بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

استاد بدیع‌الزمان فروزانفر درگذشت

استاد بدیع‌الزمان فروزانفر متولد ۲۰ تیرماه ۱۲۸۳ در بشرویه از توابع فردوس، از مفاخر فرهنگ و از بزرگان ادب معاصر ایران، بعدازظهر دیروز [چهارشنبه 16 اردیبهشت 1349] بدرود حیات گفت. استاد فروزانفر 68 سال داشت و به علت ابتلا به انفارکتوس درگذشت.
فقید سعید پس‌ از پایان تحصیلات در رشته علوم و ادبیات عرب و علوم دینیه از مشهد سال ۱۳0۳ به تهران آمد و فلسفه را نزد شادروان میرزا طاهر تنکابنی و فقه و علوم دینی را نزد استادان زمان فرا گرفت. خدمات فرهنگی خود را از سمت معلم ادبیات و فقه در دارالفنون آغاز کرد و سپس در مدرسه عالی حقوق به تدریس منطق مشغول شد. شادروان فروزانفر در دارالمعلمین عالی با سمت معلم ادبیات عربی و منطق و فلسفه مشغول تدریس شد و در سال ۱۳۰۸ به استادی ادبیات فارسی دارالمعلمین انتخاب گردید. چندی نیز ریاست مؤسسه وعظ و خطابه را به عهده داشت.
در سال ۱۳۱۳ هنگام تأسیس دانشگاه به سمت معاون دانشکده معقول و منقول منصوب شد و از سال ۱۳۲۳ به سمت ریاست این دانشکده انتخاب شد و تا یک سال قبل از آنکه به سمت رئیس کتابخانه سلطنتی انتخاب گردد، در این سمت خدمت می‌کرد (سال ۱۳46) در سال ۱۳۲۸ به نمایندگی مجلس مؤسسان و در همین سال به نمایندگی مردم فردوس در مجلس سنا انتخاب شد. تألیفات گرانبهای استاد که متجاوز از یازده جلد کتاب در رشته‌های ادبی است از آثار ارزنده ادبیات تحقیقی معاصر بشمار می‌رود. وی گذشته از تدریس در دانشکده الهیات استاد رشته لیسانس و دکترای ادبیات فارسی در دانشگاه تهران بود و سال‌ها عضویت فرهنگستان ایران و همچنین شورای عالی فرهنگ را به عهده داشت.
روزنامه اطلاعات - پنجشنبه 17 اردیبهشت 1349

از طرف اتحادیه صنف بستنی فروش تهران
تقدیر از اکبر مشدی

اتحادیه صنف بستنی فروش تهران از آقای اکبر مشدی (مشهدی ملایری) تقدیر کرد. اقدام اتحادیه به سبب کوششی است که مرکز تولید بستنی اکبر مشدی طی سال های سال چندان در کار خود مراقبت کرده است که بستنی وی شهرت جهانی پیدا کرده تا آنجا که برای توزیع بستنی در مراسم رسمی فرانسه، این بستنی بوسیله هواپیما به پاریس حمل شده است.
اتحادیه صنف بستنی فروش امروز اعلام داشت که مردم ایران در تهران و سراسر شهرها به بستنی ساخت افراد صنف علاقه دارند و بستنی های ماشینی تا به حال نتوانسته‌اند با بستنی محصول صنف رقابت نمایند. اتحادیه اعلام داشت که برای تولید بهترین و سالم ترین بستنی بین افراد صنف مسابقه خواهد گذاشت.
روزنامه اطلاعات- دوشنبه 28 اردیبهشت 1349

گورستان مدرن بهشت‌زهرا افتتاح شد

بهشت زهرا گورستان جدید تهران بعدازظهر روز پنجشنبه [25 تیر 1349] افتتاح شد. در این مراسم رئیس انجمن شهر، شهردار، حضرت آیت‌الله شهرستانی، مهندس سمیعی معاون شهردار و معتمدان محلات تهران شرکت داشتند. گورستان جدید تهران در دو کیلومتری کهریزک واقع در جاده قم ساخته شده است.
در این مراسم مدیرعامل گورستان [مهندس محمد توسلی از 1348 تا اسفند 1357] گزارش داد و اعلام داشت که فکر ساختمان گورستان برای تهران در دوره تصدی تیمسار صفاری [محمدعلی صفاری، شهردار تهران از 1خرداد 1346 تا 14 شهریور 1347] مطرح شده و زمینی به مساحت سه میلیون و صد و چهل هزار متر بدین منظور خریداری شد. دیوارکشی این واحد در دوره تصدی آقای منوچهر پیروز [شهردار تهران از 15 شهریور 1347 تا 12 آبان 1347] انجام شد و درختکاری آنجا نیز در دوره تصدی آقای شهرستانی [جواد شهرستانی، شهردار تهران از 13 آبان 1347 تا 9 مهر 1348] انجام شد.
قرار بود گورستان طبق برنامه در سال 1350 آماده شود ولی از زمان تصدی آقای نیک پی [غلامرضا نیک پی، شهردار تهران از 12 مهر 1348 تا 25 مرداد1356] فعالیت شدید ساختمانی در این مرکز شروع شد و برنامه یک سال زودتر از موعد مقرر اجرا گردید.
در گورستان جدید تهران هزار اصله درخت کاشته شده و هفت چاه عمیق حفر گردیده است. تأسیسات این واحد بر طبق تشریفات عرف و مذهب رو به قبله است و در آنجا مسجد بزرگ، سالن تشریفات و برگزاری مجالس سوگواری، غسالخانه، سردخانه و دیگر تأسیسات ساخته شده و گورستان جدید تهران برای مدت 25 سال آینده تهران کافی است.
پس از سخنان مدیرعامل، آقای نیک پی شهردار تهران صحبت کرد و گفت: آماده شدن گورستان تهران موجب تغییر امر کفن و دفن مردگان می‌شود. این موجب افتخار من است که مأموران توانسته‌اند در مدت کوتاهی مجهزترین و زیباترین گورستان را در تهران و یک سال زودتر از موعد مقرر بسازند.
سپس شهردار همراه حضرت آیت‌الله شهرستانی و رئیس انجمن شهر و معتمدان محلات به بازدید از تأسیسات گورستان پرداختند و از گورهای آماده، سرویس حمل اجساد که مجهز به بیست آمبولانس مرسدس بنز بوده و دیگر اماکن گورستان دیدن کردند.
روزنامه اطلاعات- شنبه 27 تیر 1349

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7456/16/556024/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها