پیامدهای جدید بسط کرونا در جهان سینما

ارجاع کارهای «برانا» و «اسپیلبرگ» به آینده دور‌




‌وصال روحانی
خبرنگار
‌در هفته‌ای که فهرست پرفروش‌های سینمای جهان و بویژه امریکای شمالی فرق چندانی نکرد و «تنت» ساخته گیج‌کننده و جدید کریستوفر نولان درآمدسازی‌اش را در جهان از 320 میلیون دلار عبور داد و برای پنجمین هفته متوالی در صدر ماند، این لیست جدید فیلم‌های بزرگ به تعویق افتاده بود که نظرها را بیشتر به خود جلب کرد. بعد از رونق نگرفتن آثار پرهزینه استودیوهای مشهور و ماندگاری اوضاع کرونایی بر اکثر کشورها، طبعاً یک بار دیگر تأخیر در پخش این فیلم‌ها در دستور کار قرار گرفت و تغییراتی زمانی بدین شرح اعمال و اعلام شد؛ «بیوه سیاه» جدیدترین کار کمیک استریپی شرکت مارول از 16 آبان امسال که زمان مقرر برای پخش آن بود، به 17 اردیبهشت سال بعد موکول شد، بازسازی فیلم کلاسیک «داستان وست ساید» با کارگردانی استیون اسپیلبرگ با تأخیری یک‌ساله از 28 آذر 1399 به 20 آذر 1400 تغییر زمان داد و ورسیون تازه «مرگ روی نیل» براساس یکی از رمان‌های جنایی معروف آگاتا کریستی و با کارگردانی کنت برانای بریتانیایی به‌جای 3 آبان امسال در 28 آذر اکران خواهد شد و البته امکان ارجاع آن به فروردین 1400 هم وجود دارد. در نقطه مقابل، کمپانی فاکس قرن بیستم در نظر دارد فیلم ترسناک جدیدش به‌نام «مرد توخالی» را که به مناسبت ایام موسوم به هالووین (اواخر مهرماه) و انگاره‌های ترسناک آن ساخته شده، از 4 آبان اکران کند و مسئولان استودیومدعی‌اند که «Soul» را هم که کاری کمدی و ساخته شرکت پیکسار و تحت‌الحمایه آنان است، در تاریخ ذکر شده قبلی (اول آذر) به‌نمایش در خواهند آورد و در آن صورت این فیلم با نسخه جدید جیمزباند با نام «زمانی برای مردن نیست» به رقابت برخواهد خاست. اما شایعات نزدیک به حقیقت گویای این نکته است که پخش جدیدترین ماجراها مأمور «007» هم به اواخر بهار یا اواسط تابستان 2021 موکول خواهد شد که امید می‌رود جهان کمتر از امروز در چنگ بی‌رحم کرونا باشد و آمار فروش بالاتر برود وگرنه با ارقام رایج ماه‌های اخیر و حتی با درآمد حاصل از «Tenet» نمی‌توان به روند پخش فیلم‌های بزرگ استمرار بخشید زیرا فروش‌ها به‌خاطر قانون منع استفاده از بیش از 30 درصد گنجایش سالن‌های سینما و انواع محدودیت‌های دیگر برخاسته از بیماری کرونا به ارقامی متوسط هم نخواهد رسید.
‌از میانبر تا آخرین شیفت
با چنین اوضاع و احوالی این هفته امریکای شمالی، اروپای‌غربی، شرق آسیا و اقیانوسیه شاهد پخش چند فیلم تازه هم بود که شرح و اوصاف کوتاه آنها از این قرار است:
*‌ «میانبر» یک فیلم فانتزی و حادثه‌ای و با رگه‌هایی از ژانر وحشت که اولین نمایش بین‌المللی خود را چندی پیش در جشنواره بین‌المللی جیفونی تجربه کرد، در 725 سالن در سطح امریکا، کانادا و مکزیک بیش از 581 هزار دلار نفروخت اما در اوضاع کرونایی و کم رونق سینماهای دنیا همین رقم نیز برای استقرار این فیلم در رده هفتم درآمدسازان سینمای جهان کفایت کرد. این فیلم 83 دقیقه‌ای را آله‌سیو لیگوری ایتالیایی بر اساس سناریویی از دانی‌یله کاسکی کارگردانی کرده و نقش‌های اصلی آن را آندره کلاز، جک کین و زاک سات کلیف ایفا کرده‌اند.
*‌ «آخرین شیفت» که فیلمی 90 دقیقه‌ای و کمدی با کارگردانی و داستان‌نویسی اندرو کوهن است، این هفته در 881 تماشاخانه در امریکای شمالی فقط 364 هزار دلار پولسازی کرد اما این فیلم نیز متعلق به کمپانی سونی پیکچرز را در رده هشتم جدول پرفروش‌ها نشاند. ریچارد جنیکنز، شین پال مک گی و داوین جوی راندولف نقش‌های اصلی این فیلم را که ابتدا در اوایل بهمن ماه 1398 در جشنواره معتبر سان دنس امریکا اکران شد و سپس به سبب عواقب تلخ بسط کرونا اکران عمومی‌اش تا مهر امسال به تأخیر افتاد، بازی کرده‌اند.
* «آوا» که یک کار جنایی و اکشن با مایه‌های ژانر تریلر (دلهره آور) است، در 386 سالن در امریکا، کانادا و مکزیک به گیشه‌ای 208 هزار دلاری اکتفا کرد و با این حال رتبه دهم جدول پرفروش‌ها را به‌دست آورد. این فیلم با کارگردانی تیت تیلور امریکایی که ساخت فیلم‌های مطرح دیگری مانند «مرد زشت زیبا» (2008)، «خدمتکار» (2011) و «دختری در قطار» 02016) را هم در کارنامه‌اش دارد، داستان زندگی و اقدامات زنی جوان و تروریست به‌نام آوا فالکنر است که پس از ترور یک تاجر معروف انگلیسی در فرانسه و لو رفتن‌اش تحت تعقیب مرگبار قرار می‌گیرد و فرار وی از دست دشمنانش او را به خاک امریکا هم می‌کشاند. جسیکا شاستین هنرپیشه زن مشهور امریکایی که در 13 سال اخیر در فیلم‌های مهمی مانند «درخت زندگی» حضور یافته، نقش این تروریست را ایفا کرده و سایر هنرپیشه‌های معروف فیلم، جان مالکوویچ، کالین فارل، جینا دیویس و جووان چن هستند.
*‌«RBG» که فیلمی مستند درباره زندگی و دستاوردهای روست بادر گینز بورگ (شخصیتی حقیقی و دومین عضو زن دیوانعالی قضایی امریکا) است و ابتدا در سال 2018 اکران شده بود، در پخش مجدد خود در سطح 900 سالن در امریکای شمالی از 134 هزار درآمدسازی فراتر نرفت و با چنین مبلغی در رده بیستم جدول پرفروش‌ها نشست. سازمان معتبر «انجمن ملی نقد امریکا» این فیلم را بهترین کار مستند سال 2018 معرفی کرده و دلیل پخش مجدد آن در دل پاییز 2020 احتمالاً انتخاب یکی دو عضو جدید دیوانعالی امریکا طی هفته‌های اخیر توسط دونالد ترامپ که آنها هم زن هستند و مسأله تأثیرگذاری محسوس آن روی نتیجه انتخابات قریب الوقوع این کشور بوده است.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7462/19/556789/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها