به نام تاریخ



‌2 مهر
در روز صد و هشتاد و هشتم از سال هم چهره‌هایی از موسیقی و سینما را داریم و هم استادانی برجسته در ادبیات که در این روز متولد شده‌اند و زندگی و آثارشان را مرور می‌کنیم.
تولدها
منوچهر آتشی: شاعر بوشهری سال 1310 در چنین روزی به دنیا آمد. منوچهر آتشی از شاگردان نیما یوشیج بود که در اوایل دهه 30 اشعارش در نشریات منتشر می‌شد و در سال 1339 اولین دفتر شعرش با نام «آهنگ دیگر» چاپ شد. اشعار او از طبیعت جنوب برگرفته شده بود و لحن حماسی داشت و به‌دلیل علاقه‌اش به زندگی ایلیاتی و غیرشهری پر از تمثیل‌ها و استعاره‌های مخصوص این زندگی بود. با اینکه ابتدا بعضی از منتقدان و ادیبان از این لحن او انتقاد می‌کردند اما به مرور به‌عنوان شاعری خاص شناخته شد. «آواز خاک»، «دیدار در فلق»، «بر انتهای آغاز»، «گندم و گیلاس»، «چه تلخ است این سیب»، «خلیج و خزر»، «اتفاق آخر»، «حادثه در بامداد» و «غزل غزل‌های سورنا» مجموعه اشعاری است که از آتشی منتشر شد. او در سینما هم حضور داشت و در فیلم‌های «آرامش در حضور دیگران»، «سرد سبز» و «جام جان» بازی کرد. سال 1384 منوچهر آتشی به‌عنوان چهره ماندگار ادبیات معرفی شد و چند روز پس از آن درگذشت.
محمد معتمدی: خواننده موسیقی سنتی ایرانی امروز 42 ساله می‌شود. محمد معتمدی آواز و ساز نی را از نوجوانی از استادانی چون حمیدرضا نوربخش یاد گرفت. ابتدا با الگو گرفتن از استادانی چون تاج اصفهانی و ادیب خوانساری خواند و کم کم شیوه خاص خود را پیدا کرد. محمد معتمدی با گروه‌های مختلفی مانند خورشید، همنوازان شیدا، ارکستر ملی ایران و هم آوایان همکاری کرده و گروه ادیب را هم تأسیس کرده است. «بودن یا نبودن» نخستین آلبوم او بود و پس از آن آلبوم‌های «صوفی»، «وطنم ایران»، «ای عاشقان»، «سایه جان»، «باده تویی»،           «بی‌محابا»، «حالا که می‌روی» و «صبر کن» را منتشر کرد و در اپراهای عروسکی عاشورا، مولوی و حافظ هم به‌عنوان خواننده حضور داشته است. او سال 2013 از سوی رادیو دولتی فرانسه به‌عنوان خواننده برگزیده سال انتخاب شد و جایزه فرانس موزیک را گرفت.
سیامک احصایی: طراح صحنه و لباس و کارگردان سینما و تئاتر ایران سال 1336 در چنین روزی به دنیا آمد. سیامک احصایی رشته نقاشی را در امریکا خواند و از سال 1374 کار در سینما را با طراحی صحنه و لباس فیلم «دشمن» آغاز کرد و با فیلم‌های «فرار از جهنم»، «عینک دودی»، «توکیو بدون توقف»، «قدمگاه»، «انعکاس» و «چاقی» این کار را ادامه داد. در سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی هم کار او را در «کت جادویی»، «جایزه بزرگ»، «روز رفتن»، «اغما» و «عصر جدید» دیدیم. احصایی طراح صحنه بسیاری از نمایش‌های مطرح مانند «قهوه تلخ»، «شما خانمی با مانتو آبی ندیدید؟»، «یک دامان ماه و ستاره»، «ابرهای پشت حنجره»، «روز سیاووش» و «مرغ دریایی» بوده است و البته خودش هم نمایش‌هایی مانند «آنتیگونه در نیویورک»، «واقعیت اینه که خورشید دور ماه می‌گرده» و «خانه ابری» را کارگردانی کرد و روی صحنه برد. او برای «خانه ابری» برنده جایزه بهترین نمایش از جشنواره تئاتر فجر شد و برای نمایش‌های «گز»، «ابرهای پشت حنجره»، «واقعیت اینه که خورشید دور ماه می‌گرده»، «دهان بند سکوت»، «قهوه تلخ» و «شب نشینی در جهنم» جایزه اول طراحی صحنه را به دست آورد.
ری چارلز: نوازنده و خواننده مشهور موسیقی سبک جز و بلوز سال 1930 به دنیا آمد. او از پیشگامان موسیقی سول که از سبک‌های امریکایی موسیقی است بود که به شکل‌دهی صدای ریتم‌ اند بلوز (گونه‌ای از موسیقی جز) پرداخت. بسیاری از موزیک‌های مطرح امریکایی در سبک کانتری از او تأثیر پذیرفتند و فرانک سیناترا خواننده مشهور امریکا او را تنها نابغه واقعی موسیقی خواند. ری چارلز در 6 سالگی بینایی‌اش را به‌دلیل ابتلا به آب سیاه از دست داد اما این مسأله مانع پیشرفتش نشد و در دهه‌های 50 تا 70 میلادی جزو برترین خوانندگان امریکا و جهان بود. او 12 جایزه گرمی به دست آورد و اجراهای زنده‌اش از محبوب‌ترین اجراهای زنده دنیا بودند. ری چارلز سال 2004 درگذشت.
رومی اشنایدر: بازیگر آلمانی- فرانسوی سال 1938 متولد شد. رومی اشنایدر وقتی 15 ساله بود برای اولین بار در فیلم «وقتی یاس سفید دوباره شکوفه می‌کند» بازی کرد و سال 1955 با فیلم «بیوگرافی سیسی» به شهرت رسید. «افسانه رابینسون کروزوئه»، «عشق از پاریس» و «کریستین» دیگر فیلم‌های مطرح او بودند. رومی اشنایدر سال 1982 درگذشت.
   امید حاجیلی خواننده، سحر زکریا بازیگر و فیروز خان بازیگر هندی هم متولد این روز هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7451/20/555458/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها