هفته دفاع مقدس در تلویزیون

سه سریال در سالگرد دفاع مقدس



گروه فرهنگی/ چهل سال بعد از شروع دورانی 8 ساله و سخت همچنان هفته دفاع مقدس هفته‌ای خاص است؛ یادآور رشادت‌ها و از جان گذشتن‌ها در کنار سختی‌هایی که به کشور تحمیل شد.
هر سال برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی می‌شود تا آن روزها و افراد تأثیرگذارش از یاد نروند و امسال  با وجود بیماری کرونا که مانع برگزاری بسیاری از برنامه‌های فرهنگی ویژه این هفته شد، کار تلویزیون سخت‌تر و بیشتر است؛ در کنار برنامه‌های تحلیلی و مستند، فیلم و سریال‌هایی برای این هفته در نظر گرفته شده که هر کدام بخشی از آن تاریخ 8 ساله را روایت می‌کنند؛ در واقع امسال تلویزیون هفته دفاع مقدس را با سه سریال متناسب با این روزها می‌گذراند.
مرزنشینان در شبکه اول
شبکه اول سیما سریال «ایلدا» را برای این روزها درنظر گرفته است، هرچند که به نظر می‌رسد در زمانی که اعلام شده بود پخش نمی‌شود چون قرار بود سریال «دیوار» به پایان برسد تا از امشب پخش «ایلدا» آغاز شود اما چون پخش سریال ۱۳ قسمتی «دیوار» از ۲۲ شهریور آغاز شد تا اواخر هفته آینده ادامه خواهد داشت. مگر اینکه مسئولان پخش شبکه اول سیما تصمیم دیگری برای پخش سریال «دیوار» و «ایلدا» بگیرند.
«ایلدا» کار جدید راما قویدل است که او را با کارگردانی سریال‌هایی مانند «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد»، «روح الله» و «خانواده دکتر ماهان» می‌شناسید. «ایلدا» به تهیه‌کنندگی علیرضا سبط احمدی از مرداد سال گذشته مقابل دوربین رفت اما اسفندماه به‌ دلیل شیوع کرونا تصویربرداری آن متوقف و  خرداد از سر گرفته شد. به همین دلیل هم تصویربرداری آن هنوز تمام نشده و در ارتفاعات خرم آباد ادامه دارد. فیلمنامه «ایلدا» را نوشین پیرحیاتی درباره حماسه عشایر مرزنشین در دفاع از مرزهای ایران در زمان جنگ تحمیلی نوشته است؛ قصه‌ای که از سال 58 و 59 روایت می‌شود.
سریال جدید راما قویدل به‌ دلیل بازیگرانش از همان ابتدا خبرساز بود و چهره‌های زیادی را در این سریال خواهیم دید؛ مجید مظفری، پوریا پورسرخ، فاطمه گودرزی، جعفر دهقان، کاظم هژیر آزاد، کوروش سلیمانی و امیر محمد زند.
با وجود اینکه تصویربرداری «ایلدا» همچنان ادامه دارد گفته می‌شود قسمت‌های اولیه برای پخش آماده است و البته همزمان با تصویربرداری در خرم آباد کارهای فنی مجموعه در همان محل تصویربرداری انجام می‌شود تا «ایلدا» از آنتن دور نماند.
ماجراجویی‌های نوجوانانه
«منطقه پرواز ممنوع» سریالی است که شبکه دو برای هفته دفاع مقدس در نظر گرفته است؛ سریالی به نویسندگی و کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی حامد با مروت‌نژاد که البته ویژه نوجوانان است. «منطقه پرواز ممنوع» فیلمی بود که سال گذشته در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان شرکت کرد و تندیس پر مخاطب‌ترین فیلم جشنواره را  به دست آورد و تحسین شد اما قرار است در هفته دفاع مقدس به شکل سریال پخش شود.
ماجرای «منطقه پرواز ممنوع» درباره سه نوجوان است که برای مسابقه ساخت پهپاد آماده می‌شوند اما با پیداشدن یک یوزپلنگ در حوالی محل زندگیشان  درگیر مسائل و ماجراهای مختلف و مهیجی می‌شوند؛در واقع در قالب این داستان موضوعاتی مانند مدافعان حرم، فعالیت‌های علمی دانش‌آموزان، دستاوردهای علمی، فناوری و نظامی به تصویر کشیده شده است.
هادی حجازی فر بازیگر شناخته شده «منطقه پرواز ممنوع» است و در کنار او محمد فیلی، پوریا سلطان‌زاده، متین پاکزاد، متین کرمانی و علیرضا اکبری بازی می‌کنند.
نوستالژی در شبکه تماشا
شبکه تماشا برای این هفته یک سریال نوستالژیک را در نظر گرفته است. سریال «سیمرغ»  سال 1371 ساخته و پخش شد که مورد توجه هم قرار گرفت. این سریال که روایتگر زندگی دو خلبان شهید سرشناس هوانیروز یعنی احمد کشوری و علی اکبر شیرودی است  با نویسندگی و کارگردانی حسین قاسمی جامی ساخته شد و  مبارزه‌های انقلابی این دو خلبان تا شهادت‌شان را به تصویر کشید.
در «سیمرغ» سیدجواد هاشمی در نقش شهید کشوری و محمد جوزانی در نقش شهید شیرودی بازی کردند و قرار است پس از 28 سال این سریال را هر شب ساعت ۲۴ از شبکه تماشا ببینید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7449/19/555208/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها