معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد

راه‌اندازی 170 مرکز نوآوری در کشور




هدی هاشمی
خبرنگار
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌گوید: مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر تعطیلی دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های دولتی در دانشگاه جامع علمی کاربردی اجرا شد. برخی از سازمان‌های دولتی برای خودشان دانشگاه تأسیس کرده بودند تا نیروی مورد نیازشان را تأمین کنند. این درحالی است که  آموزش عالی هم از دستگاه‌ها خواست تا آنها کار خودشان را انجام دهند و اجازه دهند آموزش عالی نیز کار خودش را بکند. بر این اساس تمام وزارتخانه‌هایی که مرکز (آموزش دانشگاهی) داشتند تعطیل شدند. با این همه در چهار سال گذشته حدود هزار مرکز علمی کاربردی در کشور وجود داشت که هم‌اکنون مراکز ما به 560 مرکز رسیده است.
مهدخت بروجردی با اشاره به اینکه دانشگاه جامع علمی- کاربردی یک دانشگاه نسل سومی است، به خبرنگار «ایران» اظهار می‌کند: دانشگاه جامع به عنوان یک دانشگاه نسل سومی معروف شده است. این دانشگاه توجه اصلی‌اش روی کارآفرینی دانشجویان است. همان‌طور که می‌دانید نسل اول دانشگاه‌ها به آموزش، نسل دوم به پژوهش و نسل سوم دانشگاه‌ها به کارآفرین توجه دارند. ما برای اینکه دانشگاه نسل سومی داشته باشیم فعالیت‌های بسیاری انجام داده‌ایم. این دانشگاه از نظر قوانین و مقررات با همه دانشگاه‌های کشور متفاوت است. دانشگاه جامع تنها دانشگاه کشور است که حالت فرابخشی دارد. از دولت هم بودجه‌ای نمی‌گیریم. تفاوت عمده دانشگاه جامع با دیگر دانشگاه‌ها این است که در دانشگاه ما مرکزی می‌تواند رشته بگیرد که محیط کار داشته باشد و تا زمانی که محیط کاری وجود نداشته باشد مجوز برای رشته‌ای داده نمی‌شود. بنابراین دانشجویان ما از آنجایی که قرار است کارآفرین باشند هم واحدهای عملی دارند و هم واحدهای نظری. یکی دیگر از تفاوت‌های مهم دانشگاه جامع این است که در این دانشگاه رشته‌های طولانی مدت آموزش داده نمی‌شود مثلاً ممکن است یک مرکز برای چند ترم رشته‌ای آموزش دهد. برای اینکه ما یک نیازی در جامعه احساس کردیم و آن نیاز برطرف شده و دیگر نیازی به آن رشته هم وجود ندارد.
او درباره کیفیت آموزش در این دانشگاه می‌گوید: چهار سال پیش بیش از هزار مرکز آموزشی داشتیم و برخی از سازمان‌های دولتی هم برای خودشان دانشگاه تأسیس کرده بودند تا نیروی مورد نیازشان را تأمین کنند. اتفاقی که افتاد این بود بنابر مصوبه شورای عالی اداری و با این نگاه که فقط آموزش‌عالی در حوزه علوم تحقیقات و فناوری فعالیت کند تمام وزارتخانه‌هایی که مرکز دانشگاهی داشتند مراکز خودشان را تعطیل کردند. در حال حاضر در حدود 560 مرکز داریم. همین تعدیل مراکز یک گام در جهت کیفیت بخشی دانشگاه بوده است. موضوع دیگر راه‌اندازی آزمون‌های متمرکز است. برای اینکه بتوانیم آزمون متمرکز برگزار کنیم نیاز داشتیم که کتاب‌های با کیفیت منتشر کنیم. کتاب‌های مورد نیاز دانشجویان هم با کمک استادان برجسته تولید شد. علاوه بر این برای افزایش کیفیت در دانشگاه ما کتابخانه‌ای را راه‌اندازی کردیم.
بروجردی به مدرسان دانشگاه جامع اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال‌های گذشته حدود 93 هزار مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی داشتیم که این استادان مراحل مختلف گزینش‌های علمی را طی نکرده بودند در 4 مرحله بررسی مدرسان را انجام دادیم و مدرسان از این پس مثل استادان وزارت علوم با فراخوان انتخاب می‌شوند. هم‌اکنون چهارمین دوره فراخوان استادان انجام شده است.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی -کاربردی به راه‌اندازی 170 مرکز نوآوری در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: استارتاپ‌هایی در حوزه‌های مختلف راه‌اندازی کردیم و از دانشجویان خواستیم که برای مشکلات صنایع و کشاورزان راهکارهایی ارائه دهند. مرکز نوآوری و خلاقیت برای این مهم راه‌اندازی شده است و دانشجویان در این مرکز خلاقیت‌ها و نوآوری‌های خود را ارائه می‌هند. ایده‌ها توسط تیم داورهای برگزیده برررسی می‌شود و دانشجویان باید از ایده‌هاشان دفاع کنند. سه ایده اول را در سایتی قرار می‌دهیم و از تولیدکنندگان می‌خواهیم تا ایده‌های دانشجویان را بخرند. البته در این بخش به صنایع مهم گفتیم که مشکلاتشان را اعلام کنند. آنها هم فهرستی از مسائلشان را به دانشگاه داده‌اند. ما این مشکلات را در اختیار دانشجویان خلاق می‌گذاریم و آنها به ما فکر می‌دهند.
او با تأکید براینکه 70درصد دانش‌آموختگان دانشگاه وارد بازار کار می‌شوند اظهار می‌کند: به خاطر سامانه‌های متمرکزی که داریم به دانشجویانمان دسترسی داریم. ما از دانشجویان می‌پرسیم که آیا شاغل هستند یا خیر؟ اگر شاغلید آیا در رشته‌ای که تحصیل کرده‌اید کار می‌کنید؟ که 70 درصد دانش‌آموختگان ما اعلام کردند که شاغلند و 48 درصد از دانش‌آموختگان ما در رشته‌ای که تحصیل کرده‌اند کار می‌کنند.
مدرک تحصیلی دانشگاه جامع علمی-کاربردی مورد تأیید وزارت علوم است
همچنین سید محمد حسن پیش‌بین رئیس دانشگاه جامع‌علمی -کاربردی تهران غرب نیز  اظهار می‌کند:  نقش دانشگاه جامع این است که دانشجویان را به گونه‌ای آموزش می‌دهد که در حین تحصیل مهارت‌های لازم را یاد بگیرند و 60 درصد آموزش دانشجویان، عملی است برای همین مراکز دانشگاهی حداکثر 2 کیلومتر از مراکز تولید فاصله دارند.او با اشاره به دیگر همکاری‌های دانشگاه جامع با صنایع بزرگ می‌گوید: سایپا حدود 700 نمایندگی در سراسر کشور دارد که کارمندان خود را برای آموزش به دانشگاه علمی کاربردی می‌فرستند و آنها از یک کارمند به متخصص تبدیل می‌شوند. با مثالی توضیح می‌دهم اینکه برخی از دانشگاه‌های کشور نمی‌توانند با صنایع ارتباط برقرار کنند زیرا این دانشگاه‌ها فقط آموزش‌های تئوری می‌دهند اگر دانشجو بخواهد کار با صنعت را یاد بگیرد باید 6 ماه تا یک سال در کنار یک کارخانه آموزش ببیند تا بتواند در آن کارخانه مشغول به کار شود اما دانشجویی که از دانشگاه علمی کاربردی فارغ‌التحصیل می‌شود می‌تواند بلافاصله وارد بازار کار شود.اکثر دانشجویان دانشگاه علمی-کاربردی در زمان تحصیل و در دوره کاردانی مشغول به کار هستند.
پیش‌بین می‌گوید: به خانواد‌ها توصیه می‌کنم که حتماً توجه لازم را در انتخاب رشته به دانشگاه علمی-کاربردی داشته باشند. برخی تصور می‌کنند که سطح مدرک علمی-کاربردی از دانشگاه‌های سراسری پایین‌تر است اما اینطور نیست و همان‌طور که دانشگاه‌های سراسری زیر نظر وزارت علوم امتیاز دارند و سطح علمی آنها کنترل می‌شود، سطح علمی دانشگاه علمی - کاربردی نیز کنترل می‌شود و مجموعه زیر نظر وزارت علوم است و نقش دانشگاه جامع کنترل و ارزیابی کلاس‌ها، اساتید و دانشجویان است.او تأکید می‌کند: همچنین در کشور ما که بیکاری به نوعی معضل است دانشگاه علمی - کاربردی راه حل بسیار خوبی است که یک مرکز آموزشی است که دانشجو را از نظر عملی و نظری تربیت می‌کند و هیچ بودجه‌ای را از دولت نمی‌گیرد و تمام دانشگاه با اخذ شهریه از دانشجویان اداره می‌شود. مدرک تحصیلی دانشگاه جامع علمی-کاربردی مورد تأیید وزارت علوم است و هیچ تفاوتی با مدرک دانشگاه‌های سراسری ندارد و همه در یک سطح هستند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7456/5/555987/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها