بهره‌برداری از ۳۳هزار و ۲۶۲ طرح روستایی ‌و عشایری با دستور رئیس‌جمهوری

روحانی: خدمات به عشایر و روستاییان را تا پایان دولت ادامه می‌دهیم




بهره‌برداری از ۶هزار و ۷۵۰ طرح عمرانی و ۲۶ هزار و ۵۱۲ طرح اشتغال روستایی و عشایری در بیست ‌و هفتمین هفته افتتاح طرح‌های مهم ملی کشور با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید» با دستور رئیس جمهوری رقم خورد. برای اجرای این ۳۳ هزار و ۲۶۲ طرح، ۱۳ هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است که پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری این طرح‌ها، ۸۶ هزار و ۸۹۴ فرصت اشتغال پایدار مستقیم ایجاد شود.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی در آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های ملی حوزه روستایی و عشایری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با تبریک روز روستا از تلاش‌های انجام شده در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی برای روستاییان و عشایر تشکر کرد و گفت: خدمت رسانی به روستاییان و عشایر را به عنوان یک وظیفه مهم اجتماعی تا پایان کار دولت دوازدهم ادامه می‌دهیم. روحانی همچنین از تلاش‌ها و اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای روستاییان تشکر کرد و گفت: از اینکه قرار است تا پایان این دولت ١۵ هزار کیلومتر راه روستایی افتتاح شود، خوشحال هستیم. رئیس جمهوری همچنین درباره فعالیت‌ها و اقدامات آموزش و پرورش گفت: افتتاح هر روز ١١ کلاس روستایی و ٢٩ کلاس در سراسر کشور برای دولت تدبیر و امید بسیار افتخارآمیز است.
روحانی همچنین با تشکر از اقدامات  وزارت نیرو در حوزه آب و برق، گفت: اینکه روستاییان کشور تا پایان دولت دوازدهم تقریباً ١٠٠ درصد از برق بهره‌مند خواهند شد و اکنون هم بیش از  ٩٩ درصد از برق برخوردارند برای کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران افتخارآمیز است. به گفته رئیس دولت تدبیر و امید،  برق‌رسانی ١۵٠ روستا در ۶ ماهه اول سال ٩٩ که اکنون به صورت رسمی به بهره‌برداری می‌رسد برای دولت بسیار حائز اهمیت است.
روحانی همچنین از تلاش‌های وزارت نفت برای گازرسانی به روستاهای کشور گفت: می‌توانیم به مردم اعلام کنیم که برق رسانی و گازرسانی به روستاهای کشور تا پایان دولت دوازدهم، تکمیل و آخرین گام‌های آن برداشته می‌شود.
رئیس جمهوری افزود: البته یکی دو استان مانند سیستان و بلوچستان در این مسیر از ابتدا عقب بوده‌اند که در این آمارها مدنظر نیست.
روحانی همچنین از وزیر و مدیران و کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به خاطر توسعه «عدالت ارتباطات» در روستاهای کشور تشکر کرد. در بیست‌وهفتمین هفته افتتاح طرح‌های مهم ملی کشور، ۱۱۲ طرح عمران روستایی، ۹۱۳ طرح آموزشی، یک هزار و ۹۱۳ طرح ارتباطی، ۷۲ هزار و۲۸۲ طرح مسکن روستایی، ۳۱۳ طرح بهداشتی، ۶۲۵ طرح عشایری، ۲۹۲ طرح گازرسانی، ۱۵۰طرح برق رسانی، ۱۱۳ طرح ورزشی، ۶۷۴ طرح ورزشی و ۶۷۴ طرح راه روستایی، ۸۱۱ طرح هادی، ۸۳۰ طرح محرومیت‌زدایی و ۴ کتابخانه و مجتمع فرهنگی و بیش از ۲۶ هزار و ۵۰۰ اشتغالزایی با دستور رئیس جمهوری به بهره‌برداری ‌رسید.
 ۱۰ میلیون روستایی مشمول تخفیف صددرصدی برق می‌شوند
بهره‌برداری از بیش از ۳۳ هزار طرح روستایی و عشایری با محوریت معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و همکاری وزارتخانه‌های تعاون، کارو رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، آموزش و پرورش، جهادکشاورزی، راه و شهرسازی، نیرو که کار ویژه‌ای در مناطق روستایی و عشایری داشتند، همچنین نهادهای حاکمیتی کشور مثل کمیته امداد حضرت امام، ستاد اجرایی فرمان امام، بسیج سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی و عملیاتی شده است.
در مراسم بهره‌برداری از این طرح‌ها وزرایی مانند وزیر نیرو توضیحاتی را در خصوص برنامه‌های آتی ارائه دادند. وزیر نیرو با بیان اینکه طرح برق امید از آبان‌ماه در کشور اجرایی خواهد شد گفت: ۱۰ میلیون نفر از روستاییان مشمول تخفیف صددرصدی این طرح خواهند شد.
«رضا اردکانیان» در مراسم افتتاح طرح‌های کلان ملی از طریق ویدیوکنفرانس افزود: امروز جمعیت شهری تحت پوشش انرژی برق در جهان ۹۶ درصد است، در کشورمان ۱۰۰درصد جمعیت تحت پوشش برق هستند و نیز جمعیت روستایی تحت پوشش برق درجهان ۷۹ و در کشورما نزدیک ۱۰۰درصد یعنی ۹۹.۷ درصد است که تاپایان فعالیت دولت تدبیرو امید به ۹۹.۹ خواهد رسید که شامل ۲۰هزار خانوار عشایر کوچنده هم خواهد بود. اردکانیان خاطرنشان ساخت: عشایر کوچنده با سیستم‌های قابل حمل خورشیدی از نعمت برق برخوردار خواهند شد.
وزیر نیرو به جمعیت شهری تحت پوشش شبکه آب در جهان اشاره و آن را ۸۵ درصد عنوان کرد و گفت: این رقم در کشورمان صددرصد است و جمعیت روستایی جهان، تحت پوشش از جهت آب پایدار ۵۳درصد است و در ایران ۸۲.۵ درصد است.
وی ادامه داد: اتفاق‌های خوبی در بیش از هفت سال گذشته صورت گرفته به گونه‌ای که علاوه بر ۹۰۰ هزار نفری که قبل از دولت حاضر در روستاها از شبکه آب سالم و پایدار برخوردار بودند، هشت میلیون نفر دیگر به این جمعیت اضافه شده و ۱.۴ میلیون نفر دیگر هم تاپایان دولت اضافه خواهند شد به نحوی که در هرهفته ۳۵ روستا به این شبکه وصل شده‌اند. اردکانیان افزود: امروز یازده هزار و ۹۱۸ روستا در کشور از نعمت آب سالم و پایدار برخوردارند.
وزیر نیرو گفت: سه هزار و ۷۹ روستا دردوران این دولت برق دارشده است که تاپایان دولت به رکورد ۹۹.۹ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه برق خواهیم رسید. وی ادامه داد: به مناسبت روز ملی روستا و عشایر ۱۵۰روستا در ۲۲ استان کشور به شبکه برق وصل شدند.
اردکانیان در پایان بیان کرد: همزمان با اجرای طرح برق امید که با مصوبه هیأت وزیران در آغاز شهریور ماه وارد مراحل برنامه‌ریزی برای اجرا و از آبان‌ماه عملیاتی خواهد شد، حدود نیمی از هموطنان روستایی از امتیاز تخفیف ۱۰۰درصدی این طرح برخوردار خواهند شد.
 ۲۰ هزار خانوار عشایر تا پایان دولت از آب پایدار برخوردار می‌شوند
وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم گفت: به مناسبت روز روستا با افتتاح ۶۲۵ پروژه آبرسانی در کشور ۲۱ هزار خانوار عشایری به آب شرب سالم و پایدار دسترسی پیدا کردند که تا پایان دولت نیز ۲۰ هزار خانوار دیگر زیر پوشش قرار می‌گیرند.
کاظم خاوازی افزود: برای اجرای این پروژه‌ها، هزار و ۷۱۰ کیلومتر لوله‌کشی و حدود ۹ میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری انجام شده است.
وی از حفر ۴۶ حلقه چاه آب برای پروژه‌های افتتاح شده خبر داد و گفت: همه این اقدامات برای دسترسی عشایر به آب سالم، پایدار و بهداشتی انجام شده است. وی با بیان اینکه حدود ۱.۷ درصد جمعیت کشور را قشر نجیب عشایر تشکیل داده است تصریح کرد: عشایر در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش بسیار زیادی دارند.
خاوازی گفت: تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۲ درصد صنایع دستی توسط عشایر کشور تهیه می‌شود و همچنین به عنوان عوامل پدافندی در مرزهای کشور نقش بسیار زیادی دارند. وی با بیان اینکه ۳۸ درصد جنگل‌ها و مراتع در اختیار عشایر کشور است عنوان کرد: مدیریت و بهره‌برداری از این منابع در اختیار این قشر است.
خاوازی بیان کرد: یکی از اتفاقات خوب در این دولت تأمین آب شرب سالم و بهداشتی برای خانواده‌های عشایر بود که در طول این دولت سطح برخورداری از ۴۳ درصد به ۶۳ درصد ارتقا پیدا کرد. وی افزود: با تقویت زیرساخت‌های ناوگان‌های آبرسانی سطح دسترسی عشایر امروز به  ۷۸ درصد رسیده که در گذشته ۵۰ درصد بوده است. وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در قانون تسهیلات حمایت از تولید پایدار در بخش عشایر و روستایی ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی هزینه شده است.

برش
نگاهی آماری به زیرساخت روستاهای ایران

امروز یعنی 15 مهر روز «روستا و عشایر» است؛ حدود ۲۶ درصد از جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند؛ ۳۹ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار و ۲۳ هزار روستا زیر ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد. جمعیت روستایی ۲۰ خانوار کمتر از ۳ درصد جمعیت روستایی است یعنی بیش از ۹۷ درصد جمعیت کشور در روستاهای بالای ۲۰ خانوار ساکن هستند.
در حال حاضر ۹۹.۵ درصد جمعیت روستایی به شبکه سراسری برق متصل هستند و در حوزه آب آشامیدنی سالم و شبکه لوله کشی ۹۰ درصد روستاها به شبکه آبرسانی متصل هستند. همچنین در مدیریت امور روستا ۹۵ درصد روستاهای کشور دارای مدیریت دهیاری هستند که اعتبارات خوبی هم در این حوزه پیش‌بینی شده است.
حدود ۹۴ درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و اینترنت دارند. این در حالی است که تا پیش از آغاز به کار دولت تدبیر و امید این میزان کمتر از ۲۰ درصد بوده است. همچنین حدود ۹۶ درصد روستاها از خدمات خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت بهره‌مند هستند. ۹۰ درصد روستاهای کشور دارای مدرسه هستند و مدارسی که سازه‌های قدیمی دارند در حال بازسازی و نوسازی هستند. در حوزه گازرسانی روستایی بیش از ۸۸ درصد روستاهای کشور به شبکه گازرسانی متصل شده‌اند. این در حالیست که تا قبل از دولت تدبیر و امید این میزان ۱۵ درصد بوده که با توجهی که دولت داشته گازرسانی ۷۰ درصد افزایش داشته است، گازرسانی به بیش از ۸۸ درصد روستاهای کشور انجام شده و دولت تصمیم دارد تا پایان فعالیت خود این میزان را به ۱۰۰ درصد افزایش دهد تا روستایی بدون گاز در کشور وجود نداشته باشد.
اکنون حدود ۹۵ درصد راه‌های روستایی کشور آسفالت هستند و ۴۵ درصد خانه‌های روستایی مقاوم سازی شده‌اند. منابع سهم اشتغال روستایی از پنج درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده  است؛ تسهیلات نرخ بیکاری روستایی از ۸.۷ درصد به ۷.۳ درصد کاهش یافته که ۱.۴ درصد کاهش نرخ بیکاری روستایی را رقم زده که تأثیرات خوبی در  تثبیت جمعیت روستایی داشته است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7462/7/556736/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها