزدیک به اتمام است، کامل شود. چرا نمی‌گذارند مسجد دانشگاه ساخته شود؟ چه کسی مانع این کار است و ساختن این مسجد با عقاید چه کسی منافات دارد؟ ما به شایعاتی که در این باره ورد زبان‌ها است اشاره‌ای نمی‌کنیم، فقط بر اساس منطق و عقل سلیم می‌بینیم، در حالی که دانشگاه، در چندین نقطه و حتی دو قدم پایین‌تر از همین مسجد کارهای ساختمانی را که نشان دهنده وجود اعتبار ساختمانی است، شروع کرده است، نیمه کاره ماندن مسجد، به‌ دلیل بی‌مزه و تکراری نبودن اعتبار نمی‌تواند باشد. وقتی اعتبار هم،موجود بود، چه چیزی مانع ساختن مسجد بود؟ و چه کسی از پیشرفت این کار جلوگیری می‌کند؟ فعلاً فقط اظهار امیدواری می‌کنیم ساختمان مسجد دانشگاه که به هردلیل، اعم از دلایل مالی، فنی، اعتباری و مذهبی نیمه تمام مانده است، بزودی تکمیل بشود...»
پس‌از گذشت یک دهه، سرانجام روز جمعه 22 مهر سال 1345 مسجد دانشگاه تهران توسط محمد رضا پهلوی و با حضور ایوب خان، رئیس‌جمهوری پاکستان، افتتاح شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7449/17/555160/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها