پایان دغدغه تأمین پایدار آب مصرفی تهران


سیدحسن رضوی
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران
تصفیه‌خانه ششم تهران با ظرفیت 7500 لیتر در ثانیه روز پنجشنبه هشتم آبان به دستور رئیس‌جمهوری از طریق ویدیو کنفرانس به بهره‌برداری رسید که این تصفیه خانه بزرگ‌ترین تصفیه خانه آب کشور در یک مدول محسوب شده و در ردیف بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه‌های بزرگ خاورمیانه قرار دارد.
آنچه که در این طرح حائزاهمیت است تلاش متخصصان صنعت آب کشور است که با همیاری دستگاه‌های متولی در شرایط تحریم و فشار اقتصادی به نتیجه رسید و اکنون شاهد رسیدن آبی باکیفیت و پایدار به شهروندان تهرانی هستیم.
در این طرح آب سد امیرکبیر از طریق تونلی به طول 29.5 کیلومتر به محل تصفیه خانه ششم تهران منتقل می‌شود. پیش از این بخشی از آب مناطق غرب شهر تهران از طریق منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شد که با بهره‌برداری از این طرح ضمن جایگزین شدن منابع آب سطحی باکیفیت، از برداشت منابع آب زیرزمینی کاسته می‌شود و حجم قابل توجهی از آب شرب از منابع سطحی تأمین خواهد شد.
تصفیه‌خانه ششم تهران بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه آب کشور در یک مدول است و طرح نهایی آن با ظرفیت 15 مترمکعب در ثانیه جزو بزرگ‌ترین تصفیه خانه‌های بزرگ آب در خاورمیانه محسوب می‌شود که تمامی فرآیند مطالعه، طراحی و احداث این تصفیه خانه به دستان متخصصان توانمند ایرانی انجام شده است.
این پروژه دارای سه واحد زلال ساز از نوع پولساتور هر یک به ظرفیت ۲.۵ مترمکعب بر ثانیه است که قابلیت زلال و لخته‌سازی آب را دارد. عمل لخته‌سازی و زلال‌سازی از طریق تأسیسات نصب شده و همچنین تزریق مواد شیمیایی (کلروفریک و پلی الکترولیت) انجام خواهد شد. همچنین ۲۴ واحد فیلتر داریم که حجمی بالغ بر ۷.۵ مترمکعب را تصفیه می‌کند.
فیلترهای این تصفیه خانه دولایه هستند که لایه شن، ماسه و لایه آنتراسیت باعث جداسازی ناخالصی‌ها و حذف بوی بد آب و سایر میکروارگانیسم‌ها می‌شود و پس از این مرحله آب تصفیه شده وارد سیستم مخازن آب پاک شده و پس از گندزدایی نهایی به مخازن شرکت آب و فاضلاب وصل شده و آب سالم و بهداشتی آماده ورود به شبکه توزیع آب شهری می‌شود.
با افتتاح این تصفیه‌خانه نگرانی در راستای تأمین پایدار آب از میان می‌رود، چراکه این تصفیه خانه و مخزنی که در زیر آن تعبیه شده از لحاظ توپوگرافی منطقه در بلندترین نقطه تهران قرار گرفته است و با افتتاح آن تمام ایستگاه‌های پمپاژ آبرسانی که قبلاً از جنوب به شمال یا مرکز به شمال به‌طور پلکانی قرار گرفته بودند، قسمت عمده آنها حذف شده و 30 درصد در انرژی برق صرفه‌جویی خواهد شد.
به دلیل تأمین آب تصفیه خانه‌های شماره یک و دو تهران به‌صورت سنتی و از طریق رودخانه کرج و همچنین تأمین تخصیص حقابه زیست محیطی، میزان آب در بستر رودخانه کرج کاهش یا قطع نخواهد شد و از محل سد امیرکبیر تا آبگیر بیلقان همچنان آب خروشان سد امیرکبیر جاری خواهد بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7480/8/558860/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها