نخستین مصاحبه وزیر جنگ اسرائیل با خبرنگاران عرب حوزه خلیج فارس




زهره صفاری/ چند هفته پس از توافق عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی، «بنی گانتس» وزیر جنگ اسرائیل و رهبر آبی و سفیدها برای نخستین بار با خبرنگاران عربستان و امارات، بحرین  و چند کشور عربی دیگر نشستی مجازی برگزار کرد.
به گزارش «رویترز»، این نشست خبری با تلاش «شورای عربی تکامل منطقه‌ای» در حالی روز یکشنبه برگزار شد که به رغم توافقات عادی‌سازی اسرائیل با بحرین و امارات، اما همچنان مردم اسرائیل از سیاست‌های نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ناراضی بوده و در تجمعات ده‌ها هزار نفری خواهان برکناری او هستند. در این شرایط به نظر می‌رسد «بنی گانتس» نیز که پیش‌تر برگزاری انتخابات چهارم را به صلاح نمی‌دانست و با شیوع کرونا و بهانه کردن مدیریت این بحران تن به تشکیل دولت ائتلافی با «نتانیاهو» داد، فرصت را غنیمت شمرده تا جایگاه سیاسی خود را مستحکم‌تر کند.
او در این نشست به تهدیدات منطقه‌ای و موضوع کرونا پرداخت و با بیان اینکه ترکیه صلح منطقه را به مخاطره می‌اندازد، سیاست‌های دولت اردوغان را به نقد کشید. در این میان او گریزی  به گروه مقاومت حزب‌الله زد و در لفافه دولت لبنان را  تهدید کرد. نکته قابل توجه در این گفت‌و‌گو، لحن محتاط «گانتس» در نقد ترکیه بود تا روابط تجاری آن با رژیم صهیونیستی به مخاطره نیفتد. وزیر جنگ اسرائیل گفت: «بدون شک صحبت درباره ترکیه به عنوان عضو ناتو کمی پیچیده است. بنابراین ما باید همه گزینه‌ها را درنظر بگیریم و با اعمال فشارهای بین‌المللی مانع  ترویج تروریسم توسط این کشور شویم.» او اشاره‌ای به فعالیت‌های ترکیه در شمال سوریه، شرق مدیترانه، لیبی و همکاری آن با گروه فلسطینی حماس نیز داشت و این اقدامات دولت اردوغان را مانع صلح و ثبات منطقه خواند.
«گانتس» بر اهمیت عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عرب با رژیم صهیونیستی  تأکید کرد و آن را بر روند روابط با فلسطین  مؤثر دانست: «ما تنها به دنبال یافتن تعادل صحیح میان تقویت امنیت خود و حفظ حاکمیت فلسطین هستیم.» به نوشته «المیادین»، «گانتس» از این فرصت گفت‌و‌گو برای رجزخوانی علیه دشمنان منطقه‌ای رژیم صهیونیستی  بهره برد: «عادی‌سازی روابط با بحرین و امارات، به سود اسرائیل بوده است.؛ در موضوع حزب‌الله نیز بدون شک تفکیک دولت لبنان که مجوز فعالیت حزب‌الله را داده از غیرنظامی‌ها آسان نیست. ما نمی‌توانیم بپذیریم بسیاری از خانه‌های لبنانی‌ها پر از اسلحه و بمب‌هایی باشد که علیه ما استفاده می‌شود. من به دولت‌ها که مسئول این اتفاقات هستند هشدار می‌دهم. لبنان نمی‌تواند به حزب‌الله اجازه حمله به اسرائیل را بدهد و دست آخر بگوید؛ «متأسفم ما نبودیم».» وزیر جنگ اسرائیل همچنین مدعی شد: «توافق عادی‌سازی ابزار خوبی است تا بتوانیم در برابر گروه‌های تکفیری ایستادگی کنیم و می‌تواند صلح را تقویت کند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7462/4/556830/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها