برشی از هفتاد و پنجمین سالروز تاسیس سازمان ملل

غیبت ترامپ در مراسم بزرگداشت



با توجه به شخصیت تکروی «دونالد ترامپ»، دور از ذهن نبود که او برخلاف همه رهبران جهان همان طور که گفته بود به عنوان رئیس جمهوری کشور میزبان به صورت حضوری روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت سازمان ملل حاضر شود اما او در آخرین لحظات همه برنامه‌ها را به هم زد و نه تنها حاضر نشد که به جای پیام ضبط شده، «نورمان شاله»، معاون موقت سفیر کشورش در سازمان ملل را برای سخنرانی به جشن فرستاد. اما به هر حال سیاست‌های ترامپ به گونه‌ای بود که حتی غیبتش نیز مانع نقد تلویحی رهبران از او نشد.
نقد غیرمستقیم «مکرون» به همتای امریکایی
با توجه به اینکه از زمان به قدرت رسیدن «دونالد ترامپ»، امریکا هم از سازمان ملل فاصله گرفته و از چند نهاد وابسته آن خارج شده و هم با ایجاد تابوشکنی‌هایی در سیاست خارجی، تحولات جنجالی را به وجود آورده است، تحلیلگران سخنان رئیس جمهوری فرانسه را نقد مستقیم به همتای امریکایی‌اش دانستند. «امانوئل مکرون» با آشفته خواندن وضعیت کنونی سازمان ملل گفت: «بنای سازمان ملل فرسوده شده و دیوارهایش ترک خورده است، اتفاقی که می‌تواند ناشی از ضربات مهلک پایه‌گذارانش باشد. امروز قبح آنچه تصور می‌شد گزند ناپذیر هستند شکسته شده است. جنگ الحاق، استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بازداشت‌های گسترده بدون مجازات براحتی اتفاق می‌افتد و نظام بین‌المللی ما اسیر رقابت‌های دولت‌ها شده و توان مجازات این تعدی‌ها را ندارد.»
حکم «مرکل» برای رهبران تکرو
«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان نیز یکی از سخنرانان جنجالی نشست گرامیداشت سازمان ملل بود و در پیام مجازی‌اش خطاب به رهبران جهان گفت: «سازمان ملل در شرایطی کارآمد است که متحد باشد. اما اغلب در مواردی که لازم است شورای امنیت تصمیم روشن بگیرد، راه آن مسدود است و منافع شخصی اغلب سازمان را از رسیدن به دستاوردهای اصلی‌اش دور می‌کند.»
او نیز به سبک و سیاق مکرون بدون اشاره به نام ترامپ، کنایه‌ای به او زد: «در شرایط فعلی اگر کسی تصور می‌کند که می‌تواند به تنهایی بهتر عمل کند، سخت در اشتباه است. مصالح ما در با هم بودن است. کرونا این موضوع را کاملاً ثابت کرد. آلمان برای همکاری در فرآیند ارتقای سازمان ملل و انجام اصلاحات آماده است.»
آزمون‌های جهان تمامی ندارد
«شی جین پینگ»، رئیس جمهوری چین گفت: «جامعه جهانی برای مقابله با فاشیسم، هزینه‌های سنگینی داد. اما از آن پس سازمان ملل در برهه‌های متعدد مورد آزمون قرار گرفت. اما شیوع کرونا آزمونی بود که به ما یادآوری کرد چه سازمان مللی را نیاز داریم. این سازمان باید بازتاب نظرات اکثریت جهان باشد.»
نقض هویت جمعی با جنگ سرد
پیام روسیه در روز گرامیداشت سالروز سازمان ملل توسط «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه بیان شد. اما سخنان او که نماینده سازمان پیمان امنیت جمعی در این نشست بود نیز انتقادی مستقیم به امریکا بود: «متأسفانه جنگ سرد درک هویت جمعی سازمان ملل را زیر سؤال برده است. بسیاری از کشورها همچنان درگیر دخالت در کشورهای دیگر و اعمال تحریم‌های یکجانبه هستند. جهان از این تقسیم بندی‌ها خسته شده است؛ جدایی امریکا از دیگران. الزامات سازمان ملل نباید نادیده گرفته شود.»
ونزوئلا قربانی تحریم‌های غیرقانونی و تجاوز
«نیکولاس مادورو»، رئیس جمهوری ونزوئلا با انتقاد از طمع قدرت‌های بزرگ مانند امریکا گفت: «جامعه جهانی باید میان ساختار چندقطبی بر پایه تعادل و تک قطبی بر پایه هژمونی انتخاب کند. اما برای رسیدن به ساختار متعادل باید ساختار سازمان ملل احیا شده و همه ملزم به رعایت آن باشند. ونزوئلا یکی از قربانیان این تجاوزگری و تحریم‌های غیرقانونی است اما جهان با اتحاد می‌تواند این هژمونی را سرکوب کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7451/4/555432/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها