مسئولان فرهنگی و دولتی به تماشای «علمدار» نشستند

فرهنگ و هنرمیراث دارنهضت عاشورا




ندا سیجانی
خبرنگار
ششمین اجرای موسیقی- نمایش عاشورایی «علمدار» شامگاه یکشنبه ششم مهرماه روی صحنه رفت. تالار وحدت در این شب‌های پاییزی اجرای متفاوتی را تجربه کرده و هر شب یک راوی، روایتگر افتخاری «علمدار» بود؛ هنرمندانی همچون داریوش ارجمند، حسین پاکدل، مهدی سلطانی، فرهاد قائمیان، هادی حجازی و پرویز پرستویی.
«علمدار» ترسیم و تصویری از فلسفه عشق و عاشقی در برپایی نهضت عاشورا بوده؛ نهضت و میراثی گرانقدر که نسل به نسل تا به امروز حافظ و میراثدار آن بوده‌اند. اما علمدار روایتی دیگری است؛ گفت‌و‌گوی عباس و فرات آنگاه که مشک بردست می‌گیرد و به سوی رود می‌رود و زمزمه می‌کند: «به خدا که پدرم نیز کمی پیش‌تر از آنکه چشم‌هایش را برای آخرین‌بار برهم گذارد مرا گفت مباد در روز عاشورا آن دم که به شریعه شدی آب بنوشی و برادرم حسین تشنه باشد... من دل سوخته عطش کودکان حسینم این دل به خوردن آب خنک نمی‌شود و به بردن آب خنک می‌شود... بخروش و این مشک را لبالب کن ای رود، بخروش و سیراب کن این تشنه‌ترین مشک هستی را بخروش ای رود... پس فرات در تاروپود مشک پیچید و سردار به سوی خیمه‌ها روان شد... عباس رو به مشک گفت کاش سلامت بمانی و سلامت به خیمه‌ها برسی ای مشک؛ تو که می‌دانی این آب آبروی من است نکند آبروی مرا بریزی! نکند بخراشی و بی آب شوی، آبم کنی از شرم نگاه کودکان... به خدا که دلم می‌شکند اگر آب تکانی بخورد در دلت، قسمت می‌دهم به حرمت لب‌های تشنه کمی تاب بیاور ای مشک...» این جملات را عباس به فرات می‌گوید...
آغاز به کار موسیقی- نمایش علمدار یکم تا ششم مهرماه بوده که به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و به تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی و کارگردانی حسین پارسایی و با همراهی ارکستر سمفونیک تهران به مدت 6 شب از طریق یکی از اپلیکیشن‌های خصوصی میزبان مخاطبان بسیاری بوده است. پوریا خادم آهنگساز کار است و رهبری ارکستر را بردیا کیارس برعهده داشته و با خوانندگی پوریا اخواص اجرا شد، اثری که درپی استقبال گسترده مخاطبان، قرار است ۱۶ و ۱۷ مهر ماه ساعت ۱۸ مصادف با اربعین حسینی به روایتگری پرویز پرستویی در تالار وحدت روی صحنه برود.
اما ششمین اجرای موسیقی نمایش علمدار با روایت پرویز پرستویی میزبان میهمانی همچون محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اسلامی شهر تهران، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه‌ ملی، علی مرادخانی مشاور هنری شهردار تهران، محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و... بود.
هنر پل ارتباطی نسل جوان با نهضت عاشورا
پوریا خادم آهنگسازاین اثر در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره وظیفه فرهنگ و هنر در حفظ و حراست از نهضت عاشورا گفت: به عقیده من بهترین گزینه برای درک و توجه بیشتر نسل جوان با فلسفه عاشورا هنر است، در واقع با جمع‌آوری المان‌های فرهنگی جذاب و روز دنیا در یک موسیقی یا نمایش می‌توان اثری خلق کرد که تمامی نسل‌ها را در بر بگیرد و خارج از زمان و مکان و تاریخ تعریف شود. در این‌گونه آثارمخاطب در لحظه اثری می‌بینید یا می‌شنود که بی‌شک با زندگی او هم در ارتباط بوده و این آثار از دل هنرمندانی خلق شده است که هم عصر و دوره او بوده‌اند و به همین دلیل اثرگذاری بیشتری داشته است.
این آهنگساز در خصوص شکل‌گیری این اثر بیان کرد: «علمدار» به هیچ عنوان یک کار سفارشی نبوده و برخاسته از دغدغه ذهنی خودم است. حدوداً 14 ساله بودم که ایده ساخت پوئم سمفونی علمدار در ذهنم شکل گرفت و البته این ایده به سبب علاقه‌ای است که از کودکی به حضرت عباس(ع) داشته‌ام و سرانجام سال 94 این پوئم سمفونی همراه با ارکستر سمفونیک آذربایجان و ارکستر سمفونیک تهران اجرا شد و بعد ازگذشت 5 سال تصمیم بر آن گردید این کار همراه با نمایش روی صحنه برود و به روی متنی که آقای کوهستانی نوشته بودند و یک‌سری از المان‌هایی که در آن پوئم سمفونی وجود داشت موسیقی آن را نوشتم که با کارگردانی آقای پارسایی اجرا شد و کلیه عواید مالی این اجراها از طریق مؤسسه خیریه خادمین علی ابن ابیطالب(ع) صرف مناطق محروم‌ بویژه سیستان و بلوچستان خواهد شد.
او درباره اینکه آیا «علمدار» توانسته پیام عاشورا را به نسل امروز منتقل کند پاسخ داد: این سؤال را باید از مخاطب پرسید اما تمام دغدغه و امیدواری من این است که «علمدار» بتواند تأثیر خوبی روی مخاطب داشته باشد و در لحظه‌ای که این اثر را می‌بیند یا می‌شنود، بخصوص نسل جوان تعصبات مذهبی که در زندگی‌اش وجود داشته وآن را کنار گذاشته با پرداختن به فلسفه درونی عاشورا باردیگر به آن رجوع کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7456/19/556074/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها