ادامه جلسات غیرعلنی برای بررسی طرح تحول پارلمان

توکلی: نمایندگان «دنا پلاس» را برگردانند و از مردم عذرخواهی کنند




گروه سیاسی/ پارلمان در روزی که طرح «پخش مذاکرات از تلویزیون» از سوی یکی از نمایندگان مجلس تدوین و به هیأت رئیسه مجلس تحویل شد، جلسه خود را به صورت غیرعلنی آغاز کرد.
این برای سومین بار در طول یک هفته است که مجلسی‌ها جلسه غیرعلنی تشکیل دادند تا آنچه را که خود نمایندگان «مسائل داخلی پارلمان» می‌نامند، بررسی کنند. تنها خبری که پس از هرکدام از این جلسات که در برخی موارد سه ساعت هم طول می‌کشد، منتشر می‌شود، این است که «موضوع ایجاد تحول در مجلس از سوی رؤسای کمیسیون‌ها، کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و برخی همکاران مورد بررسی قرار گرفته و مقرر شده کمیسیون آیین‌نامه در این باره جمع‌بندی کند و تغییراتی را به وجود آورد تا زیر بمباران طرح‌ها و لوایحی که برای مردم مفید نیستند و تأثیری در شرایط زندگی مردم ندارند، قرار نگیریم». این توضیحات محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیأت رئیسه است که در پایان جلسه غیرعلنی سه ساعت و پنج دقیقه‌ای دیروز مجلس در جمع خبرنگاران حاضر شد و از طرح تحول در پارلمان گفت. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هم با آغاز جلسه علنی در توضیحات کوتاهی گفت: در این جلسه موضوعاتی در حوزه اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس و هم اندیشی با مرکز پژوهش‌ها، نمایندگان و کمیسیون‌ها صورت گرفت. همچنین طرح تحول در مجلس برای کارآمدسازی با اصلاح آیین‌نامه داخلی در دستور کار جلسه غیرعلنی بود.
اما یکی از موضوعات جانبی مورد بحث در جلسه غیرعلنی دیروز به ماجرای خودروی دنا اختصاص داشت. در روزهایی که قیمت این خودرو به رقم 600 میلیون تومان رسیده، اعلام شد نمایندگان مجلس می‌توانند آن را با نصف قیمت و حدود 300 میلیون تومان و به صورت اقساط سه ساله خریداری کنند. محمدحسین فرهنگی در این مورد گفت: موضوع تحویل خودرو که در فضای مجازی مورد بحث قرار گرفته، به صورت جانبی در جلسه غیرعلنی مطرح شد و بحث‌های پراکنده‌ای صورت گرفت. او در توضیحاتی گفت که اولاً اینکه خودروهای تولید داخل در اختیار نمایندگان قرار گیرد تازگی ندارد و در همه ادوار سابقه داشته است. ضمناً ۱۸۰ نفر از همکاران ما در مجلس یازدهم سابقه نمایندگی نداشتند و اینها خودروی مناسبی برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه در اختیارشان نیست. نماینده تبریز  گفت: اینها وسایل رفاهی نیستند. هم‌ترازان نمایندگان که وزرا هستند گاهی ده‌ها خودرو در اختیارشان است. استانداران، فرمانداران و بخشداران امکانات وسیعی دارند. مجلس و اکثریت آن مصر هستند که حاشیه‌ها بر متن غلبه نکند زیرا حواشی ما را از کار باز می‌دارد. برخی نمایندگان هم در اثر فضایی که ایجاد شده منصرف شدند ولی مسلماً این امر در کارکرد و کارآیی آنها تأثیر منفی می‌گذارد.
نامه توکلی به  نمایندگان
در ادامه حواشی که در مورد خودروی نمایندگان شکل گرفت، احمد توکلی هم طی مکاتبه‌ای خواستار عذرخواهی مجلس از مردم بابت تحویل ۳۵۰ خودروی لوکس به نمایندگان شد و از آنان خواست تا با بازگردان آنها، خودروهای ارزان‌تری را جهت خدمت جایگزین کنند. به گزارش دیده‌بان شفافیت و عدالت، توکلی در این نامه گفته است: قانون اساسی مجلس را در رأس امور و مستقل از دو قوه و فائق بر آنها قرار داده است و قانون الزام می‌کند که بودجه مجلس را خود مجلس پیشنهاد کند و دولت بدون تغییر آن را در لایحه بودجه بگنجاند. او ادامه داد: حکمت این استقلال، مقهور هیچ کسی نبودن در تصمیم‌گیری است و شرط حفظ این استقلال، استغنای نمایندگان از قوه مجریه در تمام انواع فعالیت‌های نمایندگی است. یعنی نماینده در انجام وظیفه محتاج قوای دیگر نباشد. حتی اگر برای مثال برای نماینده در همراهی وزیران، سفر داخلی یا خارجی پیش آید، در پایان سفر صورت حساب کلیه مخارج نماینده را مجلس به دولت بپردازد. وی در ادامه نوشت: مدت زمانی که نماینده برای سرکشی به مردم حوزه انتخابیه یا سرکشی از حوزه‌های دیگر صرف می‌کند، ماهی یک بار به مدت ۱۰ روز است و معمولاً مسافت زیادی را طی می‌کند. لذا خودروی نسبتاً ایمن که علی‌القاعده کمتر خسته می‌کند لازم است.  مجلس مکلف است تأمین این وسیله را بر عهده بگیرد. ولی چرا خودروی دنا پلاس، با اضافات لوکس حداکثری؟ و چرا نماینده بهای آن را که نصف قیمت بازار است آن هم به صورت قسطی بپردازد و آن را مالک شود که بعضاً سر از بازار درآورد و یا در خدمت فرزند یا همسر قرار گیرد؟
توکلی تأکید کرد: مجلس مکلف است برای نمایندگان شهرستان خانه‌ای تهیه کند. این خانه باید در حدی باشد که چند میهمان از مراجعان را جای دهد. این مشکل برای نمایندگانی که از حوزه‌های عشایری به مجلس می‌آیند بیشتر وجود دارد. اما چرا آپارتمان۲۵۰ متری در سعادت آباد؟ او در پایان پیشنهاد داد که مجلس تمام ۳۵۰ خودروی تحویل گرفته را بازگرداند و به جای آن خودروی پژو پارس یا کم و بیش در حد آن بخرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7451/3/555467/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها