‌به نام تاریخ



8 مهر
194 روز از سال سخت گذشت. در تقویم امروز نام چهره‌های بزرگی ثبت شده که به بهانه تولد یا درگذشت‌شان زندگی و آثارشان را مرور می‌کنیم.
تولدها
افشین مقدم: خواننده ترانه مشهور «زمستون» اگر زنده بود امروز 75 ساله می‌شد. افشین مقدم موسیقی را از کودکی زیرنظر عطاءلله خرم آموخت. او در تراس یکی از رستوران‌های تهران آواز می‌خواند و سعید دبیری ترانه سرا در این رستوران به صدای او علاقه‌مند شد و پس از سرودن ترانه «زمستون» از او خواست این ترانه را اجرا کند. آلبوم «زمستون» در زمستان سال 1348 منتشر شد و مقدم را به شهرت رساند و بلافاصله پس از آن ضبط آلبوم دومش را به‌نام «آخرین طبیب» با ساخته‌های جهانبخش پازوکی آغاز کرد. افشین مقدم با این ترانه‌ها هر روز محبوب‌تر می‌شد ،اما سال 1355 وقتی با سعید دبیری به مسافرت شمال رفته بود در جاده هراز تصادف کرد و درگذشت.
میگل د سروانتس: نویسنده رمان مشهور «دن کیشوت» سال 1547 در چنین روزی به دنیا آمد. میگل د سروانتس اسپانیایی نظامی بود و حتی در سال 1575 اسیرشد و در شمال آفریقا  نیزبه بردگی گرفته شد. او نوشتن را از سال 1585 آغاز کرد و «گالاتئا» نخستین اثرش بود که منتشر شد. بخش اول مشهورترین اثرش یعنی «دن کیشوت» را در زندان نوشت و این بخش نخستین بار در سال 1605 منتشر شد و سال 1615 بخش دوم آن چاپ شد. این اثر از قدیمی‌ترین رمان‌های نوین اروپایی است و خیلی‌ها آن را بهترین کتاب اسپانیایی می‌دانند سروانتس پس از این اثر رمان‌های «سرمشق» و «وظایف پرسیلس و سیگیس موندا» را نوشت که کتاب آخر او سال 1617 و یک سال پس از مرگش منتشر شد. منتقدان ادبی به سروانتس لقب شاهزاده نبوغ داده‌اند و «دن کیشوت» را تأثیرگذارترین رمان ژانر تخیلی می‌دانند.
میکل آنجلو آنتونیونی: کارگردان ایتالیایی مشهور سال 1912 در چنین روزی به دنیا آمد. میکل آنجلو آنتونیونی در نوجوانی نگارگری می‌کرد، اما در دانشگاه  رشته اقتصاد و بازرگانی خواند و البته همزمان داستان و نمایشنامه می‌نوشت. ابتدا می‌خواست فیلمی از یک آسایشگاه روانی بسازد که به‌ دلیل واکنش بیماران از این کار منصرف شد؛ مدتی دستیار کارگردان و بعد خبرنگار سینمایی شد و بالاخره در سال 1943 اولین فیلمش را به‌نام «مردمان دره پو» ساخت؛ یک مستند. نخستین فیلم بلندش «وقایع نگاری یک عشق» بود که سال 1950 اکران شد. فیلم‌های «شکست خوردگان» و «بانویی بدون گل‌های کاملیا» هم دیگر آثار آنتونیونی بودند. فیلم «معشوقان» در سال 1955 بالاخره برای او موفقیت به همراه داشت و شیر نقره‌ای جشنواره ونیز را گرفت و فیلم‌های «فریاد» و «ماجرا» و «شب» موفقیت او را تکرار کرد. فیلم «کسوف» هم با بازی آلن دلون، آنتونیونی را بیشتر مطرح کرد؛ در واقع دهه 60 میلادی دوران اوج آنتونیونی بود اما در سال 1970 فیلم «آگراندیسمان» او هم با نقدهای مثبت منتقدان همراه شد و هم تماشاگران از آن استقبال کردند. «حرفه: خبرنگار»، «شناسایی یک زن»، «فراسوی ابرها» و «اروس» دیگر فیلم‌های آنتونیونی بودند. او سال 2007 درگذشت.
    سالروز تولد مایکل پاول کارگردان انگلیسی، رحمت افشار آهنگساز، علی اصغر شاه زیدی خواننده، داوود جهان وند شاعر، سیدعادل حسینی شاعر و نسیم عزیزی داستان نویس هم امروز است.
 درگذشت‌ها
مهین دیهیم: بازیگر و صداپیشه ایران سال 1380 در چنین روزی درگذشت. مهین دیهیم متولد 1304 بود و در 20 سالگی برای بازی در نمایش «تاجر ونیزی» در تئاتر فرهنگ آن زمان انتخاب شد. پس از آن نمایش‌هایی مانند «شعله» و «نی نی کوچولو» را بازی کرد و سال 1331 با فیلم «اشتباه» وارد سینما شد. دیهیم با فیلم «بی‌پناه» به شهرت رسید و همان زمان و در سال 1335 با توجه به صدای خوب‌اش برای بازی در نمایش‌های رادیویی دعوت شد و کارش را در برنامه‌هایی مانند «شما و رادیو»، «جمعه بازار» و «رادیو تعطیلی» ادامه داد. دیهیم از اولین نسل گویندگان دوبلاژ ایران بود و با گسترش فعالیت‌هایش در این زمینه و در رادیو از دهه 40 کم کم از سینما فاصله گرفت ،هرچند که با دعوت بهرام بیضایی در «چریکه تارا» نقش کوتاهی  بازی کرد؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم بیشتر در رادیو فعال بود و صدایش را در برنامه‌هایی مانند «صبح جمعه با شما» می‌شنیدیم، البته در سریال‌هایی مانند «مثل یک گل بهار»، «پاییز عشق» و «آرایشگاه زیبا» هم نقش‌های کوتاهی  بازی کرد. مهین دیهیم با شخصیت «خانم سوزنی» در «صبح جمعه با شما» در یاد مردم مانده است.
    لوکا کارسون اسمیت نویسنده امریکایی هم در چنین روزی درگذشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7456/20/556071/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها