بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

آغاز پخش برنامه‌های تلویزیون دولتی

از دیشب [یکشنبه اول آبان 1345] فرستنده تلویزیون ملی ایران «فرستنده دولتی» برنامه خود را آغاز کرد. اجرای این برنامه‌ها جنبه آزمایشی دارد و از ساعت هشت شب تا سحرگاه ادامه دارد. از ساعت دوازده به بعد پخش برنامه با صدا نیز آزمایش می‌شود و دارندگان تلویزیون می‌توانند این برنامه‌ها را تماشا کنند. برنامه تلویزیون روی کانال 10 پخش می‌شود. کانال‌های 3 و 8 دستگاه‌های تلویزیون کماکان همان برنامه‌های فرستنده تلویزیون ایران و فرستنده امریکا را پخش خواهند کرد.ساختمان تلویزیون دولتی روی تپه‌ای در جنوب هتل هیلتون ساخته شده و آنتن فرستنده روی بام هتل هیلتون نصب گردیده است. این آنتن می‌تواند امواج فرستنده موقت دولتی را که فقط دو کیلووات قدرت دارد در تهران و حومه پخش کند.
روزنامه اطلاعات - دوشنبه 2 آبان 1345

اولین اتوبوس‌های کوچک در خیابان‌های پایتخت
مینی بوس در تهران به‌کار افتاد

اولین سرویس اتوبوس‌های کوچک شرکت واحد (امنیبوس) در دو خط ۱۰۷و ۱۱۳ اتوبوسرانی شمیران از روز دوشنبه 18 مهر 1345 بکار افتاد.
ظرفیت اتوبوس‌های کوچک ۱4 نفر است و بلیت در داخل اتوبوس‌ها بفروش می‌رسد. به رانندگان سرویس‌های اتوبوس کوچک دستور داده شده است حق توقف طولانی در ایستگاه‌های مبدأ و مقصد را ندارند و با هر تعداد مسافر که سوار شد باید حرکت کنند.اتوبوس‌های کوچک همرنگ اتوبوس‌های بنز شرکت واحد و مبدأ آنها با خطوط اتوبوسرانی یکسان است.بکار افتادن سرویس امنیبوس، مرحله دوم اجرای طرح جدید اتوبوسرانی است که به منظور تأمین رفاه آن دسته از مسافران اتوبوس که عجله دارند و در عین حال قادر به پرداخت کرایه تاکسی نیستند به مورد اجرا گذاشته شده است.استفاده از سرویس اتوبوس‌های کوچک در دو خط شمیران آزمایشی است و بعداً در کلیه خطوط اتوبوسرانی دایر خواهد شد.
مقامات شرکت واحد اعلام کردند:بتدریج که اتوبوس‌های کوچک آماده و تحویل گردد، در خطوط اتوبوسرانی بکار خواهد افتاد. طبق آموزشی که به رانندگان اتوبوس‌های کوچک داده شده است آنها وظیفه دارند دائم درحرکت باشند و به انتظار تکمیل ظرفیت در ایستگاه‌ها معطل نشوند به این ترتیب جا برای مسافران ایستگاه‌های بین راه نیز وجود خواهد داشت.کار اتوبوس‌های کوچک از ساعت شش و نیم صبح آغاز می شود   و تا ساعت ۱۲ شب ادامه می‌یابد.
مجله بامشاد- یکشنبه 8 آبان 1345


مرکز آمار ایران نتایج سرشماری را اعلام کرد
جمعیت ایران
۲۵ میلیون و نیم نفر است

جمعیت کل کشور 699/488/25 نفر، جمعیت شهری 822/810/9 نفر، جمعیت روستایی 877/677/15نفر، جمعیت تهران 000/695/2 نفر.این نتیجه سرشماری سال 1345 است که صبح امروز [شنبه 12 آذر 1345] در یک مصاحبه مطبوعاتی توسط آقای دکتر عباس جامعی رئیس آمار ایران اعلام شد.
آمار استان‌ها
آمار استان‌ها به تفکیک به شرح زیر اعلام گردید:
استان مرکزی ۳۷5/۹5۱/4 نفر
استان گیلان ۱۲۸/۵۷4/۱ نفر
استان مازندران 328/843/ 1نفر
استان آذربایجان شرقی 5۹۳ /604/2 نفر
استان آذربایجان غربی 659/080/1 نفر
استان کرمانشاه ۲۰۰/۸5۰ نفر
استان خوزستان 043/۷۳۳/1 نفر
استان فارس ۱4۹/591/1 نفر
استان کرمان 710/772 نفر
استان خراسان 063/ 515/2 نفر
استان اصفهان ۷5۹/ 706/1 نفر
استان سیستان و بلوچستان ۷66/ 500 نفر
استان کردستان ۰۳6/625 نفر
فرمانداری کل سمنان ۸۳۷/۲۰6 نفر
فرمانداری کل همدان 66۳/۸۸۸ نفر
فرمانداری کل ایلام ۲۹۰ /۱۷6 نفر
فرمانداری کل لرستان ۸۱۰/۷62 نفر
فرمانداری کل چهار محال و بختیاری ۹۱6/۳۰۱ نفر
فرمانداری کل کهگیلویه 244/185 نفر
فرمانداری کل بنادر و جزایر خلیج فارس ۹۹۸/۲5۱ نفر
فرمانداری کل جزایر و بحر عمان ۱۳۲/۳66 نفر
جمعیت تهران
جمعیت شهر تهران 000/695/2 نفر اعلام گردید که 893/ 4۱۰/۱ نفر آنها مرد و ۱۰۷/۲۸4 /1 نفر آنها زن است. این رقم از سرشماری 565524 خانوار ساکن شهر تهران به‌دست آمده است.
روزنامه اطلاعات- شنبه 12 آذر 1345

به دستور شهربانی کل کشور
کبوتر بازی ممنوع شد

شهربانی کل کشور امروز طى یک اطلاعیه کبوتربازی را در تهران ممنوع اعلام کرد و به کلانتری‌های پایتخت دستور داد که طبق آیین‌نامه امور خلافی کسانی را که مبادرت به کبوتربازی کنند جلب و شدیداً تحت تعقیب قانونی قرار دهند. این تصمیم به‌خاطر خطراتی که کبوترها برای هواپیماهای جت دارند و مزاحمت کبوتربازها برای مردم اتخاذ شده است.
متن اطلاعیه
«در ایام اخیر با منتهای تأسف چند فروند از هواپیماهای جت، ارتش شاهنشاهی دچار حادثه اسفناک سقوط شده است و علاوه بردرگذشت عده‌ای افسران جوان و فداکار، با انهدام هواپیماهای مزبور خسارت بزرگی نیز به دارایی کشور وارد گردیده است.ضمن تحقیق درباره علت این حوادث تأسف آور معلوم گردیده است که اکثراً اصابت کبوتر‌های ناچیز، در حین پرواز با طیارات، موجب این فاجعه‌های دردناک شده است. به قرار اظهارنظر مقامات فنی نیروی هوایی کشور شاهنشاهی، علت آسیب‌پذیری هواپیماهای سریع جت در مقابل پرندگان، استحکام جسم کبوتر یا کم دوامی ساختمان جت نیست، بلکه عامل مؤثر همان سرعت زیاد هواپیما است.هواپیماهای جت با سرعت صوت و گاهی بیشتر از آن پرواز می‌کنند و وقتی هواپیما با این سرعت با جسمی برخورد می‌نماید، ضربت وارده به قدری شدید و آنی است که محکم‌ترین قسمت هواپیما نیز قادر به تحمل نیست. ... علیهذا شهربانی کل کشور به عموم کسانی که به پرواز دادن کبوتر مبادرت می‌کنند ابلاغ می‌نماید، با توجه به اهمیت موضوع پرواز دادن کبوتران و نتایج خطرناک آن و همچنین با توجه به مزاحمتی که از این راه برای همسایگان خود فراهم می‌نمایند که منجر به شکایات متعدد و دائمی آنها می‌گردد، اشتغال به این تفریح و سرگرمی مذموم را به کلی و برای همیشه ترک نمایند. شهربانی کل کشور به کلیه کلانتری‌ها اکیداً دستور داده است که خاطیان را جلب و برابر مفاد آیین‌نامه خلافی شدیداً تحت تعقیب قرار دهند.»
روزنامه اطلاعات- دوشنبه 23 آبان 1345

پیرمرد تاریخ ساز رفت
درگذشت دکتر مصدق

با کمال تأسف اطلاع یافتیم که امروز آقای دکتر محمد مصدق در سن ۸۷ سالگی دارفانی را بدرود گفت. آقای دکتر غلامحسین مصدق فرزند ایشان که معالجات پدر خود را زیر نظر داشت در مورد کسالت آقای دکتر محمد مصدق اظهار کرد: «از چند ماه قبل آقای دکتر مصدق به بیماری سرطان فک مبتلا گردید و بلافاصله تحت درمان قرار گرفت. با وجود معالجات منظم و دو بار عمل جراحی در بیمارستان نجمیه، متأسفانه حال ایشان از غروب چهارشنبه رو به وخامت گذاشت و این بار در ناحیه معده نیزخونریزی شروع شد و بلافاصله بار دیگر به بیمارستان نجمیه منتقل گردید، تا آنکه سحرگاه امروز چشم از جهان پوشید.»
آقای دکتر مصدق در اتاق شماره ۹۲ بیمارستان نجمیه بستری بود و طی مدت بستری شدن اخیر، روزی دوبار به ایشان خون تزریق می‌شد و آخرین تزریق ساعت ۱۰ دیشب صورت گرفت، ولی بر اثر خونریزی شدید، تزریق خون دیگر مؤثر نشد.
روزنامه اطلاعات - یکشنبه 14 اسفند 1345






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7449/17/555161/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها