آشنایی با تاریخچه تأسیس و کارنامه عملکرد شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به مناسبت سیزدهمین سالروز تأسیس

10 دستاورد برقی در 13 سال


حسین صبوری
مدیرعامل
از دیرباز وظیفه توزیع نیروی برق در کشور تا سطح 63 کیلو ولت بر عهده شرکت‌های برق منطقه‌ای بوده و بتدریج مسئولیت ولتاژهای بالاتر و پس از چندی وظیفه تولید و انتقال نیز به این شرکت‌ها محول گردید.
در گذر زمان و به منظور مقابله با برخی مشکلات موجود، حسب مطالعات صورت گرفته و با توجه به قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر واگذاری کارهای خدماتی به بخش خصوصی، اندیشه ایجاد شرکت‌های مستقل و غیر دولتی که مسئولیت توزیع نیروی برق را عهده دار گردند، ریشه گرفت و پس از فراهم شدن مقدمات کار و اخذ مجوزهای لازم، شرکت‌های توزیع نیروی برق در کشور، ایجاد شد. آغاز فعالیت شرکت‌های توزیع برق از اولین تجربه‌های اصلاح ساختار در بخش خدمات عمومی در کشور به شمار می‌رود که توانسته است راهگشای سایر بخش‌های مشابه در این زمینه باشد و با وجود  مشکلات و مسائل فراوان، این شرکت ها راه خود را به سوی تکامل پیموده و امروزه همپای بخش‌های تولید و انتقال، هویتی مستقل پیدا کرده‌اند.
به همین دلیل در سال‌های گذشته، بخش توزیع به موضوعی مطرح و اندیشه برانگیز، تبدیل شده و با به کار گرفتن امکانات و توانمندی‌های موجود در کشور و توسعه این امکانات، موفق شده است در مدت زمانی کوتاه، راهی دراز را طی کند تا آنجا که امروزه برای شتاب گرفتن بیشتر این حرکت، از توانمندی های علمی و عملی کشورهای پیشرفته جهان در این مسیر استفاده فراوان می‌شود.
در همین راستا و به موجب قانون استقلال شرکت‌های توزیع نیروی برق مصوب مجلس شورای اسلامی، در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۶ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ تشکیل و از تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۸۶ کلیه اختیارات، تأسیسات و دارایی‌های برق منطقه‌ای تهران در محدوده جغرافیایی شهر تهران به این شرکت منتقل شد. در بدو تأسیس، سعید مهذب ترابی به‌عنوان مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ، منصوب و پس از آن این مسئولیت به ترتیب به سید محمد هاشمی واگذار شد.
این شرکت با برخورداری از جایگاهی استراتژیک در بخش توزیع صنعت برق کشور، مأموریت اصلی خود را تأمین و عرضه برق مطمئن، پایدار و اقتصادی در سطح مشتریان خود، در محدوده جغرافیایی تهران بزرگ و همپای با راهبری، پایش، نگهداری و توسعه شبکه، مدیریت بارو مصرف و ارائه خدمات پس از فروش به مشترکین قرارداده است و مصمم است با تکیه بر مدیریت کارآمد، منابع انسانی متخصص، استفاده بهینه از ظرفیت‌های بخش خصوصی جهت کاهش تصدی گری، بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و انجام تحقیقات کاربردی، تمامی تلاش خود را جهت دسترسی به اهداف و ارتقای سطح رضایت مندی ذینفعان معطوف نماید. حوزه عملکرد این شرکت به چهار حوزه معاونت‌های شمال‌شرق، شمال‌غرب، جنوب‌شرق و جنوب‌غرب با ۲۲ منطقه تقسیم شده‌است. همچنین این شرکت دارای معاونت‌های هماهنگی، بهره‌برداری و دیسپاچینگ، برنامه‌ریزی، مهندسی و نظارت، فروش و خدمات مشترکین، امور مناطق، منابع انسانی و مالی و پشتیبانی می‌باشد.
در افق چشم‌انداز آتی تصویر شده، این شرکت، به‌عنوان مجموعه‌ای پیشرو در بین شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور، الگویی برای منطقه و مرکزی تأثیرگذار در اتخاذ سیاست‌های کلان بخش توزیع صنعت برق کشور خواهد بود و در این راستا از بدو تأسیس تاکنون اقداماتی اثربخش منطبق با نیازهای روز مشترکان و ذینفعان و با به کارگیری فناوری‌های نوین به مرحله اجرا درآمده است.
بخشی از دستاوردهای مهم شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ طی13 سال گذشته از بدو تأسیس در سال 1386 تا کنون عبارت است از:
 افزایش 40 درصدی مشترکان برق پایتخت از 3.200.000 به 4.500.000 اشتراک
 احداث بالغ بر 2500 کیلومتر شبکه برق‌رسانی 20 کیلوولت و افزایش 53 درصدی ظرفیت شبکه فشار متوسط به 7300 کیلومتر
 احداث بالغ بر 5400 کیلومتر شبکه برق‌رسانی فشار ضعیف و افزایش 40 درصدی ظرفیت شبکه فشار ضعیف به 19000کیلومتر
 نصب بیش از 4600 ترانسفورماتور و افزایش 35 درصدی تعداد ترانسفورماتورها به 18000 دستگاه و رشد 37 درصدی ظرفیت منصوبه در پایتخت به 11800 مگاولت آمپر
 افزایش تاب‌آوری شبکه فشار ضعیف پایتخت با جایگزینی 7000 کیلومتر کابل خودنگهدار
 هوشمند‌سازی و قرائت از راه دور کنتورهای برق 85000 مشترک
 کاهش 50 درصدی تلفات انرژی برق در سطح شبکه توزیع از 12 درصد به 6 درصد
 افزایش ضریب مدیریت و کنترل از راه دور شبکه با نصب تجهیزات اتوماسیون در بیش از 800 پست برق و 3600 کلید فشار متوسط
 گسترش فرهنگ استفاده از انرژی‌های نو با نصب و راه‌اندازی بیش از 3900 کیلووات سامانه‌های خورشیدی و همچنین 23 مگاوات نیروگاههای مقیاس کوچک CHP
 اجرای موفق پروژه حذف قبوض کاغذی قریب به 4.500.000 مشترک پایتخت
مجموعه تلاشگران خانواده شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، امروز مفتخرند، ضمن ارائه بهترین و شایسته‌ترین خدمات به شهروندان پایتخت، همگام با دانش و فناوری‌های روز دنیا، در مسیر خلق مجموعه‌ای نوین و افتخار آفرین در مجموعه شرکت‌های توزیع برق، همگام با سایر فعالان عرصه صنعت برق کشور گام بردارند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7451/8/555384/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها