رشد نقطه‌ای 203.7 درصدی تعداد معاملات آپارتمان‌های تهران در شهریورماه

قیمت خانه‌های تهران ۹۱.۷ درصد افزایش یافت




گروه اقتصادی / تازه‌ترین گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار از بازار مسکن نشان می‌دهد که با وجود افزایش نسبی قیمت زمین و آپارتمان، تعداد معاملات نیز افزایش داشته است.
بانک مرکزی در گزارش «تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران»، اعلام کرد که شهریورماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در این شهر به ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. به این ترتیب قیمت یک متر مربع مسکن در تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱.۷ درصد و نسبت به ماه قبل ۵.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
در همین حال، بانک مرکزی در گزارش خود آورده است که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریورماه سال 1399، به 8.5 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 6.8 درصد کاهش و 203.7 درصد افزایش نشان می‌دهد.
ارزان‌ترین خانه‌ها در منطقه 18
در میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران بیشترین متوسط قیمت هر متر خانه ۵۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است که هر یک از آنها با افزایش ۱۰۲.۸ درصدی در منطقه یک و ۸۱.۵ درصدی در منطقه ۱۸ مواجه شده‌اند. (منطقه ۱۸ در جنوب غربی تهران واقع شده است.)
حجم معاملات 6 ماهه واحد مسکونی
همچنین، در شش ماهه اول امسال حدود ۵۴.۹ هزار واحد مسکونی معامله شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ۶۹.۵ درصد افزایش دارد. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده که افزایش ۵۶.۷ درصدی دارد.
توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک مترمربع بنا در شهریورماه نیز حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۸.۹ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند و دامنه قیمتی ۱۴ تا ۱۶ میلیون و ۱۶ تا ۱۸ میلیون با ۸.۱ و ۷.۵ درصد سهم در رتبه بعدی قرار دارد.
از سوی دیگر در شهریورماه امسال توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر اساس ارزش هر واحد نشان‌دهنده آن است که واحدهای مسکونی با ارزش ۶۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان با اختصاص سهم ۱۳.۸ درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را داشتند.
منطقه ۵ دارای بیشترین معاملات مسکن
همچنین، توزیع معاملات انجام شده مسکن بر اساس مناطق شهری در تهران حاکی از آن است که منطقه پنج با ۱۵.۴ درصد از کل معاملات، بیشترین سهم معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است. (منطقه ۵ در شمال و شمال غرب کلان‌شهر تهران واقع شده‌است.)
وضعیت اجاره خانه در تهران
گزارش بانک مرکزی از مسکن تهران، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در شهریور ماه امسال نشان دهنده رشدی معادل ۲۷.۳ و ۳۰.۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.
کسادی بازار خانه‌های بزرگ متراژ
بررسی دقیق‌تر آمارهای بازار مسکن نشان می‌دهد که متوسط متراژ واحدهای عرضه شده از طریق یک سامانه ملکی به بازار مسکن شهر تهران در شهریور ماه ۱۰۹ متر بوده و این در حالی است که میانگین متراژ معاملات قطعی ۸۹ متر است.
به گزارش ایسنا، بررسی‌ها از اختلاف ۲۰ متری متراژ عرضه با تقاضا در بازار مسکن شهر تهران حکایت دارد.
بالاترین متوسط متراژ به منطقه یک با ۲۰۶ متر و کمترین متراژ به منطقه ۱۰ با متوسط ۶۶ متر تعلق دارد. این درحالی است که میانگین متراژ معاملات قطعی بر اساس قراردادهای خرید و فروش در بهار امسال برای منطقه یک ۱۴۸ متر و منطقه ۱۰ به میزان ۶۰ متر مربع بوده است.
پس از منطقه ۱ بالاترین متراژ واحدهای آماده فروش به منطقه ۳ تعلق دارد که متوسط متراژ واحدها ۱۴۹ متر است. رتبه‌های بعدی به ترتیب متعلق به منطقه ۶ با ۱۴۰ متر، منطقه ۲۲ با ۱۳۰ متر، منطقه ۲ با ۱۲۸ متر، منطقه ۴ با ۱۱۶ متر، منطقه ۸ با ۱۰۷ متر، منطقه ۷ با ۱۰۴ متر، منطقه ۱۳ با ۹۳ متر و منطقه ۵ با ۹۲ متر است.
کمترین متراژ واحدها بر اساس آگهی‌های سامانه مذکور به ترتیب مربوط به منطقه ۱۰ با ۶۶ متر، منطقه ۱۲ با ۷۷ متر، منطقه ۹ با ۷۸ متر، منطقه ۱۱ با ۸۳ متر، منطقه ۱۴ با ۸۶ متر و منطقه ۱۵ با ۸۹ متر تعلق دارد. با توجه به تعداد پایین آگهی‌های مناطق ۱۶ تا ۲۱ میانگین متراژ واحدهای این مناطق در گزارش لحاظ نشده است.
کاهش پروانه‌های ساختمانی در تهران
در همین حال مرکز آمار گزارشی از پروانه‌های ساختمانی صادر شده تهران و کشور منتشر کرده است که نشان‌دهنده کاهش ١٧,١ درصدی واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران و افزایش ١.٦ درصدی آن در شهرداری‌های کل کشور در سال ٩٨ نسبت به سال ٩٧ است.
به این ترتیب که در سال ١٣٩٨، تعداد ٦٣٣٩٨ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌‌بینی شده است که نسبت به سال گذشته حدود ١٧,١ درصد کاهش داشته است.‏ متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌ها 7 واحد بوده است.
تعداد ٩٠١٣ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری‌ تهران در سال ٩٨ صادرشده است که نسبت به سال گذشته حدود ١٧,٧ درصد کاهش داشته است.
مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان‌ صادرشده از سوی شهرداری‌ تهران در سال ٩٨ بالغ ‌بر ١١٦٧٦ هزار مترمربع بوده است که نسبت به سال گذشته حدود ١٨,٦ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره مورد بررسی حدود ١٢٩٥ مترمربع بوده است.
مختصات پروانه‌ها در کل نقاط شهری کشور
همچنین در سال ١٣٩٨، تعداد ٣٨٢٥٦٥ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌‌بینی شده است که نسبت به سال گذشته حدود ١,٦ درصد افزایش داشته است.‏ متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان ٢.٦ واحد بوده است‌.
تعداد ١٤٧٠٠٥ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور در سال ٩٨ صادرشده است که نسبت به سال گذشته حدود ٣,٥ درصد افزایش داشته است.
مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان‌ در سال ٩٨ حدود ٧٠٥٩٣ هزار مترمربع بوده است که نسبت به سال گذشته ٢ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ٤٦٨ مترمربع بوده است.
افزایش ۷۲ درصدی قیمت زمین در بهار ۹۹
در همین حال، چندی پیش مرکز آمار ایران اعلام کرده بود که قیمت زمین طی بهار ۹۹ نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۷۲ درصد افزایش داشته است.
بر اساس این گزارش متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمانی مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های املاک در کل کشور 57141 هزار ریال با میانگین مساحت 236 مترمربع بوده که نسبت به فصل قبل 22.1 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 71.8 درصد افزایش یافته است.
متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در سطح کشور 57461 هزار ریال با میانگین مساحت 107 مترمربع و متوسط عمر بنا 12 سال بوده که نسبت به فصل قبل 18.6 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 98 بالغ بر 62.7 درصد افزایش داشته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7456/7/555996/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها