بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

گاری های تهران جمع آوری می شود

به دستور دولت و به موجب تصمیمات کمیسیون تاکسیرانی گاری های تهران جمع آوری و بجای آنها موتورهای بارکش شروع بکار می کنند.
روزنامه اطلاعات - دوشنبه 3 مهر۱۳46

دانش‌آموزان با تلفن، مسائل ریاضی حل می‌کنند
خانم‌ها شبکه تلفن را فلج کرده اند!

خانم‌ها، بعضی از دانش‌آموزان وعده‌ای از آقایان که پای تلفن زیاد حرف می‌زنند باعث اختلال شبکه تلفنی تهران شده‌اند ۸۰ درصد خانم‌ها بیش از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه خط تلفنی را اشغال می‌کنند!
این نتایج را شرکت تلفن در بررسی اشکالات ناشی از اشغال شبکه تلفن تهران و آزاد نشدن خطوط به‌دست آورده است؛ از یک میلیون بار مکالمات تلفنی که همه روزه در تهران انجام می‌شود، چهل درصد آن را خانم‌ها انجام می‌دهند و این قبیل مکالمات که مدت آن بسیار طولانی است، شبکه تلفنی تهران را فلج کرده و مراکز تلفن و شبکه کابل را به‌ صورت غیر فعال در آورده است.
مکالمه خانم‌ها
مقامات شرکت تلفن اعلام کردند که خانم‌های تهران در ساعات اداری روز و در شب و لحظاتی که مردم شهر و ادارات کارهای خود را با تلفن انجام می‌دهند، شبکه را مدت مدیدی اشغال کرده و به درد دل و گفت‌و‌گو و تعریف میهمانی‌ها و شب نشینی‌هایی که رفته‌اند می‌پردازند که این قبیل گفت‌و‌گوها به‌طور کلی هر یک بیش از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بطول می‌انجامد و همین که 10 یا بیست هزار نفر در آن واحد به این طریق از تلفن استفاده می‌کنند، ظرفیت شبکه پر می‌شود و مکالمه برای دیگران مشکل و گاهی غیر مقدور می‌گردد.
حل مسائل ریاضی!
مقامات شرکت تلفن اعلام کردند که دانش‌آموزان مسائل ریاضی را با تلفن حل می‌کنند و گاهی یک سلکتور و دو رشته از سلکتور و دو رشته از سیم کابل‌های ارتباطی به این صورت اشغال می‌شود و سایر مردم همه این ناراحتی‌ها را از شرکت تلفن می‌بینند. شرکت تلفن از مردم تهران درخواست کرد که در ساعات اداری و در موقع کار ادارات دولتی ترتیبی بدهند که حداکثر مدت مکالمات بیش از ۳ تا ۵ دقیقه بطول نینجامد.
روزنامه اطلاعات - یکشنبه 28 آبان 1346

شهر زیرزمینی در کویر لوت پیدا شد

هیأت زمین‌شناسی ایران و فرانسه که در کویر لوت مشغول مطالعه و تحقیقات زمین‌شناسی است اعلام داشت، در قسمتی از کویر آثاری از یک شهر قدیمی به‌دست آمده که احتمالاً «شهر لوت» می‌باشد و نام کویر لوت از آن گرفته شده است.
 سرپرست این هیأت گفت: شهر زیرزمینی مکشوفه حدود 12 کیلومتر طول و شش کیلومتر عرض دارد و ضمن حفاری این محل تعدادی ظروف سفالی، سنگی و مفرغی و مقداری ابزار و وسایل کار مربوط به دوران قدیم به‌دست آمده است.
سرپرست هیأت زمین شناسی فرانسه، استاد دانشگاه سوربن می‌باشد که به اتفاق چهار زمین شناس فرانسوی به ایران آمده و در منطقه  شهداد،  یکی از بخش‌های کنار کویر لوت به‌ مطالعات زمین شناسی پرداخته است و گروه زمین شناسان ایرانی به سرپرستی آقای دکتر مستوفی نیز با آنان همکاری می‌کند. هیأت زمین‌شناسان فرانسوی تا به حال در اغلب کویرهای دنیا به‌ مطالعه پرداخته و  کویر لوت  آخرین کویری است که مورد مطالعه آنان قرار می‌گیرد. با این‌که هدف این زمین شناسان تحقیقات باستان شناسی نیست، معهذا با کشف آثار و علائم شهر زیرزمینی در کویر لوت به تحقیقات خود در این باره ادامه می‌دهند.
روزنامه اطلاعات- شنبه 9 دی 1346

مرگ غلامرضا تختی
ضربه در هتل آتلانتیک

غلامرضا تختی [متولد سال ۱۳۰۹ در محله خانی آباد تهران ] قهرمان معروف کشتی جهان، امروز در هتل آتلانتیک خودکشی کرد. ساعت یازده صبح به آقای علی گرگانی دادستان تهران خبر رسید که غلامرضا تختی خودکشی کرده و یک وصیت نامه از او باقی مانده است.
جسد تختی در ساعت نیم بعد از ظهر از هتل به پزشکی قانونی منتقل شد. بنابر اظهارکارکنان هتل آتلانتیک، تختی پریشب دیر وقت به هتل آتلانتیک مراجعه کرد و اتاقی خواست و اضافه کرد که چون دیر وقت است نمی‌خواهد به خانه برود و از کارکنان هتل تقاضا نمود که نامش را در دفتر هتل ثبت نکنند. تختی روز بعد (دیروز) پس از صرف صبحانه از هتل خارج شد، اما دیشب به هتل بازگشت و وارد اتاق شماره ۲۳ گردید و دیگر خارج نشد. کارکنان هتل صبح امروز متوجه شدند که اتومبیل تختی پنچر است برای اینکه ناراحت نشود به اتاق او تلفن کردند تا کلید اتومبیل را بدهد و آنها چرخ اتومبیل را عوض کنند، اما هر چه تلفن زنگ زد تختی جواب نداد. کارکنان هتل که از این وضع نگران شده بودند، به مقابل اتاق او رفته و چون باز هم صدایی از داخل اتاق نشنیدند و از طرفی ملاحظه کردند که در اتاق قفل است در را شکستند و با جسد تختی روبه‌رو شدند.به گفته کارکنان هتل، تختی قبل از اینکه به این اتاق برود از آنها کاغذ و مدادی گرفت و روی این کاغذ نوشته است که کسی مسئول مرگ او نیست چون از زندگی سیر شده خودکشی کرده است. وصیت نامه تختی محضری و هم اکنون در اختیار بازپرس است. پاره‌ای از کارکنان هتل نیز می‌گفتند که تختی از سه شب پیش به آنجا آمده بود و نوشته‌های تقویم و کاغذی که از او بجای مانده غیر از وصیت نامه رسمی ظاهراً حکایت از وجود اختلافات خانوادگی در زندگی او می‌کند.
خبر درگذشت تختی بسرعت در تهران انتشار یافت و در ساعت یک بعدازظهر عده‌ای از ورزشکاران بخصوص کشتی گیران و دوستان و آشنایان و جمعی از بستگان تختی جهت اطلاع از علت مرگ او به پزشکی قانونی آمده بودند.
مرحوم غلامرضا تختی روز شانزدهم دی ماه دو روز قبل در محضر اسناد رسمی شماره ۲۰۲ وصیت نامه خود را تنظیم کرد. متن این وصیت نامه که در اختیار بازپرس است هنوز فاش نشده است ولی تختی در این وصیت نامه برای خود یک وصی تعیین کرده است.حدود ساعت دو و سه ربع بعدازظهر امروز جنازه مرحوم تختی از اداره پزشکی قانونی با شرکت هزاران نفر تشییع شد و جنازه به ابن بابویه منتقل گردید....
روزنامه اطلاعات - دوشنبه 18 دی 1346

افتتاح سازمان بورس تهران

ایجاد بورس اوراق بهادار در ایران، به سال 1315 بر می‌گردد. در این سال، یک کارشناس هلندی و یک کارشناس بلژیکی به‌نام «وان‌لوترفلد» به منظور بررسی و اقدام درمورد تهیه و تنظیم مقررات قانونی ناظر بر فعالیت بورس اوراق بهادار، به ایران آمدند، اما مطالعات آنها با آغاز جنگ جهانی دوم متوقف ماند. پس از کودتای 28 مرداد1332، مجدداً در سال 1333 مأموریت تشکیل بورس اوراق بهادار به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، بانک مرکزی و وزارت بازرگانی وقت محول گردید. این گروه پس از دوازده سال تحقیق و بررسی درسال 1345 قانون و مقررات تشکیل بورس اوراق بهادار تهران را تهیه و لایحه مربوطه را به مجلس شورای ملی ارسال داشتند که این لایحه در اردیبهشت سال 1345 تصویب شد. سرانجام بورس اوراق بهادار تهران روز 15 بهمن‌ سال 1346 افتتاح شد.
اولین اطلاعیه سازمان بورس تهران
«بدینوسیله به‌اطلاع عموم می‌رساند که داد و ستد اوراق بهادار در بورس تهران از تاریخ یکشنبه 15 بهمن ماه 1346 شروع می‌شود و تالار معاملات بورس تا آگهی بعدی هر هفته روز‌های یکشنبه از ساعت یازده صبح تا ظهر دایر خواهد بود.
همچنین اطلاع می‌دهد که سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران برای معامله در بورس مورد تصویب هیأت پذیرش اوراق بهادار قرار گرفته و قابل معامله در بورس می‌باشد. علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید و فروش سهام بانک نامبرده به کارگزاری مجاز بورس که اسامی آنها به‌شرح ذیل است مراجعه نمایند:
بانک اعتبارات ایران
بانک اعتبارات صنعتی
بانک ایران و انگلیس
بانک ایران و خاورمیانه
بانک ایرانیان
بانک بازرگانی ایران
بانک بین‌المللی ایران و ژاپن
بانک پارس
بانک تجارت خارجی ایران
بانک تجارتی ایران و هلند
بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران
بانک تهران
بانک سپه
بانک صادرات ایران
بانک عمران
بانک ملی ایران»
دبیرکل سازمان بورس تهران- دکتر فریدون مهدوی
روزنامه آیندگان- یکشنبه 8 بهمن 1346











آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7451/17/555417/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها