خانه «همسایه‌ها» فروخته شد


فروش خانه احمد محمود در اهواز به واکنش تند بسیاری از کاربران فضای مجازی منجر شد. یکی از کاربران توئیتر می‌نویسد: «معمار این خانه پدر احمد محمود بود. کف حیاط را خود محمود خشت‌فرش کرده بود. درخت کنار توی حیاط را زمان تولد احمد محمود کاشته بودند. بر بام، بخشی که مشرف به حیاط است، پدر محمود ساعت آفتابی درست کرده بود. اتاق تَهی همانجاست که «همسایه‌ها» را درش نوشت.» احمد محمود نویسنده معاصر ایرانی بود. او را پیرو مکتب رئالیسم اجتماعی می‌دانند. معروف‌ترین رمان او، همسایه‌ها، در زمره آثار برجسته ادبیات معاصر ایران شمرده می‌شود. کاربر دیگری می‌نویسد: «خانه احمد محمود در اهواز چوب حراج خورد و فروخته شد. این خانه و زیرزمین آن، همان فضای رمان «زمین سوخته» است.
احمدرضا حسینی‌بروجنی معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان به دنبال اعتراض افکار عمومی به فروش خانه پدری احمد محمود به ایسنا می‌گوید: «خانه احمد محمود در محدوده مصوب بافت تاریخی اهواز است و چنانچه مالک جدید قصد تبدیل آن به احسن‌ یا تخریب آن را دارد باید از میراث فرهنگی مجوز دریافت کند.»
البته تجربه نشان می‌دهد نه حضور یک خانه در بافت تاریخی توانسته جلوی تخریب خانه نویسندگان ایرانی که می‌توانند مقصد گردشگران ادبی باشند را بگیرد نه حتی ثبت ملی. برای خانه احمد محمود هم همان اتفاقی افتاد که در نهایت به تخریب خانه پرویز مشکاتیان در نیشابور منجر شد. خانه مشکاتیان هم توسط خانواده‌اش فروخته و توسط مالک تخریب شد. بسیاری می‌ترسند خانه احمد محمود هم به چنین سرنوشتی دچار شود. هرچند خانه احمد محمود به رغم همه ارزش‌ها هنوز هم جایی در فهرست میراث ملی ندارد و پرونده ثبت ملی آن توسط میراث فرهنگی استان تهیه نشده است. احمد اعطا معروف به احمد محمود در بررسی تاریخ ۲۰ ساله ادبیات داستانی ایران از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۷ به عنوان برترین داستان‌نویس و رمان‌پرداز ۲۰ سال ادبیات داستانی در جامعه ادبی ایران شناخته می‌شود و هنوز هم با گذشت چندین سال از درگذشت این داستان‌نویس جنوبی بر تعداد علاقه‌مندانش افزوده می‌شود.
احمد محمود فعالیت ادبی خود را با نگارش چند داستان در سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۶ در مجله‌های تهران آغاز کرد و پس از آن موفق به انتشار آثاری شامل «دریا هنوز آرام است»، مجموعه داستان «بیهودگی»، «زائری زیر باران»، مجموعه «پسرک بومی‌ و غریبه‌ها»، رمان « همسایه‌ها»، رمان «داستان یک شهر»، رمان «زمین سوخته»، مجموعه داستان‌های «دیدار»، «قصه آشنا»، «از مسافر تا تب خال»، رمان سه جلدی «مدار صفر درجه»، «درخت انجیر معابد» شد.
رمان همسایه‌های احمد محمود یکی از جنجالی‌ترین کارهای یک داستان‌نویس ایرانی است که با سبک ادبی خاص همچنان علاقه‌مندان خود را دارد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7462/1/556812/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها